Vattenpumpen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Vattenpumpen

Inlägg av Nicke454 »

Hej!

Tog bort vattenpumpen på grund av att locket bakom inte tätade.
Det är en originalpump.

Funderar om jag ska byta ut den mot en ny högflödare i alu.

Någon som har en kommentar?

Mvh/Nicke
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Byter du till en högflödespump måste du också byta till en högflödestermostat! Det "glömmer" en del tillverkare att upplysa om!

Jag hade en massa trassel med övertryck i systemet och läckage vid höga varvtal innan jag listade ut som var fel, trots helt nya slangar etc. Värsta problemet var vid bankörningen då jag fick problem med överhettning etc. Visade sig att vid höga varvtal så pumpar pumpen så hårt att den helt enkelt sög ihop övre kylarslangen vilket resulterade i tvärstopp i systemet = överhettning! Det tog ett tag innan jag listade ut vad som var fel!

Med rätt termostat har dock all problem försvunnit.

/Björn
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Till "race" insug är det inte ens plats för en termostat utan man får köra med strypbrickor. Märkte det när jag fick Victorinsuget.
Så det stämmer väl med vad du skriver om högflödespump.
Allt är inte bättre för att det är high performens.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Inlägg av Nicke454 »

jag tror jag tätar min gammla.

Tror jag har en högflödestermostat redan, den skulle va bättre än en vanlig.

Min corre kan bli varm om man kört lite och står stilla.

Mvh/Nicke454
Skriv svar