Projekt: mera pulver 2007 eller 383 sbc bygge.

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Alla tändkablarna är bytta till nya Accel Super Stock.
Eftersom jag tröttnat på smälta kablar och hattar så jag tänker använda hållare till tändkablarna så att de inte spretar iväg överallt.
Jag köpte universella så att de kunde kapas till rätt längd.

Tyvärr så måste ju kabelskorna pressas fast på kablarna för att det skall bli riktigt bra. Ett riktigt pillgöra som tog hela kvällen.

Pressverktyget skapades av en M8 mutter som jag klöv i två delar
Sedan var det bara att pressa i skruvstycket, det blev riktigt bra.

Nu är nästan allt klart för en provstart!
Det som fattas är styrservo olja, och säkert nåt annat som jag också glömt.

Om jag kan stänga huven efter att jag monterat det nya insuget är ett rent lotteri.
Det ser mycket tajt ut, om jag mätt rätt så kommer jag att ha 2-3 mm frigång när luftrenaren är nerdragen.
Möjligen så får jag kapa en bit av min 12mm bakelit platta som sitter under förgasaren.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:47, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ok här är det som alla???? väntat på!
http://www.youtube.com/watch?v=cy7YQ1xLLIo

Här har jag precis fått igång motorn så den går på hög tomgång för att köras in.
Beklagar den usla ljud/bild kvaliten, det är ganska mörkt och men min lilla digitalkamera Casio EX Z60 grejar inte en mullrig V8 :D

Inga läckor alls, men två av cylindrarna tände inte vilket visade sig bero på att jag inte hade bottnat tändhattarna ordentligt på stiften.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Grattis gbak det där lät ju underbart, kul kul :lol:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Bra Gbak, då blir det Sveavägen på Lördag :lol: lr :?:
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Låt som ett gammalt charterflyg till mallorca på 60-talet :lol:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ere' nåt på Sveavägen på lördag?
Eller bara "vanlig" cruising?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

låter ju helt underbart! bara ut å bränna däck då 8) 8)
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

gbak skrev:Ere' nåt på Sveavägen på lördag?
Eller bara "vanlig" cruising?
Ingen aning, tänkte att du var sugen nu :D :D
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jo, det är jag ju förstås!
Har längtat länge på att få starta upp motorn.
Är det inte sista lördagen varje månad som det är mycket bilar ute på Sveavägen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det e bara att åka dit. Finns säkert andra raggare som e ute o trålar. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

GRATTIS!!! Gbak
Lät ju helt enormt bra..
Härligt!

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

:twisted: ...fan jag sitter o LER hela tiden när jag skriver det här...
mums fillibabba...Grattis!!!
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Grattis gbak!!! :D

Är den klar nu eller är det nått kvar att göra? :roll:
Sb74
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons nov 22, 2006 9:27
Ort: Högdalen
Kontakt:

Inlägg av Sb74 »

Ser riktigt smutt ut,,, grattis Gbak =)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

frisk skrev:Grattis gbak!!! :D

Är den klar nu eller är det nått kvar att göra? :roll:
Hahaha!

Det finns väl massor kvar att göra, kanske inte så mycket på motorn.

Risken är väl att drivlinan ger sig iväg med den här motorn.
Styrningen blev inte helt bra efter min renovering, bussningsbyte, bredare däck......
Listan kan göras lång men jag är lite less just nu på mekandet så nu blir det inget mer på ett tag.

Skall besikta om några dagar så där kan det väl ploppa upp nåt elände med parkeringsbromsen t.ex som aldrig varit riktigt kurant.

Fick naturligtvis kollision mellan luftrenare och huv.
Luftrenaren sitter inte helt centrerad mot det "försänkta" hålet på insidan av huven.
Så den smackade i på ena sidan.
Skulle behöva en 5mm excentrisk luftrenare.

Det fick bli en quick & dirty lösning.
Slipade bort 8 mm på luftrenarens hals och borrade hål för förgasarmuttrarna.
Så nu har jag 2mm frigång.

Enklast är att byta till en lägre spacer än den på 12mm som jag har nu.

Ev ett lägre luftfilter skulle också funka.
Jag har ett dia 14"x3", och skulle behöva ett 14x2,5" men jag hittar inga i den dimensionen.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

14"X2" och filterlock då!!?



Bild
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kan man köpa bara locket löst?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

japp, Persåkers har hemma
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag köpte ett sådant lock men det byggde ju mer än det vanliga så summan av kardemumman blev samma resultat med att gå ner en storlek på filtret alltså. tror det räcker med ett 2tums filter för din motor gbak. Vad folk än säger, om du inte tokvarvar förståss. Jag har ju 3tum på min och den får aldrig för lite luft! :wink:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

gbak
Hål i huven då?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Näpp!
Vill inte ha nåt hål i huven.
Kommer att göra en 6mm tjock spacer av POM istället.
Spacern her jag bara för att slippa ånglås i förgasaren + att få frigång för vacuum kopplingarna som annars kolliderar med förgasaren.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

gbak skrev:Näpp!
Vill inte ha nåt hål i huven.
Kommer att göra en 6mm tjock spacer av POM istället.
Spacern her jag bara för att slippa ånglås i förgasaren + att få frigång för vacuum kopplingarna som annars kolliderar med förgasaren.
Tjena gbak, gratulerar till uppstarten verkar ju ha gått väldigt bra.

Vad för material tänker du använda till din 6mm spacer, vad är POM?

Jag har ju problem på min med ånglås och skulle vilja prova med en spacer men det finns ju inte så mycket plats och heller inte så mycket att köpa till 2 ports Holley så det blir nog till att tillverka något.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

POM är en konstruktionsplast som inte sväller och som tål starka lösningsmedel mm.

Du kan få det som blir över från min spacer, med lite tur så räcker det till tre bitar.

http://www.nordbergstekniska.se/Product ... .aspx?ID=1
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Ok, det låter ju toppen, om det räcker tar jag gärna det.
Har du redan skaffat fram material??
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag ringde och tiggde till mig en extra platta av 6mm phenolplast (bakelit) också!
Så det räcker nog åt oss bägge.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Ok låter toppen till mina tvåportare skulle det gå åt 3 st 110x150 mm bitar.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Idag var Sandberg och jag ute och snurrade en sväng med Corvetten.

Jag gjorde några fullgas accelerationer, men det har inte känts som 500 hk utan snarare 250 hk. Tillockmed min gamla 327 känns piggare än den här motorn.

Ursnålt har den också gått under fullgas accelerationer enl min hemabyggda lambdamätare.
Så jag antog att sekundärmunstyckena var alldeles för små (76).

Jag började misstänka att det är nåt fel på sekundären att den inte får nåt bränsle t.ex.

Så Sandberg fick trycka pelle i botten medan jag kollade om det sprutade in nåt i sekundär portarna.
"Nu är den i botten" säger Sandberg, men andra steget har knappt ens öppnat :shock: :shock: :shock:

Det är fästet till gaskabeln som vikt sig framåt.
Fram med ringnyckel och byta brickor som håller fästet så att det blir stumt.
Ny gasning igen, och nu öppnar sekundären fullt.

Vi bara måste ut igen och provköra igen:
Vilket skillnad......och vilket klipp i motorn.

Motorn bara brölar till och varvet rusar upp direkt mot farligt höga nivåer. Nått grepp får jag överhuvudtaget inte, även om jag kör 50-60 km/h och trycker på gasen. Det bara spinner hela tiden.....
Jag har aldrig upplevt nåt liknande.

Alla problemen jag haft med motorn känns just nu väldigt långt borta.

Gissa vem som går omkring med ett leende upp till öronen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

:lol: :lol: :lol:
Niiice!!
Måste få se o uppleva :!: :!: :!:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

:D :D :D Yes
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

När jag får lite tid skall jag fösöka att ta lite mer och bättre film.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar