snabbstart el. burnout -fråga
snabbstart el. burnout -fråga
Hur gör man när man har automatare och vill bränna lite? Sliter det om man ger lite grundgas medans man håller den stilla på bromsen?
Men det väl så du får göra bromsa upp den lite...
om du ska slippa det ska du ha ett grymmnt botten vrid o det vridet e det ju få förunnat o ha...eller
Ut o träna nu


Ut o träna nu

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
men...
slits inte automatlådan grymt mycket om man gör så? hur fungerar det igentligen?
Näää det enda du sliter på e ju däcken ...o eventuellt beläggen i bak...lådan driver ju som vanligt....övning ger färdighet 

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Om du bromsar och känner dej för så borde bromsarna i fram ta hårdare och dom i bak driver ...men för all del så kommer lådan arbeta men det e ju som att köra i en lång uppförsbacke så visst får väl lådan jobba men om du e osäker på vad din låda klarar så tycker jag inte du ska bränna ngt utan köra lungt o försiktigt...... 

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
många fubbar ju med linelocks 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Automatisk koppling? Din bil har en vridmomentomvandrare mellan motor och själva växellådan. Det är den som "slirar" men detta är en hydrodynamisk koppling - alltså inga lameller eller annat skit som brinner upp. Däremot kan oljan i den och växellådan överhettas vid för mkt busande.Vette-88 skrev:jo, men gaspådraget man ger när både bil och drivhjul är stilla --> är det inte en stor belastning får lådan då? det ökade varvet på motorn gör väl att den automatiska kopplingen kopplar in... men den kan inte röra på sig eftersom drivhjulen är låsta! .... eller?
MVH
MN
Re: snabbstart el. burnout -fråga
faktiskt ganska svårt att bränna däck på en 88 med automat,speciellt om det inte är optionutväxling 3.07.Vette-88 skrev:Hur gör man när man har automatare och vill bränna lite? Sliter det om man ger lite grundgas medans man håller den stilla på bromsen?
bilen är så pass välbalanserad att den drar iväg tämligen segt(känns det som) men håller faktiskt ganska bra efter spinnande bigblockare,så sedan plockar man dom i första kurvan...

Om man ska komma med lite teoretiska resonemang så finns det ju något som kallas stallspeed. Det är när det läge där motorn inte orkar jobba snabbare mot den bromsade lådan. Man hittar stallspeeden genom att trampa hårt på bromsen och gasen samtidigt. När motorn inte varvar mer så har du hittat din stallspeed.
Detta bör man inte göra mer än någon eller några sekunder eftersom man riskerar att bränna oljan i slirkopplingen i automaten. Detta är en [rättning] vätskekoppling som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.
Med detta som utgångspunkt så borde du kunna jobba upp större rörelseenergi och därmed göra det lättare att burna om du först varvar upp motorn till stallspeed och sedan släpper bromsen. Då kommer ju effekten från den roterande motorn att överföras snabbare till hjulen till skillnad från när du varvar upp motorn från noll då viskoskopplingen då får längre tid på sig att gradvis anpassa sig till motorns rörelse.
Detta är i teorin då...
Detta bör man inte göra mer än någon eller några sekunder eftersom man riskerar att bränna oljan i slirkopplingen i automaten. Detta är en [rättning] vätskekoppling som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.
Med detta som utgångspunkt så borde du kunna jobba upp större rörelseenergi och därmed göra det lättare att burna om du först varvar upp motorn till stallspeed och sedan släpper bromsen. Då kommer ju effekten från den roterande motorn att överföras snabbare till hjulen till skillnad från när du varvar upp motorn från noll då viskoskopplingen då får längre tid på sig att gradvis anpassa sig till motorns rörelse.
Detta är i teorin då...
Senast redigerad av Erik den ons maj 09, 2007 9:48, redigerad totalt 2 gång.
Om man inte klarar av att låsa fast bakhjulen då??Erik Beijnoff skrev:Om man ska komma med lite teoretiska resonemang så finns det ju något som kallas stallspeed. Det är när det läge där motorn inte orkar jobba snabbare mot den bromsade lådan. Man hittar stallspeeden genom att trampa hårt på bromsen och gasen samtidigt. När motorn inte varvar mer så har du hittat din stallspeed.
Detta bör man inte göra mer än någon eller några sekunder eftersom man riskerar att bränna oljan i slirkopplingen i automaten. Detta är den sk viskoskopplingen som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.
Med detta som utgångspunkt så borde du kunna jobba upp större rörelseenergi och därmed göra det lättare att burna om du först varvar upp motorn till stallspeed och sedan släpper bromsen. Då kommer ju effekten från den roterande motorn att överföras snabbare till hjulen till skillnad från när du varvar upp motorn från noll då viskoskopplingen då får längre tid på sig att gradvis anpassa sig till motorns rörelse.
Detta är i teorin då...

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
En converter/vridmomentomvandlare är inte en viskokoppling som beskrivs ovan!Erik Beijnoff skrev:
Detta är den sk viskoskopplingen som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.
...
F ö finns det väl inte lättare bilar att burna med än Corvette med automat? Vänsterfoten lagom på bromsen och sedan elad på! När hjulen väl släppt behövs inte mkt broms för att hålla bilen still eller glida runt lite snyggt enligt eget tycke och smak...
MVH
MN
Ah, jag använde helt enkelt fel ord. Automaten fungerar som jag beskrev och tänkte men använde fel ord. Mindslip.
Från artikeln:
"A torque converter is a type of fluid coupling" - det var helt enkelt det som jag tänkte på, vätskekoppling.
Viskokoppling är väl det som ex. motorfläkten sitter på på våra C3:or?
Från artikeln:
"A torque converter is a type of fluid coupling" - det var helt enkelt det som jag tänkte på, vätskekoppling.
Viskokoppling är väl det som ex. motorfläkten sitter på på våra C3:or?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 540
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Här är en liten burnis jag gjorde idag med min automatare,
tyvärr så pajja kameran men ni får hålla tillgodo! hehehe...
http://www.garaget.org/video/j9a27gdpx87b
tyvärr så pajja kameran men ni får hålla tillgodo! hehehe...
http://www.garaget.org/video/j9a27gdpx87b