Tips om C5:an.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Patrik T
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Patrik T »

Hej,

Detta är mitt första inlägg på detta forum, som för övrigt verkar både mycket aktivt och mycket trevligt. Kul att vara här! :D

Jag går i funderingar om att köpa en C5:a.
Modellen fanns ju under 8 år och normalt sett sker en hel del förbättringar på en modell under en så pass lång period.
Jag skulle gärna vilja ha tips på om modellen förbättrades avsevärt från och med något år, eller gäller generellt att "ju senare ju bättre"?
Det brukar också vara mer regel än undantag att en ny modell har barnsjukdomar i början. Fanns några sådana på de första årsmodellerna av C5 man ska vara uppmärksam på?

Jag är medveten om att just dessa frågor kanske ställts av nya forummedlemmar många gånger tidigare, men jag hoppas att ni ändå vill dela med er av ert stora kunnade. :D
Mvh/Patrik
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

sök här på forumet så kommer du oxå att bli proffs på c5 :shock: :roll: :idea: :!:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Twisted
Rookie
Rookie

Inlägg av Twisted »

Har hänt en del under årens lopp på C5an, precis som forsberg säger finns det mängder and information om just detta på forumet.
Patrik T
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Patrik T »

OK, tack. Jag misstänkte att jag skulle få ett sådant svar.

Ofta brukar det finnas någon modellentusiast som gärna drar hela storyn igen, men det är väl bara att sätta igång och leta då. :roll: :lol:
Mvh/Patrik
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

-01 å framåt 8)
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Användarens profilbild
Axel
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Axel »

Hej Patrik
Inga större problem med C5:an, maskinellt är det beprövade saker.
Motorn ska gå tyst och jämt och utan oljud vid kallstart.
Det enda är väl att elektroniken kan ha lite hyss för sig, men det är inte värre än övriga nyare bilar. Finns ju inbyggt felkodsystem som är mycket användbart i så fall.
En bil med B-paket (tvåzon acc, el-stolar med minne, heads-up display, mm.) är ju att föredra. (har alla europa men ej alla usa-modeller)
Kolla bakaxelutv. aut 3:15(G90) el man 3:42 (GU6) ska det vara, den blir såå seeeg annars !
Vad som är allra viktigast är ändå att kolla bilens skick och historik.
Fiffel med mil och krachade skrothögar förekommer. Carfax ger mycket info om USA-sålda bilar men ej europamodeller.
Men som tidigare sagts, här på forumet finns det mesta du behöver veta.
Lycka till och ha tålamod det finns många fina ex. att välja på.
Se även http://www.corvetteactioncenter.com/specs/index.html
Janne
Patrik T
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Patrik T »

Tack för tips och råd! :)
Mvh/Patrik
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

Satsa på så sen årsmodell som möjligt + det viktigaste: bilens skick, utrustning och miltal. När jag letade efter min så hade jag några krav:
-svart, coupé, låga mil, och uttagen Q4 2004 (bland de sista C5:or från fabrik). Det var inte så lätt att hitta den men till slut lyckades jag...I Sverige är det väldigt begränsad marknad speciellt på 2004:or, däremot de gamla 98-01 finns det ganska gott om (många i rätt bra skick!)

Lycka till!!

TJ
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
Skriv svar