Har en -92 med digital mätare som tyvärr visar ca 20% för lite. Upptäckte det efter att jag passerat ca 100st kameror Stockholm-Kiruna Går den att ställa om på ett "enklare" sätt. För den som inte vill riva hela instrumenteringen?
Det sitter en liten givare vid växellådan som konverterar mekaniskt varvtal till elektronisk puls.
Om det sitter orginal utväxling i bakaxeln så är det nog denna givare (VSS) som är trasig.
Har någon bytt utväxling så kan man byta utväxling till den mekaniska givaren eller sätta in en box typ:
Men hur vet jag om man ändrat på utväxlingen? Vilka varvtal har en -92 lt1 vid ca 100km/h? Kankse man får en vink om det?
Chip? hur fixar man sånt, och hur vet jag om något är gjort?
Köpte grisen i säcken i och med denna bil. Troligtvis är inget gjort på den, men man vill ju gärna leka lite detektiv och veta vad tidigare ägare gjort.
Bakaxeln går att mäta upp genom att snurra på kardan och jämföra med drivhjulsaxeln och därmed räkna ut vilken utväxlng man har. Det finns även en speciell skiva man kan sätta på drivhjulsaxeln som hjälpmedel.
Öppna kåpan bak på diffen och räkna tänderna känns lite överkurs.
Om växellådan är bytt så kanske utväxlingen till hastighetsgvaren är annorlunda.
Kontrollera hastighetsmätaren mot verklig fart brukar jag göra med GPS.