Hej, är i köpartagen med sikte på C4 -91, behöver tips.
Hej, är i köpartagen med sikte på C4 -91, behöver tips.
Hej,
Perfekt att hitta ett corvette forum.
Det är som sagt en C4 -91a som har gått runt 18 000 mil.
Automat låda och det ska tydligen vara en LT1 350 motor i den men jag har hört att den kom först 92, eller? Det blev iaf något nytt 92 va?
Vad är det mer med just 91 orna eller C4 i övrigt jag bör känna till eller kolla vid inspektion av bilen.
Tacksam på förhand.
\\Ted
Perfekt att hitta ett corvette forum.
Det är som sagt en C4 -91a som har gått runt 18 000 mil.
Automat låda och det ska tydligen vara en LT1 350 motor i den men jag har hört att den kom först 92, eller? Det blev iaf något nytt 92 va?
Vad är det mer med just 91 orna eller C4 i övrigt jag bör känna till eller kolla vid inspektion av bilen.
Tacksam på förhand.
\\Ted
91
91 och 92 är snarlika utvändigt. 91 kom ju ZR1 typen av baklysen även på standardbilarna och fronten ändrades.
motorn 91 var däremot samma L98 som de tidigare.
Lt1 kom 92 och är en annan motor som ändrade en hel del på småblockskonceptet som hängt med sedan 1955.
det var en del problem med de första LT1,orna men har bilen gått 18000 mil
är sådant fixat.
Men är det en 91,a är det L98 som gäller och man skiljer dom väl lättast på insugningssystemet som hänger i luften med rätt långa runners,på lt1 ligger insugningen integrerade direkt på insuget..
Sitter det i en LT1,a och man hävdar att det är en 91,a ska du dra öronen åt dig.
Bilarna har rätt mycket elektronik,så kolla att allt fungerar och att att inga felkoder ligger framme(se också efter så att felkodslampan lyser när tändningen är på innan bilen startats( Service engine soon),och den ska alltså slockna när bilen startat..
Finns en optionlista under hanskfacksluckan på caben och eventuellt under en av luckorna i bagaget på coupen. se så dom överenstämmer med utrustningen som verkar finnas i bilen. Kodknäckare finns i black book,men även på nätet.Sök i äldre trådar. Det finns massor av gamla trådar i ämnet.
motorn 91 var däremot samma L98 som de tidigare.
Lt1 kom 92 och är en annan motor som ändrade en hel del på småblockskonceptet som hängt med sedan 1955.
det var en del problem med de första LT1,orna men har bilen gått 18000 mil
är sådant fixat.
Men är det en 91,a är det L98 som gäller och man skiljer dom väl lättast på insugningssystemet som hänger i luften med rätt långa runners,på lt1 ligger insugningen integrerade direkt på insuget..
Sitter det i en LT1,a och man hävdar att det är en 91,a ska du dra öronen åt dig.
Bilarna har rätt mycket elektronik,så kolla att allt fungerar och att att inga felkoder ligger framme(se också efter så att felkodslampan lyser när tändningen är på innan bilen startats( Service engine soon),och den ska alltså slockna när bilen startat..
Finns en optionlista under hanskfacksluckan på caben och eventuellt under en av luckorna i bagaget på coupen. se så dom överenstämmer med utrustningen som verkar finnas i bilen. Kodknäckare finns i black book,men även på nätet.Sök i äldre trådar. Det finns massor av gamla trådar i ämnet.
Jag antar att det är den här annonsen på Blocket som du ska titta på?
Det är inte en LT1-motor, utan en L98 i den bilen. Förutom den faktamissen så kan den så klart vara i fint skick, men ta gärna ett carfax på den så ser du om den råkat ut för tråkigheter på de amerikanska vägarna.
Lycka till!
EDIT: På sidan annonsen länkar till står rätt uppgifter för L98-motorn (245hk istället för 300 som LT1 har), men där står det att det är en 6 växlad manuell. I annonsen står det att det är en automat och växelspaken som syns på en av bilderna tycker jag ser ut som en automat..
Det är inte en LT1-motor, utan en L98 i den bilen. Förutom den faktamissen så kan den så klart vara i fint skick, men ta gärna ett carfax på den så ser du om den råkat ut för tråkigheter på de amerikanska vägarna.
Lycka till!
EDIT: På sidan annonsen länkar till står rätt uppgifter för L98-motorn (245hk istället för 300 som LT1 har), men där står det att det är en 6 växlad manuell. I annonsen står det att det är en automat och växelspaken som syns på en av bilderna tycker jag ser ut som en automat..
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
skicket
Det är skicket som är det avgörande.
Bilarna börjar vara gamla,så det spelar inte någon roll egentligen LT1 eller L98.
Sista årsmodellerna av C4 är ju 10 år nu och kan vara hiskeligt plågade så skicket är det avgörande.
Jag är ju part i målet,men finner L98 lite mer tilltalande eftersom det är lite problem med bla tändning och vatten pump på LT1.
Bilarna börjar vara gamla,så det spelar inte någon roll egentligen LT1 eller L98.
Sista årsmodellerna av C4 är ju 10 år nu och kan vara hiskeligt plågade så skicket är det avgörande.
Jag är ju part i målet,men finner L98 lite mer tilltalande eftersom det är lite problem med bla tändning och vatten pump på LT1.