Hej, är i köpartagen med sikte på C4 -91, behöver tips.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Hej, är i köpartagen med sikte på C4 -91, behöver tips.

Inlägg av bossen »

Hej,
Perfekt att hitta ett corvette forum.

Det är som sagt en C4 -91a som har gått runt 18 000 mil.

Automat låda och det ska tydligen vara en LT1 350 motor i den men jag har hört att den kom först 92, eller? Det blev iaf något nytt 92 va?

Vad är det mer med just 91 orna eller C4 i övrigt jag bör känna till eller kolla vid inspektion av bilen.


Tacksam på förhand.
\\Ted
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

91

Inlägg av Ingo »

91 och 92 är snarlika utvändigt. 91 kom ju ZR1 typen av baklysen även på standardbilarna och fronten ändrades.
motorn 91 var däremot samma L98 som de tidigare.
Lt1 kom 92 och är en annan motor som ändrade en hel del på småblockskonceptet som hängt med sedan 1955.
det var en del problem med de första LT1,orna men har bilen gått 18000 mil
är sådant fixat.
Men är det en 91,a är det L98 som gäller och man skiljer dom väl lättast på insugningssystemet som hänger i luften med rätt långa runners,på lt1 ligger insugningen integrerade direkt på insuget..
Sitter det i en LT1,a och man hävdar att det är en 91,a ska du dra öronen åt dig.
Bilarna har rätt mycket elektronik,så kolla att allt fungerar och att att inga felkoder ligger framme(se också efter så att felkodslampan lyser när tändningen är på innan bilen startats( Service engine soon),och den ska alltså slockna när bilen startat..
Finns en optionlista under hanskfacksluckan på caben och eventuellt under en av luckorna i bagaget på coupen. se så dom överenstämmer med utrustningen som verkar finnas i bilen. Kodknäckare finns i black book,men även på nätet.Sök i äldre trådar. Det finns massor av gamla trådar i ämnet.
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Tackar så mycket för svar.

Är det värt att leta efter en 92a då eller, 91an som jag ska kolla på verkar jävligt reko annars?


Har också läst att drivlinan är klenare på bilarna med automat, är det ett problem, jag kommer nog att köra ganska hårt med vilken bil jag nu köper.
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Jag antar att det är den här annonsen på Blocket som du ska titta på?
Det är inte en LT1-motor, utan en L98 i den bilen. Förutom den faktamissen så kan den så klart vara i fint skick, men ta gärna ett carfax på den så ser du om den råkat ut för tråkigheter på de amerikanska vägarna.
Lycka till!

EDIT: På sidan annonsen länkar till står rätt uppgifter för L98-motorn (245hk istället för 300 som LT1 har), men där står det att det är en 6 växlad manuell. I annonsen står det att det är en automat och växelspaken som syns på en av bilderna tycker jag ser ut som en automat..
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Ska ta ett carfax på den, men kostar det eller går det få gratis, tycker det verkar konstigt.

så du\ni tycker inte att jag ska lägga ner bara för att det är en L98
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

skicket

Inlägg av Ingo »

Det är skicket som är det avgörande.
Bilarna börjar vara gamla,så det spelar inte någon roll egentligen LT1 eller L98.
Sista årsmodellerna av C4 är ju 10 år nu och kan vara hiskeligt plågade så skicket är det avgörande.
Jag är ju part i målet,men finner L98 lite mer tilltalande eftersom det är lite problem med bla tändning och vatten pump på LT1.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

"bara en L98"... Kalasmotor med automat, mkt delar och trim jfr LT1-4.

MVH

MN
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Tackar för alla svar.

Jag får se hur jag gör, återkommer med svar.
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

Hej igen.

Jag såg en c4 på blocket som gått ca 19000 som var nyligt gjort en stor service på.


Är det någon stor service runt 18-19000 på C4 orna?
Och iså fall vad?
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Kaross och transmissionsbyte! Nä, inget speciellt vad jag vet. Olje och filterbyte i motorn var 1000e mil eller en gång/år, dito i automaten var 4000 mil.

MVH

MN
bossen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tor maj 25, 2006 22:31

Inlägg av bossen »

:D Det blev köp :D

Jävlar vad den går, skrek lite i 275 orna på torr asfalt idag, upphetsande.
Lägger upp bilder sen när jag fixat lite lister och så.
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Grattis till köpet och välkommen med i gänget! :D
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Grattis som sagt :lol:

Ja lite bilder vill vi se!!!!

visa PÄRLAN!!!
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Skriv svar