Projekt: mera pulver 2007 eller 383 sbc bygge.
Projekt: mera pulver 2007 eller 383 sbc bygge.
Förra tråden spårade ju ur mest tack vare mig själv.
Nu tar jag nya tag så får vi se om den här blir bättre?
Senaste nytt:
Idag var jag över till Tommy Flitt med blocket.
Han kommer att borra/hona loppen med stressplattor, samt att toppdecka det så lite som möjligt (jag vågar inte ta speciellt mycket pga att jag är rädd att få för högt komp och att motorn skall knacka.
Styrväxeln är renoverad med tveksamt resultat.
Nästa grej medan jag väntar på att blocket skall bli färdigt är att byta ut solenoiden i automat lådan (den har aldrig funkat riktigt bra) samt att montera ett shift kit som jag har haft liggandes hemma ett bra tag.
Nu tar jag nya tag så får vi se om den här blir bättre?
Senaste nytt:
Idag var jag över till Tommy Flitt med blocket.
Han kommer att borra/hona loppen med stressplattor, samt att toppdecka det så lite som möjligt (jag vågar inte ta speciellt mycket pga att jag är rädd att få för högt komp och att motorn skall knacka.
Styrväxeln är renoverad med tveksamt resultat.
Nästa grej medan jag väntar på att blocket skall bli färdigt är att byta ut solenoiden i automat lådan (den har aldrig funkat riktigt bra) samt att montera ett shift kit som jag har haft liggandes hemma ett bra tag.
Senast redigerad av gbak den ons jan 31, 2007 23:17, redigerad totalt 3 gång.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja det gick ju inte så bra det där, borrningen alltså!
Tre av åtta cylindrar gick inte rena, vilket troligen berodde på att någon redan varit på cylindrarna och honat upp dem någon tiondel extra.
Blocket var alltså inte orört vilket jag trodde att det var.
Jag var ju dum som en åsna som inte mätte upp blocket innan.
Då hade jag ju märkt att det och kunnat köpt andra kolvar.
Nåväl nya +60 kolvar är på ingång från US, hittade ett Probe SRS kit inkl ringar i Pennsylvania nånstans, skickas på måndag.
Nackdelen med dessa är att kompet är högre 11,1, vid deckning till 9.010.
Så jag blir nog tvungen att bara ta minsta möjliga på decket till 9.020-9.015 och sedan använda en packning 0.039.
Min "quench" blir lite sämre då den optimala "quench" distansen som är 0.035-0.045, vilket kan vara lite nätt och det är också en risk att kolven slår i toppen.
Om jag ligger på 9.015 med 0.039 packning så blir då min distans mellan kolvtopp och topplocket ca 0.054, inte optimalt men kompet sjunker då ner till 10,9 vilket är rätt ok (tror jag!).
Att ha ett optimalt mått på 0.040 inte bara höjer kompet utan minskar också risken för spikningar!! Man kunde ju annars tro att det skulle vara precis tvärtom.
Ovan gäller bara för stålstakar och är det stort spel mellan kolv/cylinder så bör man öka quench distansen en smula eftersom kolven kan vicka lite i loppen.
Här räknade jag ut min statiska kompression, och även den dynamiska.
http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Den statiska kompressionen kan vara i princip hur hög som helst.
Medan den dynamiska bör ligga mellan 7,5-8,5 för en gatkörd bil
Är den för låg så har man valt för "stor" kam och kommer att tappa hk och vridmoment.
Är det dynamiska kompressions förhållandet för stort dvs från 8,8 och uppåt så kommer motorn att spika vid låga varv.
Läs mer om quench här:
http://www.chevyhiperformance.com/techa ... nce_guide/
Tre av åtta cylindrar gick inte rena, vilket troligen berodde på att någon redan varit på cylindrarna och honat upp dem någon tiondel extra.
Blocket var alltså inte orört vilket jag trodde att det var.
Jag var ju dum som en åsna som inte mätte upp blocket innan.
Då hade jag ju märkt att det och kunnat köpt andra kolvar.
Nåväl nya +60 kolvar är på ingång från US, hittade ett Probe SRS kit inkl ringar i Pennsylvania nånstans, skickas på måndag.
Nackdelen med dessa är att kompet är högre 11,1, vid deckning till 9.010.
Så jag blir nog tvungen att bara ta minsta möjliga på decket till 9.020-9.015 och sedan använda en packning 0.039.
Min "quench" blir lite sämre då den optimala "quench" distansen som är 0.035-0.045, vilket kan vara lite nätt och det är också en risk att kolven slår i toppen.
Om jag ligger på 9.015 med 0.039 packning så blir då min distans mellan kolvtopp och topplocket ca 0.054, inte optimalt men kompet sjunker då ner till 10,9 vilket är rätt ok (tror jag!).
Att ha ett optimalt mått på 0.040 inte bara höjer kompet utan minskar också risken för spikningar!! Man kunde ju annars tro att det skulle vara precis tvärtom.
Ovan gäller bara för stålstakar och är det stort spel mellan kolv/cylinder så bör man öka quench distansen en smula eftersom kolven kan vicka lite i loppen.
Här räknade jag ut min statiska kompression, och även den dynamiska.
http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Den statiska kompressionen kan vara i princip hur hög som helst.
Medan den dynamiska bör ligga mellan 7,5-8,5 för en gatkörd bil
Är den för låg så har man valt för "stor" kam och kommer att tappa hk och vridmoment.
Är det dynamiska kompressions förhållandet för stort dvs från 8,8 och uppåt så kommer motorn att spika vid låga varv.
Läs mer om quench här:
http://www.chevyhiperformance.com/techa ... nce_guide/
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har jag gett mig på automatlådan.
Skall montera shiftkit och även byta till justerbar modulator och governor.
Lite frågor till er som justerat governoren tidigare:
-Går det att komma åt goveroren med lådan på plats i bilen?
-Vilka fjädrar och vikter skall jag använda om jag vill kunna dra upp motorn till 6000-6200 rpm innan uppväxling sker?
Modulatorn är den lilla mässings färgade grunkan.

Här är guvernöre:.

Skall montera shiftkit och även byta till justerbar modulator och governor.
Lite frågor till er som justerat governoren tidigare:
-Går det att komma åt goveroren med lådan på plats i bilen?
-Vilka fjädrar och vikter skall jag använda om jag vill kunna dra upp motorn till 6000-6200 rpm innan uppväxling sker?
Modulatorn är den lilla mässings färgade grunkan.

Här är guvernöre:.

Senast redigerad av gbak den lör dec 08, 2007 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tjena Endoefine!
Har nog me' min låda + allt annat som skall fixas.
Sällan du ger dig tillkänna på forumet numera!
Har du köpt en C5:a?
Har nog me' min låda + allt annat som skall fixas.
Sällan du ger dig tillkänna på forumet numera!
Har du köpt en C5:a?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ok, här har vi alltså governor'en som sköter fullgas uppväxlingarna.
Jag får inte ut den ur automatlådan, den slår i golvet/kardantunneln.
Antingen får jag ta hål i väggen eller släppa ner hela balken som lådan vilar mot.
Ett alt. är också att byta vikterna utan att lossa governor'en, det kan nog också funka för det går att dra ut den ca 50mm och jag kommer nog åt låspinnarna underifrån.
Det lutar nog mot att jag borrar hål eftersom jag troligen kommer att bli tvungen att kalibrera om efter provkörning.
Så här ser kalibrerings kittet från B&M ut som jag köpte:

För er som också funderar på att ändra lådans uppväxling så kan ni läsa mer här:
http://www.dragracingonline.com/technic ... -bm-1.html
http://yarchive.net/car/transmission.html
För att hamna på ca 6000-6200 rpm vid uppväxlingar så är det troligen de lättare vikterna som skall användas.
Jag får inte ut den ur automatlådan, den slår i golvet/kardantunneln.
Antingen får jag ta hål i väggen eller släppa ner hela balken som lådan vilar mot.
Ett alt. är också att byta vikterna utan att lossa governor'en, det kan nog också funka för det går att dra ut den ca 50mm och jag kommer nog åt låspinnarna underifrån.
Det lutar nog mot att jag borrar hål eftersom jag troligen kommer att bli tvungen att kalibrera om efter provkörning.
Så här ser kalibrerings kittet från B&M ut som jag köpte:

För er som också funderar på att ändra lådans uppväxling så kan ni läsa mer här:
http://www.dragracingonline.com/technic ... -bm-1.html
http://yarchive.net/car/transmission.html
För att hamna på ca 6000-6200 rpm vid uppväxlingar så är det troligen de lättare vikterna som skall användas.
Senast redigerad av gbak den lör dec 08, 2007 23:13, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har jag borrat hål i kardantunneln och fått ut governor'n.
Jag kommer att montera tillbaka de lättaste vikterna och fjädrarna så får vi se hur nära jag kommer 6000 rpm i uppväxlingspunkt.
Hålet som borrades:

Jag kommer att montera tillbaka de lättaste vikterna och fjädrarna så får vi se hur nära jag kommer 6000 rpm i uppväxlingspunkt.
Hålet som borrades:

Senast redigerad av gbak den lör dec 08, 2007 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har äntligen mina +60 kolvar kommit hem!
Vikten låg inom 1gr totalt vilket ju var väldigt bra.
Kvalitetsmässigt så var Probekolvarna dock klart sämre än Ross kolvarna (som jag inte kunde använda).
Mycket metallspån fanns kvar efter bearbetningen, väldigt grova ytor efter svarv/fräsningen, tunnare godstjocklek, vilket ju i sin tur ger en lättare kolv men klenare konstruktion.
Jag har bekymmrat mig lite för att min kompression blir för hög med Probe kolvarna tillsammans med mina 64cc "små" förbränningsrum och 274 graders kamen.
Men nu tror jag att jag har en lösning:
Decka blocket till 9.017 och sedan använda en kompositpackning 0.029
Det gör att quench distansen mellan kolv/topp blir 0.046 vilket bra både ur förbrännings/kollisions synpunkt.
Sedan monterar jag min XE274 R10 kam 4 grader "retard" vilket kommer att göra att insugs ventilen kommer att stänga senare och på så vis så kommer det den dynamiska kompressionen att bli lägre och hamna på ca 8,4. (Om insugsventilen stänger senare så hinner mer luft pressas ut från cylindrarna när kolven är på väg uppåt)
Den statiska kompressonen kommer dock att ligga på 11.1
Om kamen monteras 4 grader "retard" så kommer topp effekten på motorn också att öka till nackdel för vridet på lågvarv.
Det kommer att passa mig utmärkt eftersom däcken redan nu spinner nästan hela 1:an ut.
Vikten låg inom 1gr totalt vilket ju var väldigt bra.
Kvalitetsmässigt så var Probekolvarna dock klart sämre än Ross kolvarna (som jag inte kunde använda).
Mycket metallspån fanns kvar efter bearbetningen, väldigt grova ytor efter svarv/fräsningen, tunnare godstjocklek, vilket ju i sin tur ger en lättare kolv men klenare konstruktion.
Jag har bekymmrat mig lite för att min kompression blir för hög med Probe kolvarna tillsammans med mina 64cc "små" förbränningsrum och 274 graders kamen.
Men nu tror jag att jag har en lösning:
Decka blocket till 9.017 och sedan använda en kompositpackning 0.029
Det gör att quench distansen mellan kolv/topp blir 0.046 vilket bra både ur förbrännings/kollisions synpunkt.
Sedan monterar jag min XE274 R10 kam 4 grader "retard" vilket kommer att göra att insugs ventilen kommer att stänga senare och på så vis så kommer det den dynamiska kompressionen att bli lägre och hamna på ca 8,4. (Om insugsventilen stänger senare så hinner mer luft pressas ut från cylindrarna när kolven är på väg uppåt)
Den statiska kompressonen kommer dock att ligga på 11.1
Om kamen monteras 4 grader "retard" så kommer topp effekten på motorn också att öka till nackdel för vridet på lågvarv.
Det kommer att passa mig utmärkt eftersom däcken redan nu spinner nästan hela 1:an ut.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Eftersom jag ligger och fiskar ganske mycket ute på Corvetteforum i USA och snappar upp en del så varför inte förmedla det hit också.beundransvärd kunskap i denna tråd
Att skruva motorer kan många av oss, men teorin bakom är ofta ganska okänd, iallafall för mig.
Med den här tråden så tänkte jag att alla som går i liknande tankar, eller håller på och byter kamar/toppar/kolvar mm slipper göra samma misstag som jag har gjort/gör/kommer att göra!
Hittills så har mina misstag kostat mig en sats smidda kolvar och ringar, men dessa kan jag nog sälja nån gång. Eller så bygger jag en ny motor.
Sedan får vi se om det blir en racer jag får ihop, eller om det säger kabrak och gnissel när jag vrider om startnyckeln första gången.
Om vi nu ska gå in riktigt på djupet med motorporr så är mina kolvvikter här, och även komp måttet (måttet mellan centrum på kolvbulten till toppen på kolven) som inte var parallellt på två av kolvarna!!Men lite porrigt är det
Vet inte riktigt vad jag skall göra åt det, om de bara är att köra på eller om något måste justeras. Helt klart är att det blir ett ändrat kompförhållande på framförallt 2:ans kolv och den kommer också att gå 0,1 mm högre upp mot toppen. Amerikanskt halvfabrikat!
Får mäta upp vevstakarna också och se om någon av dem är lite kortare för att ev kompensera höjdfelet.
Kolv Nr---Vikt gr--Comp dist mm
1----------551,0--------28,56
2----------551,5--------28,61--------28,66-28,56 Ej parallelt pinnhål
3----------550,5--------28,55
4----------551,0--------28,56
5----------550,4--------28,52--------28,59-28,54 Ej parallelt pinnhål
6----------550,3--------28,55
7----------550,8--------28,55
8----------550,9--------28,55
Probe SRS smidda kolvar:

Senast redigerad av gbak den lör dec 08, 2007 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag har gjort på ett liknande sätt.. Eftesom du med en väl avstämd N/A kan ha mellan 20 och 110% fyllnadsgrad så blir det statiska kompet bara är intressant när motorn är avstängd.. Med överladdning blir dynamiskt komp extremt viktigt om du inte vill ha härdsmältaJakobsson skrev:Du ökar den statiska kompressionen men får bättre quench samt justerar den dynamiska kompressionen med att ändra kamvinkel.
Vet du någon som praktiskt gjort detta eller är detta beräkningsbaserad
teori.
Tar du hänsyn till bränslekvalitet ?
Pelle
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Teorin är min egen efter att ha läst på om kamaxlar bl.a.Jakobsson skrev:Vet du någon som praktiskt gjort detta eller är detta beräkningsbaserad
teori.
Tar du hänsyn till bränslekvalitet ?
Den är "bekräftad" av en snubbe från Corvetteforum som gjort på liknande sätt.
Men teori och praktik är ju inte alltid detsamma, så vi får väl se om jag tänkt rätt.
Annars blir det att smälla dit en 0.050-0.060 tjock topplocks packning, för att få ner kompet till en lägre nivå.
Förutsätter att det skall gå att köra på std 98 oktan (eller Shell V power).
Att köra på 95 oktan eller lägre är nog inte möjligt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har jag gradat och "radiefierat" urtagen för ventilerna i kolvarna.
Allt för att det inte skall bli några skarpa hörn och kanter som kan generera "hot spots".
Jag läste nånstans om att det är lättare att få knackningar om det finns skarpa kanter, dessutom så blir det ju lättare för luften att cirkulera om det är mjuka kanter.

Allt för att det inte skall bli några skarpa hörn och kanter som kan generera "hot spots".
Jag läste nånstans om att det är lättare att få knackningar om det finns skarpa kanter, dessutom så blir det ju lättare för luften att cirkulera om det är mjuka kanter.

Senast redigerad av gbak den lör dec 08, 2007 23:19, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har Tommy Flitt's fräs gått sönder.
Blocket är borrat, men inte honat och deckat.
Så nu kommer jag att hämta blocket ock köra ut det till Värmdö Motorteknik istället. De kan ta det ganska omg.

Blocket är borrat, men inte honat och deckat.
Så nu kommer jag att hämta blocket ock köra ut det till Värmdö Motorteknik istället. De kan ta det ganska omg.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Idag så gav jag mig på oljepumpen.
Jag kommer inte att byta oljepump (som en del tycker är självklart här på forumet) utan modifiera en orginalpump.
Modifieringarna kommer endast att minska "mottrycket", vilket i sin tur gör att det går åt mindre effekt för att driva pumpen samt att flödet öker 10-20%.
En ny pump både ökar trycket och flödet och kommer bara att sno effeket från motorn.
Läste en artikel i CHP (tror jag det var) att man förlorar ett antal hk på att byta pump, det var inte bra 1-2 utan snarare i spannet 5-10 hk.
De modifieringar jag gjort är:
-Läppa pumphuset så att spelet mellan kuggarna och locket blir minimalt från ca 0,12 till 0,03.
-Grada bort skarpa hörn överallt där oljan skall flöda.
-Slipat anti vibrations spår i locket, så att tändningen skall vara stabil vid höga varvtal och inte börja pulsera.

Jag kommer inte att byta oljepump (som en del tycker är självklart här på forumet) utan modifiera en orginalpump.
Modifieringarna kommer endast att minska "mottrycket", vilket i sin tur gör att det går åt mindre effekt för att driva pumpen samt att flödet öker 10-20%.
En ny pump både ökar trycket och flödet och kommer bara att sno effeket från motorn.
Läste en artikel i CHP (tror jag det var) att man förlorar ett antal hk på att byta pump, det var inte bra 1-2 utan snarare i spannet 5-10 hk.
De modifieringar jag gjort är:
-Läppa pumphuset så att spelet mellan kuggarna och locket blir minimalt från ca 0,12 till 0,03.
-Grada bort skarpa hörn överallt där oljan skall flöda.
-Slipat anti vibrations spår i locket, så att tändningen skall vara stabil vid höga varvtal och inte börja pulsera.

Senast redigerad av gbak den lör dec 08, 2007 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hurra!!!
Äntligen så har Tommy honat blocket så att jag kan börja att kolla var jag har kollisioner mellan stakar/block/kolvar/vevaxel.
Deckningen får vänta några veckor.
Rundade också av överfallets oljeinlopp kraftigt, allt för att för ett bättre oljeflöde:

Här fick jag första kollisionen, veven gick inte ens att snurra runt.
Lätt åtgärdat och enda stället där veven vär nära någonting.

Jag hann bara montera dit en stake+ kolv ikväll.
De gick runt och det fanns gott om luft överallt utom just där capskruven nästan tangerade blocket.
Det är en liten radie just där i blocket så jag behöver nog bara karva bort minimalt med material.
Dessutom är det ett utv hörn så det kommer att gå fort att fixa till det.
Samma problem kommer nog att uppstå vid alla capskruvarna.

Äntligen så har Tommy honat blocket så att jag kan börja att kolla var jag har kollisioner mellan stakar/block/kolvar/vevaxel.
Deckningen får vänta några veckor.
Rundade också av överfallets oljeinlopp kraftigt, allt för att för ett bättre oljeflöde:

Här fick jag första kollisionen, veven gick inte ens att snurra runt.
Lätt åtgärdat och enda stället där veven vär nära någonting.

Jag hann bara montera dit en stake+ kolv ikväll.
De gick runt och det fanns gott om luft överallt utom just där capskruven nästan tangerade blocket.
Det är en liten radie just där i blocket så jag behöver nog bara karva bort minimalt med material.
Dessutom är det ett utv hörn så det kommer att gå fort att fixa till det.
Samma problem kommer nog att uppstå vid alla capskruvarna.

Senast redigerad av gbak den lör dec 08, 2007 23:27, redigerad totalt 2 gång.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Blir du inte lite sugen du med?
Du har ju gurglat länge du med om att bygga en stroker?
Du har ju gurglat länge du med om att bygga en stroker?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Måste bara fråga... du hade väl en 327a.. men vad blir det för slag i din nya motor?? samt hur mycket över ligger du i borr ==> hur mycket cui..
och om jag känner dig rätt så kommer det att bli en högvarvande pjäs
och om jag känner dig rätt så kommer det att bli en högvarvande pjäs

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
3,75 i slag
4,060 borr
Blir 388-390 cui
Max effekt ligger runt 6200-6400 rpm ca
4,060 borr
Blir 388-390 cui
Max effekt ligger runt 6200-6400 rpm ca
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har jag monterat i alla kolvar/stakar och kollat exakt vart det skall filas.
Det är bara på tre ställen som det var riktiga kollisioner så att det slog ihop, och det var alltid likadana kollisioner, dvs capskruven gick in i blocket.
Kommer inte att bli något problem att fixa det.
Jag passade också på att mäta måtten på hur djupt kolvarna låg under deck planet.
Decken var oparallella 0,1 resp 0,3 mot vevaxeln.
Största djupet var ca 1,0mm minsta 0,5mm.
Det diffade alltså 0,5mm mellan deckningarna och veven.
Vilket ju innebär att det blir obalans i motorn eftersom komp förhållandet blir olika mellan de olika sidorna.
En väl så god anledning till varför man bör decka ett block.

Jag checkade också upp spelet mellan stakarna och veven när jag ändå var på gång.
Det låg mellan 0,45-0,55. (rek är 0,4-0,5)

Axial spelet på veven låg på ca 0,12mm.
Vet inte riktigt vad det skall vara med det verkar rätt så ok.
Det är bara på tre ställen som det var riktiga kollisioner så att det slog ihop, och det var alltid likadana kollisioner, dvs capskruven gick in i blocket.
Kommer inte att bli något problem att fixa det.
Jag passade också på att mäta måtten på hur djupt kolvarna låg under deck planet.
Decken var oparallella 0,1 resp 0,3 mot vevaxeln.
Största djupet var ca 1,0mm minsta 0,5mm.
Det diffade alltså 0,5mm mellan deckningarna och veven.
Vilket ju innebär att det blir obalans i motorn eftersom komp förhållandet blir olika mellan de olika sidorna.
En väl så god anledning till varför man bör decka ett block.

Jag checkade också upp spelet mellan stakarna och veven när jag ändå var på gång.
Det låg mellan 0,45-0,55. (rek är 0,4-0,5)

Axial spelet på veven låg på ca 0,12mm.
Vet inte riktigt vad det skall vara med det verkar rätt så ok.
Senast redigerad av gbak den lör dec 08, 2007 23:30, redigerad totalt 3 gång.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det blir bra det där Gbak 

Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Just nu så går det bra, men vägen har ju varit ganska så krokig bitvis 
En luring är om jag får kollision mellan kamaxeln's lober och någon av vevstakarna (troligen då 6:ans stake).
Ju aggresivare kam, ju större risk för kollision. Min kam lyfter nästan 0.600 med 1:1,5 i utväxling

En luring är om jag får kollision mellan kamaxeln's lober och någon av vevstakarna (troligen då 6:ans stake).
Ju aggresivare kam, ju större risk för kollision. Min kam lyfter nästan 0.600 med 1:1,5 i utväxling

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h