Projekt: mera pulver 2007 eller 383 sbc bygge.
Oxygenmätning:
Jag valde att bygga den här med dubbla LM3914 IC kretsar eftersom den är känsligare och kommer att ge ett bättre utslag/noggranhet.
Kopplingsshema finns också här:
http://www.nwerdt.com/how-to/electrical ... auge_2.htm
Alla delarna kan köpas på Elfa för någon hundring.
Jag valde att bygga den här med dubbla LM3914 IC kretsar eftersom den är känsligare och kommer att ge ett bättre utslag/noggranhet.
Kopplingsshema finns också här:
http://www.nwerdt.com/how-to/electrical ... auge_2.htm
Alla delarna kan köpas på Elfa för någon hundring.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Dax att montera kamlager.
Verktyget för att slå in dem med har jag fått låna av Mr Sixpack.
Det är 3 olika ytterdiametrar på lagrena men samma innerdiameter, så det gäller att hålla reda på vilket lager som skall sitta var.
Lite pilligt men inga större problem.
I mitt block spelar det ingen större roll hur man vrider lagret, det enda som är viktigt är att oljehålet hamnar mitt för spåret i lagersätet. (I äldre block kan man behöva centera oljehålen mot varandra.)
Nu väntar jag på mitt paket från US med den nya kamen och lite andra småpinaler.
Under tiden så kanske jag skulle börja montera ur den gamla motorn..............
Verktyget för att slå in dem med har jag fått låna av Mr Sixpack.
Det är 3 olika ytterdiametrar på lagrena men samma innerdiameter, så det gäller att hålla reda på vilket lager som skall sitta var.
Lite pilligt men inga större problem.
I mitt block spelar det ingen större roll hur man vrider lagret, det enda som är viktigt är att oljehålet hamnar mitt för spåret i lagersätet. (I äldre block kan man behöva centera oljehålen mot varandra.)
Nu väntar jag på mitt paket från US med den nya kamen och lite andra småpinaler.
Under tiden så kanske jag skulle börja montera ur den gamla motorn..............
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Äntligen så har mitt paket kommit.
Nu kan bygget fortsätta........
Nu kan bygget fortsätta........
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ikväll så kollade jag efter kollisioner mellan kam och stakar.
Eller rättare sagt jag började redan lite igår med att provmonterad alla delarna.
Det var inte kul alls, 6 av 8 stakar slog i eller var för nära kamen, den 7:e tangerade blocket.
Jobbet tog två kvällar i anspråk och ca 8-10 tim arb tid.
Först av allt så monterade jag i kamen, kamkedjan och kedjehjulen.
Kedjan är en Cloyes Hex-A-Just den är justerbar utan att man behöver lossa på kedjehjulet. Det sitter en liten bussning som man kan vrida på med en insexnyckel. Bara att ta bort yttre delen av "timing chain" kåpan.
Jag är inte säker på att jag kommer att behöva ställa om kamen men möjligheten finns iallafall. Möjligen om motorn börjar att spika, då kan jag justera eller ställa kamen "retard" 4 grader.
Nu kunde jag börja att vrida runt vevaxeln.
Vilket ju inte alls gick, stakarna smackade i kamen på tre olika ställen.
Så det blev att fila bort några mm på tre stakar.
Nu gick det iallafall att rotera vevaxeln två hela varv utan kollisioner.
(För varje varv som vevaxeln gör så roterar kamen ett halvt varv)
Nu måste jag också kolla så att kamen och stakarna inte ligger närmare varandra än ca 1mm. Det behövs för hela vevpartiet flexar vid höga varvtal.
Eftersom det är helt hopplöst att kunna se med blotta ögat, det är för tångt, så tejpade jag fast en vit 1mm tape på alla kam nockarna och på stakarnas ytter hörnor tejpade jag en maskerings tape.
På maskeringstapen så lade jag sedan ett tunt lager röd färg.
Sedan var det bara att vrida runt vevaxeln minst 2 hela varv och se var rödfärgen hamnade.
Röd färg på tapen betydde mindre än 1mm avstånd.
Jag blev tvungen att slipa en 3x45 graders fas på nästan alla stakarna.

Eller rättare sagt jag började redan lite igår med att provmonterad alla delarna.
Det var inte kul alls, 6 av 8 stakar slog i eller var för nära kamen, den 7:e tangerade blocket.
Jobbet tog två kvällar i anspråk och ca 8-10 tim arb tid.
Först av allt så monterade jag i kamen, kamkedjan och kedjehjulen.
Kedjan är en Cloyes Hex-A-Just den är justerbar utan att man behöver lossa på kedjehjulet. Det sitter en liten bussning som man kan vrida på med en insexnyckel. Bara att ta bort yttre delen av "timing chain" kåpan.
Jag är inte säker på att jag kommer att behöva ställa om kamen men möjligheten finns iallafall. Möjligen om motorn börjar att spika, då kan jag justera eller ställa kamen "retard" 4 grader.
Nu kunde jag börja att vrida runt vevaxeln.
Vilket ju inte alls gick, stakarna smackade i kamen på tre olika ställen.
Så det blev att fila bort några mm på tre stakar.
Nu gick det iallafall att rotera vevaxeln två hela varv utan kollisioner.
(För varje varv som vevaxeln gör så roterar kamen ett halvt varv)
Nu måste jag också kolla så att kamen och stakarna inte ligger närmare varandra än ca 1mm. Det behövs för hela vevpartiet flexar vid höga varvtal.
Eftersom det är helt hopplöst att kunna se med blotta ögat, det är för tångt, så tejpade jag fast en vit 1mm tape på alla kam nockarna och på stakarnas ytter hörnor tejpade jag en maskerings tape.
På maskeringstapen så lade jag sedan ett tunt lager röd färg.
Sedan var det bara att vrida runt vevaxeln minst 2 hela varv och se var rödfärgen hamnade.
Röd färg på tapen betydde mindre än 1mm avstånd.
Jag blev tvungen att slipa en 3x45 graders fas på nästan alla stakarna.

Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:33, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Avståndet mellan kolv och ventil måste kollas, mina mått var mellan 5-6 mm vid fullt lyft.
Minsta rek avstånd är ca 2 mm för insug och 2,5 mm avgas.
Nu har ju jag en mekanisk rullkam och det är inte lika kritiskt med avstånden eftersom ventilerna inte flyter vid höga varvtal.
De flesta hydraul kamar flyter däremot vid varvtal omkring 6000 rpm.
Minsta rek avstånd är ca 2 mm för insug och 2,5 mm avgas.
Nu har ju jag en mekanisk rullkam och det är inte lika kritiskt med avstånden eftersom ventilerna inte flyter vid höga varvtal.
De flesta hydraul kamar flyter däremot vid varvtal omkring 6000 rpm.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag var nog lite oklar i min beskrivning.
Även en mek kam kan ju få ventilflyt men vid mycket högre varvtal än en hydraulisk.
En missad växling kan ju lätt göra att varvet skenar upp över 7000-7500 rpm, då vill jag inte sitta med en hydraul kam.
Ligger man på gränsen med måttet mellan kolv/ventil och får ventilflyt, så är ju risken betydande att man i bästa fall kröker en ventil. I sämsta fall ett rejält motorhaveri.
Den mekaniska kamen och lyftare är stabilare än en hydraul.
Generellt så börjar hydraul lyftare att "pumpa" vid 6000-6500 rpm för att eliminera ett ventilspel "som inte finns".
Även fjäderkrafter spelar stor roll, klena fjädrar gör att ventilerna flyter redan vid måttligt höga varvtal.
Även en mek kam kan ju få ventilflyt men vid mycket högre varvtal än en hydraulisk.
En missad växling kan ju lätt göra att varvet skenar upp över 7000-7500 rpm, då vill jag inte sitta med en hydraul kam.
Ligger man på gränsen med måttet mellan kolv/ventil och får ventilflyt, så är ju risken betydande att man i bästa fall kröker en ventil. I sämsta fall ett rejält motorhaveri.
Den mekaniska kamen och lyftare är stabilare än en hydraul.
Generellt så börjar hydraul lyftare att "pumpa" vid 6000-6500 rpm för att eliminera ett ventilspel "som inte finns".
Även fjäderkrafter spelar stor roll, klena fjädrar gör att ventilerna flyter redan vid måttligt höga varvtal.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tätningarna till topparna läcker lite, det kan man se för det är svart gucka på insugsventilernas översida.
Naturligtvis är det specialtätningar som måste tas från US.
Plockade isär bägge topparna när jag ändå var på gång, allt såg dock fint ut utom då på 4 av 8 insugsventiler.
Lyfte ur gamla motorn i förrgår, allt gick bra även om det är otroligt trångt i mitt lilla garage.
Veven är på balansering och kommer tillbaks under veckan.
Så det rör på sig iallafall.
Sedan får vi se om jag hinner klart till jag har besiktningstid, vilket är i slutet av april.
Får körförbud i maj
Naturligtvis är det specialtätningar som måste tas från US.
Plockade isär bägge topparna när jag ändå var på gång, allt såg dock fint ut utom då på 4 av 8 insugsventiler.
Lyfte ur gamla motorn i förrgår, allt gick bra även om det är otroligt trångt i mitt lilla garage.
Veven är på balansering och kommer tillbaks under veckan.
Så det rör på sig iallafall.
Sedan får vi se om jag hinner klart till jag har besiktningstid, vilket är i slutet av april.
Får körförbud i maj

Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:36, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Haha...det fattar du väl att ngt hus blir det inte förens han e klar med bilen
finns ju ingen tid till det då får han sluta jobba
finns ju ingen tid till det då får han sluta jobba

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Jodå!
Hus byggplanerna rullar också på.
Väntar på bygglovet just nu.
Huset kommer först sedan garaget.
Allt har ju blivit förskjutet mest pga senfärdighet hos kommunen.
Som det ser ut just nu så kommer vi igång med bygget tidigast under juni, troligast augusti.
Vi har fått väntat i två mån på en nybyggnadskarta.
Förra veckan fick jag reda på att bygglovs handläggaren inte ens öppnat våra handlingar trots att allt är färdigt.
Han väntar på uppdateringar från mig, och det har han nu gjort i en månad, utan att jag fått veta detta!
Man kan väl iof misstänka att det bara är ett sätt att förhala det hela, pga stor arbetsbörda, räntorna är ju fortfarande låga = många ansökningar.
Garaget:
Min senaste?? ide är att mura sidor med Lecablock och lägga på stora långa betongplattor 6500x1200x200 som tak.
För att sedan gjuta på ett extra lager betong över plattorna och sedan klä in taket med gummiduk.
Taket skall alltså bli platt eller luta några få grader för avrinningen och sedan bli altan, gräsmatta e.dyl.
Ytan blir 42-48 m2 dubbelgarage, med en stor port eller två mindre, vet inte riktigt vad som är att föredra.
Får väl starta en tråd typ "Mer garageyta 2007" när det börjar att hetta till.
Hus byggplanerna rullar också på.
Väntar på bygglovet just nu.
Huset kommer först sedan garaget.
Allt har ju blivit förskjutet mest pga senfärdighet hos kommunen.
Som det ser ut just nu så kommer vi igång med bygget tidigast under juni, troligast augusti.
Vi har fått väntat i två mån på en nybyggnadskarta.
Förra veckan fick jag reda på att bygglovs handläggaren inte ens öppnat våra handlingar trots att allt är färdigt.
Han väntar på uppdateringar från mig, och det har han nu gjort i en månad, utan att jag fått veta detta!
Man kan väl iof misstänka att det bara är ett sätt att förhala det hela, pga stor arbetsbörda, räntorna är ju fortfarande låga = många ansökningar.
Garaget:
Min senaste?? ide är att mura sidor med Lecablock och lägga på stora långa betongplattor 6500x1200x200 som tak.
För att sedan gjuta på ett extra lager betong över plattorna och sedan klä in taket med gummiduk.
Taket skall alltså bli platt eller luta några få grader för avrinningen och sedan bli altan, gräsmatta e.dyl.
Ytan blir 42-48 m2 dubbelgarage, med en stor port eller två mindre, vet inte riktigt vad som är att föredra.
Får väl starta en tråd typ "Mer garageyta 2007" när det börjar att hetta till.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Medan jag väntar på ventiltätningarna så har jag matchportat insuget och topparna.
Fel Pro 1205 fick bli min referens eftersom topparna är avsedda för just den packningen.
Mellan 5-20 hk räknar jag med att port matchningen skall kunna ge.
Inte så speciellt mycket, men många bäckar små........
Jag slipade inte bort material djupare än 10-12 mm i topparna/insuget, eftersom jag inte är någon expert på det här och inte vill påverka flödena negativt.
För att få packningen att centrera i hålen så använde jag en bit plastslang med diam 13 som jag slitsade upp. Sedan så markerade jag med en tuschpenna vart material behövde slipas bort.
Fel Pro 1205 fick bli min referens eftersom topparna är avsedda för just den packningen.
Mellan 5-20 hk räknar jag med att port matchningen skall kunna ge.
Inte så speciellt mycket, men många bäckar små........
Jag slipade inte bort material djupare än 10-12 mm i topparna/insuget, eftersom jag inte är någon expert på det här och inte vill påverka flödena negativt.
För att få packningen att centrera i hålen så använde jag en bit plastslang med diam 13 som jag slitsade upp. Sedan så markerade jag med en tuschpenna vart material behövde slipas bort.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Plockade just bort oljepumpen från 327:an som jag håller på att plundra, och tittade lite närmare på den.
Den är stämplad med M55HV, om jag inte har helt fel så är det en högvolymspump!
När jag köpte bilen så "intygade" säljaren att han inte bytt pump för högeffektpumpar bara stjäl effekt från motorn.
Där ser man, inget är som man tror.
Så nu har jag moddat en orginalpump i onödan!
Nåja den får jag väl nytta av när jag ställer ordning 327:an lite senare.
Den är stämplad med M55HV, om jag inte har helt fel så är det en högvolymspump!
När jag köpte bilen så "intygade" säljaren att han inte bytt pump för högeffektpumpar bara stjäl effekt från motorn.
Där ser man, inget är som man tror.
Så nu har jag moddat en orginalpump i onödan!
Nåja den får jag väl nytta av när jag ställer ordning 327:an lite senare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Yes!, "HV" Betyder just det High-Volume alltså, & att det är en Melling då (M:et).gbak skrev:Plockade just bort oljepumpen från 327:an som jag håller på att plundra, och tittade lite närmare på den.
Den är stämplad med M55HV, om jag inte har helt fel så är det en högvolymspump!

STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Kollade spelet mellan vev och ramlager igår med hjälp av Plastigage.
Fick måttet till 0.0050" vilket är för mycket. Vet dock inte hur mycket jag kan lita på Platigage, är det någon som har erfarenhet?
Rek spel skall vara 0.0025-0.0035.
Mätte sedan upp veven och den är helt inom spec, #1-4 är 2.449", #5 är 2.448", tapparna för stakarna var alla 2.100"
Finns det någon som har en invändig mikrometer/mätklocka att låna ut? Mätområde 50-70mm
Jag måste mäta upp ramlager diametern och har inte något lämligt mätverktyg för det!
Fick måttet till 0.0050" vilket är för mycket. Vet dock inte hur mycket jag kan lita på Platigage, är det någon som har erfarenhet?
Rek spel skall vara 0.0025-0.0035.
Mätte sedan upp veven och den är helt inom spec, #1-4 är 2.449", #5 är 2.448", tapparna för stakarna var alla 2.100"
Finns det någon som har en invändig mikrometer/mätklocka att låna ut? Mätområde 50-70mm
Jag måste mäta upp ramlager diametern och har inte något lämligt mätverktyg för det!
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det löste sig med mätverktygen.
Jag fick låna en indikatorklocka på CEJ i Eskilsuna.
Eftersom det är hundradelar jag försöker mäta så eliminerar jag mätfel genom att kalibrera mätklockan mot min 50-75mm mikrometer, (som jag vet visar någon hundradel fel.
Samma mikrometer mäter jag sedan vevlagertapparna med.
På så vis så "försvinner" ju ev mätfel mellan mätverktygen.
Det är ju bara skillnaden mellan hål och axel som är intressant, inte det verkliga måttet.
För att kunna mäta ram lagrenas tjocklek så använde jag mig av en sfärisk lagerkula som jag håller mot lagrets insida.
Det funkar ju inte att mäta med en vanlig mikrometer, dem har ju plana ändar och "bottnar" ju inte riktigt eftersom lagret är välvt på insidan.
Efter uppmätning så visar det sig att glappet mellan vev/överfallen är ca 0.0021"-0.0027", vilket är lagom. Man brukar ange ca 0.0010"/1" diameter som generell regel.
Axialglappet på veven var 0.004", rek är mellan 0.004"-0-010"
En andra mätning med Plastigage gav 0.0030", måste ha blivit någon felmätning?? första gången. Skillnaden var inte större än ca 0.0005" mellan Plastigage och indikatorklocka vilket jag tycker är ok.
Så nu är ramlager överfallen fastdragna till rätt monent , 70 lb-ft, OBS! gäller endast ARP "studs" med moly smörja. Det är ett betydligt högre moment om man smörjer med vanlig motorolja t.ex.
Trodde jag skulle få problem att hitta en extra lång 11/16 hylsa, men Jula har ett ett otroligt bra sortiment av tum hylsor
Jag fick låna en indikatorklocka på CEJ i Eskilsuna.
Eftersom det är hundradelar jag försöker mäta så eliminerar jag mätfel genom att kalibrera mätklockan mot min 50-75mm mikrometer, (som jag vet visar någon hundradel fel.
Samma mikrometer mäter jag sedan vevlagertapparna med.
På så vis så "försvinner" ju ev mätfel mellan mätverktygen.
Det är ju bara skillnaden mellan hål och axel som är intressant, inte det verkliga måttet.
För att kunna mäta ram lagrenas tjocklek så använde jag mig av en sfärisk lagerkula som jag håller mot lagrets insida.
Det funkar ju inte att mäta med en vanlig mikrometer, dem har ju plana ändar och "bottnar" ju inte riktigt eftersom lagret är välvt på insidan.
Efter uppmätning så visar det sig att glappet mellan vev/överfallen är ca 0.0021"-0.0027", vilket är lagom. Man brukar ange ca 0.0010"/1" diameter som generell regel.
Axialglappet på veven var 0.004", rek är mellan 0.004"-0-010"
En andra mätning med Plastigage gav 0.0030", måste ha blivit någon felmätning?? första gången. Skillnaden var inte större än ca 0.0005" mellan Plastigage och indikatorklocka vilket jag tycker är ok.
Så nu är ramlager överfallen fastdragna till rätt monent , 70 lb-ft, OBS! gäller endast ARP "studs" med moly smörja. Det är ett betydligt högre moment om man smörjer med vanlig motorolja t.ex.
Trodde jag skulle få problem att hitta en extra lång 11/16 hylsa, men Jula har ett ett otroligt bra sortiment av tum hylsor

Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Spirolox kallas mina låsringar.
Det sitter 4 st på varje kolv (2 på varje sida) och de skall hålla den flytande låspinnen på plats.
För att få in låsringarna så måste man först dra isär dem ca 15-20 mm som på bilden.
Jag höll på att bli tokig innan jag fattade att de skulle dras isär för att gå att montera.
Sedan kan man vränga in dem försiktigt med hjälp av en liten skruvmejsel.
Att få dit kolvringarna på kolvarna tog mig halva kvällen, jag passade även på att rengöra alltsammans innan montage.
Att sedan pressa in kolven i cylindern med Biltema's kolvrings kompressor är ett rent elände.
Jag har övervägt att kasta kolvrings kompressorn i Nilen efter bara en kolv, tog säkert en halvtimme att få dit den utan att kvadda ringarna. Skräp!
Borde ha köpt ett bättre verktyg, men jag var dumsnål!
Det sitter 4 st på varje kolv (2 på varje sida) och de skall hålla den flytande låspinnen på plats.
För att få in låsringarna så måste man först dra isär dem ca 15-20 mm som på bilden.
Jag höll på att bli tokig innan jag fattade att de skulle dras isär för att gå att montera.
Sedan kan man vränga in dem försiktigt med hjälp av en liten skruvmejsel.
Att få dit kolvringarna på kolvarna tog mig halva kvällen, jag passade även på att rengöra alltsammans innan montage.
Att sedan pressa in kolven i cylindern med Biltema's kolvrings kompressor är ett rent elände.
Jag har övervägt att kasta kolvrings kompressorn i Nilen efter bara en kolv, tog säkert en halvtimme att få dit den utan att kvadda ringarna. Skräp!
Borde ha köpt ett bättre verktyg, men jag var dumsnål!
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:39, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Gbak.
Om du inte redan är klar med att montera dina kolvar, så har jag en helt OK kolvringskompressor som du kan få låna.
Väldigt intressant tråd, kul att följa. När är det dax för uppstart? Har du något datum?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Om du inte redan är klar med att montera dina kolvar, så har jag en helt OK kolvringskompressor som du kan få låna.

Väldigt intressant tråd, kul att följa. När är det dax för uppstart? Har du något datum?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Tack för erbjudandet Svempa!
Får körförbud 1:a maj och skall besikta om om ett par veckor så jag har brådis nu.
Skulle nog behöva din kompressor redan i kväll men jag vet inte hur jag skall få tid att hämta den.
Frugan kommer att ta bilen och dra till sommarstugan så jag blir utan bil i em.
Själv så kommer jag att tillbringa hela helgen i garaget.
Jag ger Biltema kompressorn en chans till, går det alltför dåligt så får jag väl ta tåget upp till dig och låna din kompressor.
Får körförbud 1:a maj och skall besikta om om ett par veckor så jag har brådis nu.
Skulle nog behöva din kompressor redan i kväll men jag vet inte hur jag skall få tid att hämta den.
Frugan kommer att ta bilen och dra till sommarstugan så jag blir utan bil i em.
Själv så kommer jag att tillbringa hela helgen i garaget.
Jag ger Biltema kompressorn en chans till, går det alltför dåligt så får jag väl ta tåget upp till dig och låna din kompressor.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Alla kolvarna är nu efter ca 4 tim arbete på plats i cylindrana och capskruvarna är momentdragna till 44 lb-ft.
Kolvringskompressorn lärde jag mig att hantera när jag kommit till kolv nr 7 och 8, då gick det undan.
Så usel var den kanske inte, men skulle jag göra det igen så lånar jag nog Svempas istället.
För att inte stakarna och överfallen skall kantra när man momentdrar dem så pressade jag in bleck som håller dem på plats.

Kolvringskompressorn lärde jag mig att hantera när jag kommit till kolv nr 7 och 8, då gick det undan.
Så usel var den kanske inte, men skulle jag göra det igen så lånar jag nog Svempas istället.
För att inte stakarna och överfallen skall kantra när man momentdrar dem så pressade jag in bleck som håller dem på plats.

Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:41, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Idag åkte kamkedjan, toppar och vipporna på!
Äntligen så börjar det likna en motor.
Kamkedjan är en Cloyes Hex-A-Just, med den kan jag ställa kamen advance/retard upp till plus/minus 8 grader, utan att lossa på kedjehjulen.
Det sitter en liten excentrisk skruv på stora hjulet som man bara vrider på för att ändra timingen.
Jag ställde min kam 3 grader retard mest för att säkerställa att motorn inte spikar.
Här min hemmagjorde gradskiva

För att kolla att stötstängerna har rätt längd lägger jag en tunn hinna med kopparpasta på ventilen's topp och roterar vevaxeln ett varv och kontrollerar att avtrycket ligger mitt på.
Om man byter kam till en med högt lyft så behöver man oftast också byta till kortare stötstänger, mina stötstänger är ca 2,5 mm mm kortare än std.
Vipporna filade jag lite på eftersom de ligger och skrapar emot ventilkåporna.
En liten missräkning var dock att den nya kromade kamkåpan inte passade, den krockade mot vattenpumpen
Så jag måste använda min gamla kåpa eller köpa ny en pump.
Det blev den gamla kåpan.
Det är lite synd för den nya kåpan var delbar för att slippa lossa oljetråget vid ändring av kam timing eller byte av kamaxel.
Äntligen så börjar det likna en motor.
Kamkedjan är en Cloyes Hex-A-Just, med den kan jag ställa kamen advance/retard upp till plus/minus 8 grader, utan att lossa på kedjehjulen.
Det sitter en liten excentrisk skruv på stora hjulet som man bara vrider på för att ändra timingen.
Jag ställde min kam 3 grader retard mest för att säkerställa att motorn inte spikar.
Här min hemmagjorde gradskiva

För att kolla att stötstängerna har rätt längd lägger jag en tunn hinna med kopparpasta på ventilen's topp och roterar vevaxeln ett varv och kontrollerar att avtrycket ligger mitt på.
Om man byter kam till en med högt lyft så behöver man oftast också byta till kortare stötstänger, mina stötstänger är ca 2,5 mm mm kortare än std.
Vipporna filade jag lite på eftersom de ligger och skrapar emot ventilkåporna.
En liten missräkning var dock att den nya kromade kamkåpan inte passade, den krockade mot vattenpumpen


Så jag måste använda min gamla kåpa eller köpa ny en pump.
Det blev den gamla kåpan.
Det är lite synd för den nya kåpan var delbar för att slippa lossa oljetråget vid ändring av kam timing eller byte av kamaxel.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:45, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tog nya tag idag och fick dit den kromade delbara kamkedje kåpan.
Vattenpumpen kolliderade ju med kåpan så jag klippte till en extra tjock packning (av en skrotad insugspackning) till pumpen.
Så att den kom 2mm längre ut än tidigare.
Kamkedjekåpan måste sedan pressas in ca 2mm så att den kan agera stopp för kamen.
Det tog mig 3 tim innan jag var nöjd och fick ca 0.1-0.2 i glapp mellan kamens rullager och kåpan.
Normalt brukar sådana här tunna kåpor flexa ganska mycket och kamen vandrar då iväg framåt, men det händer inte här eftersom vattenpumpen ligger direkt emot kåpan och stoppar flexet.
Spelet mäter jag genom att montera på kåpan och vattenpumpen, allt dras som om det är slutmontering.
Sedan trycker jag fram kamen tills den ligger an mot kåpan.
Bort med pumpen och kåpan och dit med en mätklocka.
När mätklockan är på plats så trycker jag tillbaka kamen och ser hur mycket den åker tillbaka.
Jag fick säkert göra om det här 20-30 ggr innan det blev bra.
Två hylsor fick bli pressverktyg, en stor på kåpans undersida som mothåll, och en mindre att pressa in kåpan med.
Sedan är det bara att klappa på med släggan!
Det är inte så mycket kvar nu, med lite tur så är jag klar kommande helg.
Besiktningstiden är på måndag om en vecka.
Vattenpumpen kolliderade ju med kåpan så jag klippte till en extra tjock packning (av en skrotad insugspackning) till pumpen.
Så att den kom 2mm längre ut än tidigare.
Kamkedjekåpan måste sedan pressas in ca 2mm så att den kan agera stopp för kamen.
Det tog mig 3 tim innan jag var nöjd och fick ca 0.1-0.2 i glapp mellan kamens rullager och kåpan.
Normalt brukar sådana här tunna kåpor flexa ganska mycket och kamen vandrar då iväg framåt, men det händer inte här eftersom vattenpumpen ligger direkt emot kåpan och stoppar flexet.
Spelet mäter jag genom att montera på kåpan och vattenpumpen, allt dras som om det är slutmontering.
Sedan trycker jag fram kamen tills den ligger an mot kåpan.
Bort med pumpen och kåpan och dit med en mätklocka.
När mätklockan är på plats så trycker jag tillbaka kamen och ser hur mycket den åker tillbaka.
Jag fick säkert göra om det här 20-30 ggr innan det blev bra.
Två hylsor fick bli pressverktyg, en stor på kåpans undersida som mothåll, och en mindre att pressa in kåpan med.
Sedan är det bara att klappa på med släggan!
Det är inte så mycket kvar nu, med lite tur så är jag klar kommande helg.
Besiktningstiden är på måndag om en vecka.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:46, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Har flyttat fram besiktningen till 1 maj!
Nu är iallafall motorn ilyft och här så kör jag ut olja till lager och vipparmar mm med borrmaskinen.
För varje kvarts varv motorn vrids runt kör jag oljepumpen i 15 sek.
Efter ett par minuter så rinner det olja i alla vipparmarna.
Borrmaskinen >500W var dock i minsta laget och det började lukta bränt om lindningarna efter ett par minuter.
Nu är iallafall motorn ilyft och här så kör jag ut olja till lager och vipparmar mm med borrmaskinen.
För varje kvarts varv motorn vrids runt kör jag oljepumpen i 15 sek.
Efter ett par minuter så rinner det olja i alla vipparmarna.
Borrmaskinen >500W var dock i minsta laget och det började lukta bränt om lindningarna efter ett par minuter.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:46, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Nice Gbak, impad är jag 

Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Ja ja, om jag bara får igång motorn så kommer film!ornet skrev:film vill vi ha
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
gbak skrev:Ja ja, om jag bara får igång motorn så kommer film!ornet skrev:film vill vi ha
Nice...filmtaijm

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/