Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av johced1974 »

Hej på er.

Efter ett gäng tillfällen på Mantorp mot andra bilar med r-däck så inser jag att ett av mina förbättringspunkter är nya däck. Bytte från original run flat till Michelin Super Sport och var jätte nöjd. Tysta. Bra på bana. Avsevärt bättre 0-100.

Nu vill jag köra med Michelin Cup 2, men vill inte byta mellan bandagar och vardagen. Frågan är hur hala är de egentligen? Är de rent av farliga att köra 130 på motorvägen med? Jag kör normalt ganska så avancerat. :D

Tack,
Johan.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Har du R-däck vid "vardagskörning" så kommer du förmodligen inte att märka nånting. Det som kan vara
ett "problem", är om det regnar då kan dom vara hala!

Det är ju en väldigt stor skillnad på fäste och styrrespons
med R-däck utom vid regn!
Iofs så har jag bara testat Toyo R-888 !
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Tersan »

Jag har kört R-däck till vardags utan problem, hade inte ens några bekymmer i regn. Våtegenskaperna varierar dock rejält mellan olika däck.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Corinthian »

R-däck fungerar utmärkt till vardags.. men är sämre på vattenavvisning än gat-däck.
IOM att dom har mjukare treadwear så tar dom även slut fortare (mina Pilot Sport Cup ZP höll inte ens 600 mil).
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av johced1974 »

Tack för era svar! Det är ytterst sällan jag kör när det är blöt ute, det skulle i så fall vara hemfärd från en utflykt eller liknande. Skönt att höra att de är OK på vanliga vägar annars.

Jag har läst om väldigt varierande resultat vad gäller hur långt man kan köra. 600 mil lät lågt, bland det lägsta jag har sett. Jag hoppas på två säsonger med 5-6 bandagar och 1 000 mil i körsträcka (per säsong). Jag kommer i alla fall köpa dessa nu och hoppas för det bästa. :D

Tack alla!
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Corinthian »

mina Toyo R888 räcker ganska precis en säsong, med 8-10 bandagar... kör nästan ingen gata med dom, Har Dunlop SportMaxx för det.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Bengt »

Ubbe körde 1000mil på sina r888 :D
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av johced1974 »

Har läst en del om just jämförelsen mellan Cup 2 och R888. Det känns som, åtminstone enligt testerna, att Cup 2 har ändå bättre grepp och håller längre.

I år blir en riktig ban-år för mig så jag ser fram emot mina Cup 2 och nya bromsar från PEAN med Carbotech XP12 belägg. Jag hoppas verkligen däcken håller 2 säsonger, annars får jag fundera på 2 fälguppsättningar och jag är nog inte beredd på det än. Belägg växlar jag inför track days.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Corinthian »

johced1974 skrev:Har läst en del om just jämförelsen mellan Cup 2 och R888. Det känns som, åtminstone enligt testerna, att Cup 2 har ändå bättre grepp och håller längre.

I år blir en riktig ban-år för mig så jag ser fram emot mina Cup 2 och nya bromsar från PEAN med Carbotech XP12 belägg. Jag hoppas verkligen däcken håller 2 säsonger, annars får jag fundera på 2 fälguppsättningar och jag är nog inte beredd på det än. Belägg växlar jag inför track days.
KUL!
Tänkt på att inte ha olika märken på beläggen du switchar emellan, då det försämrar bromsverkan iom olika friktionsfilm.
(Jag skulle dock valt et hårdare belägg än XP12 initiellt.. körde XP20 o de tog slut fort)
Säg till om du vill förbättra vägållningen med vinge! (info finns i signaturen)
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av johced1974 »

Corinthian skrev:
johced1974 skrev:Har läst en del om just jämförelsen mellan Cup 2 och R888. Det känns som, åtminstone enligt testerna, att Cup 2 har ändå bättre grepp och håller längre.

I år blir en riktig ban-år för mig så jag ser fram emot mina Cup 2 och nya bromsar från PEAN med Carbotech XP12 belägg. Jag hoppas verkligen däcken håller 2 säsonger, annars får jag fundera på 2 fälguppsättningar och jag är nog inte beredd på det än. Belägg växlar jag inför track days.
KUL!
Tänkt på att inte ha olika märken på beläggen du switchar emellan, då det försämrar bromsverkan iom olika friktionsfilm.
(Jag skulle dock valt et hårdare belägg än XP12 initiellt.. körde XP20 o de tog slut fort)
Säg till om du vill förbättra vägållningen med vinge! (info finns i signaturen)
Tack för tipset - tänkte köra till vardags med mina HAWK HP+ men jag får kolla upp bromsbelägg från samma levernatör. Hade inte en tanke om det. Jag har ställt frågan till Per på PEAN.

Jag har snackat en del med Per och utifrån mina förutsättning tyckte inte han att jag skulle köra XP20 - i så fall behöver jag byta ut bromsskivor och bromsok då jag är redan temperatur mässigt högre än jag borde vara, framför allt också då jag byter till r-däck. Det får räcka för i år med nya och bättre skivor i samma storlek. Jag kan inte mer själv så jag litar på hans omdöme.

Pga däck inköp och bromsbyte så fick min tredje dröm för i år utgå - air splitter och spoiler (det var mer pengar än jag förväntade mig). Jag tänker köra en hel del Mantorp track days (bor i Linköping), ett par GRC event och förhoppningsvis även Gran Turismo på Spa i oktober så till slut fick jag säga stopp. :D Ja, min bil lättar när jag kör fort, men bromsarna och däcken behövdes först. Jag har dock sätt din vinge och det du publicerat. :D

Tack!
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Corinthian »

johced1974 skrev:...Jag har snackat en del med Per och utifrån mina förutsättning tyckte inte han att jag skulle köra XP20 - i så fall behöver jag byta ut bromsskivor och bromsok då jag är redan temperatur mässigt högre än jag borde vara, framför allt också då jag byter till r-däck. Det får räcka för i år med nya och bättre skivor i samma storlek. Jag kan inte mer själv så jag litar på hans omdöme...
Per Stacke är bra! Jag har mycket kommunikation med honom samt säljer en del av hans sortiment.
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Andreas K »

Cup2 är väl mer gatanpassat än de tidigare cup däcken? Bla med bättre regnegenskaper? Jag har åkt gamla cup och det är väl först i regn det är lite jobbigt men man får anpassa farten då.

Jag har åkt olika XP uppsättningar. XP20 fram och XP8 bak vill jag minnas. Åker med kylslang till skivorna samt DBA skivorna med bells. Funkar rätt bra men värmen är ju litet aber. Per är inte så förtjust i Z06 oken eftersom de är så avlånga och kan flexa i konstruktionen. Prestandamässigt funkar det bra. Sen gör ju körstilen en hel del på värmen i bromsarna.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av Corinthian »

Andreas K skrev:...Jag har åkt olika XP uppsättningar. XP20 fram och XP8 bak vill jag minnas. Åker med kylslang till skivorna samt DBA skivorna med bells. Funkar rätt bra men värmen är ju litet aber. Per är inte så förtjust i Z06 oken eftersom de är så avlånga och kan flexa i konstruktionen. Prestandamässigt funkar det bra. Sen gör ju körstilen en hel del på värmen i bromsarna.
Värmen är ett stort problem med originaloken.. även med kylning låg mina skivor på 230° och mina ok på 200-210° (efter kylvarv).
Jag var tvungen o renovera oken varje vinter med nya damasker. Hade även rostfria kolvar.
Nya bromsarna ligger på 210°(skivor) och 120°(ok) i snitt efter kylvarv.
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Hur hala är r-däck till vardags egentligen?

Inlägg av johced1974 »

Corinthian skrev:
Andreas K skrev:...Jag har åkt olika XP uppsättningar. XP20 fram och XP8 bak vill jag minnas. Åker med kylslang till skivorna samt DBA skivorna med bells. Funkar rätt bra men värmen är ju litet aber. Per är inte så förtjust i Z06 oken eftersom de är så avlånga och kan flexa i konstruktionen. Prestandamässigt funkar det bra. Sen gör ju körstilen en hel del på värmen i bromsarna.
Värmen är ett stort problem med originaloken.. även med kylning låg mina skivor på 230° och mina ok på 200-210° (efter kylvarv).
Jag var tvungen o renovera oken varje vinter med nya damasker. Hade även rostfria kolvar.
Nya bromsarna ligger på 210°(skivor) och 120°(ok) i snitt efter kylvarv.
I hear you. Jag har original ok och har funderat på att byta upp mig men då vill jag göra det rejält. Men jag vill köpa en C7 om 2 år så att lägga upp 50-70 för nytt med kylning känns lite jobbigt. Jag har lärt mig skit mycket på denna Vetta och vet hur jag vill Vette #2 från början. :D
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Skriv svar