Det är kanske dags för lite uppdatering. Efter lite mackel med mina nya bränsleslangar i motorrummet (bla läckte en av de pressade kopplingarna-tydligen är teflonslangen lite svårjobbad) så fick jag tryck i bränslesystemet. Kollade alla vätskor, gjorde några justeringar på start-up mappen samt tog ett djupt andetag och vred på startnyckeln.....den startade omedelbart
En bild på motorn i sitt nuvarande besiktningsskick, t o m luftpumpen är på plats (dock rensad på allt innehåll):
Ljudet var.....annorlunda...
Motorn låter på något sätt hårdare och ganska högfrekvent, inte mkt V8 muller. Det är kanske X-pipan så åstadkommer detta.? Volymen är också betydligt högre än tidigare, den låter inte alls som en C4...Ärligt talat så är jag inte riktigt nöjd med ljudkaraktäristiken och volymen i kupéen lär begränsa alla resor länger än 2 km. Jag får nog se mig om efter nya slutdämpare.
McLeod kopplingen känns lite hårdare än original och den tar annorlunda men det kanske hinner ändras när den är inkörd (efter 500 miles).
Efter lite justeringar i bränslemappen så ligger lambda och pendlar mellan 13 och 14 vilket bör vara ok och den går faktiskt hyfsat jämt på tomgång. Min hemgjorda knackindikator blinkar dock som en Thailändsk julprydnad (dvs hela tiden), misstänker att original knacksensorn jag använder inte riktigt funkar med min ombyggda motor samtidigt som smidda kolvar, annorlunda spel etc antagligen gör att motorn slamrar mer än tidigare.
Efter att vaskat av två års garagedamm så vågade jag mig på en kort provtur som dock slutade med bogsering tillbaka till garaget
Jag hade förväntat mig att det skulle ryka lite från motorn vid uppstart, dock utvecklade det sig till lågor när motorolja läckte på varma headers.... Efter mindre panik avtog både rök och lågor och det snöpliga återtåget till garaget påbörjades (bogserad av en gammal Chryslervan).
Nu är det dags för läcksökning, efterdra topparna, byta olja och filter. Hoppas bara inte att läckan sitter i bakkant mellan insug och block (där det krävdes mkt silikon för att fylla ut mellanrummet).