Nyligen blivit corvette ägare , min första !

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Fantomas
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: sön aug 17, 2008 15:47
Ort: Skärblacka / Östergötland

Nyligen blivit corvette ägare , min första !

Inlägg av Fantomas »

Hej alla !
Hoppas ni har överseende med kanske för en del av er här på forumet "korkade" frågor.
Har nyligen blivit med vette en c4 -87.

Har dock en hel del frågetecken....
1. Vad gäller vissa bilar har extra sidoblinkers och vissa inte det ? Vad gäller för att bli godkänd på sbp.
2. Samt bakblinkers min bil har röda (original) antar jag funkar det på bes ? Min bil har varit i sverige sedan 1991.
3. Vad har min motor för hp/nm i original ?
4. Samt ska ev min bil ha centrallås , det funkar ej isf ärd et en separat säkring till låset ?
5. Vad för motorolja vill en sån bil ha ? Duger det bra med mobil 1 5W50 eller ska man ha annan olja ?

Jaja det var några frågor "för nuet iaf"
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Hej,
Lycka till med bilvalet!
Har svar på några frågor här:
1 och 2: Beror på om det är importerad som flyttgods eller inte, vilket framgår av besiktningsinstrumentet.
3. se tex länken http://corvetteactioncenter.com/specs/c ... index.html
4 och 5: Skaffa en instruktionsbok eller reparationshandbok. Olja kan du söka upp mycket info om här på forumet.
1993 coupé, manuell, medlem 2436
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

Hej.

Fråga 1 o 2) som Niceri säger. De allra flesta ska ha sidoblinkers o orange blinkers bak (och fram). Att den varit i Sverige sedan 1991 har inte något med saken att göra.

Fråga 3) 240 hk / 468 Nm.

Fråga 4) Alla C4 -87 har centrallås. Dock fungerar det ej som man kanske tycker att det ska göra, Amerika...Suck... Om du inte har nåt larm som sköter det hela så låser du bara upp en dörr i taget med nyckeln. Med knappen på insidan reglerar du däremot båda dörrlåsen.

Fråga 5) 5W50 verkar tjockt. 5W30 rekommenderas enligt min instruktionsbok.

Skaffa en original (eller reprint) instruktionsbok och en rephandbok, ex Haynes. Där finns mycket info.

Lycka till o ha skoj med bilen :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: ons sep 20, 2006 15:55
Ort: svenljunga

Inlägg av tjerk »

Hot Rod skrev:Hej.

Fråga 1 o 2) som Niceri säger. De allra flesta ska ha sidoblinkers o orange blinkers bak (och fram). Att den varit i Sverige sedan 1991 har inte något med saken att göra.

Fråga 3) 240 hk / 468 Nm.

Fråga 4) Alla C4 -87 har centrallås. Dock fungerar det ej som man kanske tycker att det ska göra, Amerika...Suck... Om du inte har nåt larm som sköter det hela så låser du bara upp en dörr i taget med nyckeln. Med knappen på insidan reglerar du däremot båda dörrlåsen.

Fråga 5) 5W50 verkar tjockt. 5W30 rekommenderas enligt min instruktionsbok.

Skaffa en original (eller reprint) instruktionsbok och en rephandbok, ex Haynes. Där finns mycket info.

Lycka till o ha skoj med bilen :D
240 hk = OK
468 nm = ?

Säker på detta?

Min ´91 är på 245 hk och 345 nm.
Användarens profilbild
Fantomas
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: sön aug 17, 2008 15:47
Ort: Skärblacka / Östergötland

Inlägg av Fantomas »

tjerk skrev:
Hot Rod skrev:Hej.

Fråga 1 o 2) som Niceri säger. De allra flesta ska ha sidoblinkers o orange blinkers bak (och fram). Att den varit i Sverige sedan 1991 har inte något med saken att göra.

Fråga 3) 240 hk / 468 Nm.

Fråga 4) Alla C4 -87 har centrallås. Dock fungerar det ej som man kanske tycker att det ska göra, Amerika...Suck... Om du inte har nåt larm som sköter det hela så låser du bara upp en dörr i taget med nyckeln. Med knappen på insidan reglerar du däremot båda dörrlåsen.

Fråga 5) 5W50 verkar tjockt. 5W30 rekommenderas enligt min instruktionsbok.

Skaffa en original (eller reprint) instruktionsbok och en rephandbok, ex Haynes. Där finns mycket info.

Lycka till o ha skoj med bilen :D
240 hk = OK
468 nm = ?

Säker på detta?

Min ´91 är på 245 hk och 345 nm.
Precis det låter väldigt mycket NM... :?
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Hej,

Newtonmeter stämmer faktiskt och siffrorna på drygt 300 för TPI och LT1 avser det amerikanska måttet lb-ft (foot pounds tror jag) vilket skall räknas om med en faktor som är på drygt 1,3. Det blir alltså över 400 nm.
1993 coupé, manuell, medlem 2436
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Hej igen,

begreppet är nog omvänt "pounds foot"
1993 coupé, manuell, medlem 2436
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: ons sep 20, 2006 15:55
Ort: svenljunga

Inlägg av tjerk »

Niceri skrev:Hej,

Newtonmeter stämmer faktiskt och siffrorna på drygt 300 för TPI och LT1 avser det amerikanska måttet lb-ft (foot pounds tror jag) vilket skall räknas om med en faktor som är på drygt 1,3. Det blir alltså över 400 nm.
Yep, det stämmer. Mitt fel, Det är faktiskt 468 nm. Stirrade blind på mina 345 lbs fast det används i USA.

Men nu är vi i SE så blir det nm, och omräknat (som jag inte gjorde) blir det 468.

Fan oxå, är det därför min bil känns starkare......... :roll: :D :lol:

Näh, amerikanska foten väger väl mindre än newtons mätare......... :idea:
Användarens profilbild
Fantomas
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: sön aug 17, 2008 15:47
Ort: Skärblacka / Östergötland

Inlägg av Fantomas »

:shock: Det var som f-n :P
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

Hehe... Många intressanta svar.

lb-ft uttalas foot-pounds och det spelar väl ingen roll om det är i USA eller i Sverige. Foot-pounds är foot-pounds och Nm är Nm oavsett var... 8)

Siffror är siffror men det blir en jäkla skillnad beroende på vilken enhet man sätter efter.

Blir ni oroliga när vattentempen går över 100 om ni har knappen i Fahrenheit-läget... :D :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: ons sep 20, 2006 15:55
Ort: svenljunga

Inlägg av tjerk »

Hot Rod skrev:Hehe... Många intressanta svar.

lb-ft uttalas foot-pounds och det spelar väl ingen roll om det är i USA eller i Sverige. Foot-pounds är foot-pounds och Nm är Nm oavsett var... 8)

Siffror är siffror men det blir en jäkla skillnad beroende på vilken enhet man sätter efter.

Blir ni oroliga när vattentempen går över 100 om ni har knappen i Fahrenheit-läget... :D :D
Näh, inte heller i celsius läget... :wink:
Skriv svar