Desperat behov av hjälp, automat lådan växlar inte.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Desperat behov av hjälp, automat lådan växlar inte.

Inlägg av bossen »

Idag när jag skulle ta bilen märkte jag efter ett tag att den inte la i 4an.
Jag körde en bit och stannade,
tänkte jag skulle testa växla 1,2,3, och 4 manuelt men efter att jag lagt i 1an så får jag inte i någon annan växel förutom backen och park.
Fick köra 25 km\h hem.

Igår fungerade den felfritt när jag ställde bort den.

Vad kan det vara för fel, tacksam för svar.
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Årsmodell?
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Jag hade ett liknade problem på min bil viserligen en C3, 68 med TH 400 men då var det kickdown switchen som hade fastnat och låg dragen hela tiden vilket gjorde att den inte växlade förän på fullt varv.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Årsmodell 91.

För mig växlar den inte på fullvarv heller, den står på varstoppet och efter ett tag tänds en lampa shift up. men inget mer händer.

Jävla märkligt att det bara blev över natten.

Farsan trodde att det kunde vara någon slang lös det hade det varit på hans mustang med automat, då växlade inte den.

SKa ut och leta fel idag, kom gärna med fler ideer på vad felet kan vara.
Corvette C4 - 91
Automat
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

hmm, på min så växlade den 1:an och 2:an, sen frikopplade den bara, det visade sig att lamellpaketet till trean och fyra hade brunnit upp, ändå var lådan "nyrenoverad", men dom hade glömt att byta momentorn... Så det blev en ny renovering förra sommaren igen.
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Ringde en expert idag och han sa,
Det kunde vara vajern ner till lådan osm jävlades, annars kunde det vara ett nylon drev som man kom åt från en lucka som skulle sitta långt bak på högra sidan.

Någon som har haft samma problem eller har bilder eller så på den luckan drevet mm, Tacksam för hjälp.
Corvette C4 - 91
Automat
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

automatlåda

Inlägg av Skp »

Har haft liknande problem med 700-lådor genom tiden. Någon vacuumslang finns inte. När motorn är igång och bilen ligger i park, prova med snabba ryck i bara kickdownvajern har du tur så är det bara kickdownvajern som hängt sig och på detta vis kan man få den att släppa. Känns vajern okej finns det risk att lådan måste in på renovering.

Skp
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Jag har kollat vaern och ett plast drev en karl sa jagskulle kolla, inget av det, så det är en renovering som gäller.

Men nu till ytterligare frågot.
Vad skiljer corvette lådor från dom från vanarna ifall det gick att köpa en sån för några tusenlappar.

Funderar på att trimma i vinter och har hört att lådan är klen, någon som har en sida med lådbyten och så, tänkte kolla upp th400, vad tror ni om det.
Corvette C4 - 91
Automat
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

jag kollade med på andra lådor, men dom skulle tydligen inte passa eftersom det är andra färsten... Turbinen är tydligen inte alls samma....
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

bossen skrev:Jag har kollat vaern och ett plast drev en karl sa jagskulle kolla, inget av det, så det är en renovering som gäller.

Men nu till ytterligare frågot.
Vad skiljer corvette lådor från dom från vanarna ifall det gick att köpa en sån för några tusenlappar.

Funderar på att trimma i vinter och har hört att lådan är klen, någon som har en sida med lådbyten och så, tänkte kolla upp th400, vad tror ni om det.
Beror på vad du menar med klen, 400-450 hk klarar den i alla fall utan nåra direkt avancerade delar. Jag köpte ett kitt från Summit HUP-HP3788K
till min 90a. Kan nu inte svara på hur det fungerar pgr utav att motorn å lådan är ur för tillfälle.
Mv A/B
LW
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: fre sep 02, 2005 8:10
Ort: Uddevalla

Inlägg av LW »

bossen skrev:Jag har kollat vaern och ett plast drev en karl sa jagskulle kolla, inget av det, så det är en renovering som gäller.

Men nu till ytterligare frågot.
Vad skiljer corvette lådor från dom från vanarna ifall det gick att köpa en sån för några tusenlappar.

Funderar på att trimma i vinter och har hört att lådan är klen, någon som har en sida med lådbyten och så, tänkte kolla upp th400, vad tror ni om det.
När jag vart tvungen att renovera min TH700 så hade vi en stor disskution om just dessa lådor med killen som renoverade.
Han sa att det finns Ca: 18 st olika modeller på TH700 lådan så att bara ta en som är till en van funkar inte så bra.. finns nr beteckning på lådan.

tycker det låter som nått annat ,igentligen "pajat under natten" e ju skumt..
/Lelle
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Kanske fel tråd att skriv den här frågan i?

Men jag blir nyfiken nu när ni är inne på olika th700 lådor och hållbarhet på th700.

Har ni hört någon som kört riktigt långt med en th700 utan att byta turbin eller något annat meck med lådan.

Tycker alla jämt har problem med dessa lådor på ett eller annat viss under en 10000mils gång på lådan.
Bordde dom inte hålla längre?

Har bara hört en som kört långt med en i en van med 305 motor och han använde alldrig 4 växeln på lådan enligt honom pajade dom bara då, den hade rullat 25000mil utan att lådan hittat på något enligt honom.

Mvh
MrV8
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

mrv8 skrev:Kanske fel tråd att skriv den här frågan i?

Men jag blir nyfiken nu när ni är inne på olika th700 lådor och hållbarhet på th700.

Har ni hört någon som kört riktigt långt med en th700 utan att byta turbin eller något annat meck med lådan.

Tycker alla jämt har problem med dessa lådor på ett eller annat viss under en 10000mils gång på lådan.
Bordde dom inte hålla längre?

Har bara hört en som kört långt med en i en van med 305 motor och han använde alldrig 4 växeln på lådan enligt honom pajade dom bara då, den hade rullat 25000mil utan att lådan hittat på något enligt honom.

Mvh
MrV8
Som vanligt är det bara de trasiga man hör talas om... Alla de 700lådor som rullat hur långt som helst i Capricer osv är det ju ingen som gnäller om. Det är ju ingen "skottsäker" låda (framför allt inte i en rörmokarvagn nedlastad med 3 ton skrot och servad först när ngt rasar) men att genomlida 25 000 mil utan att använda fyran? Då borde man kanske köpt ngt annat från början! De svaga punkterna är ju kända. Mkt av felen beror nog tyvärr på vanskötsel och skit bakom ratten :wink: .

MVH

MN
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

M Nordin skrev:
mrv8 skrev:Kanske fel tråd att skriv den här frågan i?

Men jag blir nyfiken nu när ni är inne på olika th700 lådor och hållbarhet på th700.

Har ni hört någon som kört riktigt långt med en th700 utan att byta turbin eller något annat meck med lådan.

Tycker alla jämt har problem med dessa lådor på ett eller annat viss under en 10000mils gång på lådan.
Bordde dom inte hålla längre?

Har bara hört en som kört långt med en i en van med 305 motor och han använde alldrig 4 växeln på lådan enligt honom pajade dom bara då, den hade rullat 25000mil utan att lådan hittat på något enligt honom.

Mvh
MrV8
Som vanligt är det bara de trasiga man hör talas om... Alla de 700lådor som rullat hur långt som helst i Capricer osv är det ju ingen som gnäller om. Det är ju ingen "skottsäker" låda (framför allt inte i en rörmokarvagn nedlastad med 3 ton skrot och servad först när ngt rasar) men att genomlida 25 000 mil utan att använda fyran? Då borde man kanske köpt ngt annat från början! De svaga punkterna är ju kända. Mkt av felen beror nog tyvärr på vanskötsel och skit bakom ratten :wink: .

MVH

MN
Hej

Du vet vilka som gillar vannarna hör jag :wink:

Den 25000milaren var en full lastad rör bil.
Det var dels därför han inte ville använda fyran, för all last i den.

Du skulle sett en annan polares rör bil på 90 talet den var så nerlastad så vi kalla den för lowridern (tur att inte Polisen kontrolera vikten på den), en av konkurerande USA märkena till Cheva var den och en dag sa han vid röljuset så smällde det till i lådan och sen var det fri lägge. Då gick en axel rakt av i den lådan som för övrigt var hel.

Mvh
MrV8
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Jag har lämnat in lådan nu och det var en del fel, återkommer med felen, mins inte nu.
Corvette C4 - 91
Automat
Skriv svar