snabbstart el. burnout -fråga

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Vette-88
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 21, 2007 23:35
Ort: Skåne
Kontakt:

snabbstart el. burnout -fråga

Inlägg av Vette-88 »

Hur gör man när man har automatare och vill bränna lite? Sliter det om man ger lite grundgas medans man håller den stilla på bromsen?
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Men det väl så du får göra bromsa upp den lite... :twisted: om du ska slippa det ska du ha ett grymmnt botten vrid o det vridet e det ju få förunnat o ha...eller :?:
Ut o träna nu :wink:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Vette-88
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 21, 2007 23:35
Ort: Skåne
Kontakt:

men...

Inlägg av Vette-88 »

slits inte automatlådan grymt mycket om man gör så? hur fungerar det igentligen?
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Näää det enda du sliter på e ju däcken ...o eventuellt beläggen i bak...lådan driver ju som vanligt....övning ger färdighet :oops:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Vette-88
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 21, 2007 23:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Vette-88 »

jo, men gaspådraget man ger när både bil och drivhjul är stilla --> är det inte en stor belastning får lådan då? det ökade varvet på motorn gör väl att den automatiska kopplingen kopplar in... men den kan inte röra på sig eftersom drivhjulen är låsta! .... eller?
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Om du bromsar och känner dej för så borde bromsarna i fram ta hårdare och dom i bak driver ...men för all del så kommer lådan arbeta men det e ju som att köra i en lång uppförsbacke så visst får väl lådan jobba men om du e osäker på vad din låda klarar så tycker jag inte du ska bränna ngt utan köra lungt o försiktigt...... :oops:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

många fubbar ju med linelocks ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Vette-88 skrev:jo, men gaspådraget man ger när både bil och drivhjul är stilla --> är det inte en stor belastning får lådan då? det ökade varvet på motorn gör väl att den automatiska kopplingen kopplar in... men den kan inte röra på sig eftersom drivhjulen är låsta! .... eller?
Automatisk koppling? Din bil har en vridmomentomvandrare mellan motor och själva växellådan. Det är den som "slirar" men detta är en hydrodynamisk koppling - alltså inga lameller eller annat skit som brinner upp. Däremot kan oljan i den och växellådan överhettas vid för mkt busande.

MVH

MN
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

fy fasen va enkelt det är när man har manuell! :lol:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Om du filmar hela eventet och du måste lägga av för att växellådan pajjat innan däcken brunnit upp så får du min växellåda! :wink:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kasta inte bäver i trähus.
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

:D :D :D Coolt!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: snabbstart el. burnout -fråga

Inlägg av Ingo »

Vette-88 skrev:Hur gör man när man har automatare och vill bränna lite? Sliter det om man ger lite grundgas medans man håller den stilla på bromsen?
faktiskt ganska svårt att bränna däck på en 88 med automat,speciellt om det inte är optionutväxling 3.07.
bilen är så pass välbalanserad att den drar iväg tämligen segt(känns det som) men håller faktiskt ganska bra efter spinnande bigblockare,så sedan plockar man dom i första kurvan... :roll:
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Om man ska komma med lite teoretiska resonemang så finns det ju något som kallas stallspeed. Det är när det läge där motorn inte orkar jobba snabbare mot den bromsade lådan. Man hittar stallspeeden genom att trampa hårt på bromsen och gasen samtidigt. När motorn inte varvar mer så har du hittat din stallspeed.

Detta bör man inte göra mer än någon eller några sekunder eftersom man riskerar att bränna oljan i slirkopplingen i automaten. Detta är en [rättning] vätskekoppling som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.

Med detta som utgångspunkt så borde du kunna jobba upp större rörelseenergi och därmed göra det lättare att burna om du först varvar upp motorn till stallspeed och sedan släpper bromsen. Då kommer ju effekten från den roterande motorn att överföras snabbare till hjulen till skillnad från när du varvar upp motorn från noll då viskoskopplingen då får längre tid på sig att gradvis anpassa sig till motorns rörelse.

Detta är i teorin då...
Senast redigerad av Erik den ons maj 09, 2007 9:48, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Erik Beijnoff skrev:Om man ska komma med lite teoretiska resonemang så finns det ju något som kallas stallspeed. Det är när det läge där motorn inte orkar jobba snabbare mot den bromsade lådan. Man hittar stallspeeden genom att trampa hårt på bromsen och gasen samtidigt. När motorn inte varvar mer så har du hittat din stallspeed.

Detta bör man inte göra mer än någon eller några sekunder eftersom man riskerar att bränna oljan i slirkopplingen i automaten. Detta är den sk viskoskopplingen som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.

Med detta som utgångspunkt så borde du kunna jobba upp större rörelseenergi och därmed göra det lättare att burna om du först varvar upp motorn till stallspeed och sedan släpper bromsen. Då kommer ju effekten från den roterande motorn att överföras snabbare till hjulen till skillnad från när du varvar upp motorn från noll då viskoskopplingen då får längre tid på sig att gradvis anpassa sig till motorns rörelse.

Detta är i teorin då...
Om man inte klarar av att låsa fast bakhjulen då?? :roll:
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Då är man bara att gratulera. :)
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Äre därför du behöver nya bromsar Frisk??? :lol:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »


:twisted: 8) :twisted:

Men jag tyckte mer om din burnis Peter! :wink:
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Erik Beijnoff skrev:
Detta är den sk viskoskopplingen som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.

...
En converter/vridmomentomvandlare är inte en viskokoppling som beskrivs ovan!

F ö finns det väl inte lättare bilar att burna med än Corvette med automat? Vänsterfoten lagom på bromsen och sedan elad på! När hjulen väl släppt behövs inte mkt broms för att hålla bilen still eller glida runt lite snyggt enligt eget tycke och smak...

MVH

MN
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Ok, då har jag fått det fel beskrivet för mig. Tack för rättningen.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Ah, jag använde helt enkelt fel ord. Automaten fungerar som jag beskrev och tänkte men använde fel ord. Mindslip.

Från artikeln:
"A torque converter is a type of fluid coupling" - det var helt enkelt det som jag tänkte på, vätskekoppling.

Viskokoppling är väl det som ex. motorfläkten sitter på på våra C3:or?
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Här är en liten burnis jag gjorde idag med min automatare,
tyvärr så pajja kameran men ni får hålla tillgodo! hehehe...

http://www.garaget.org/video/j9a27gdpx87b
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Tjusigt!!! :D
Skriv svar