Hämtade bilen idag. Ett riktigt äventyr!
Hämtade bilen idag. Ett riktigt äventyr!
Hämtade vetten från frihamnen i sthlm igår, vilket äventyr:) Det är en bigblockbil, men sitter en smallblock i nu... 71a manuell.
Lite pirrigt var det (grym underdrift). Jag hade nämligen köpt en bil för 9000$ osedd. Kontakt med agenter i usa + bilder + telefon. Men jag hade aldrig sett bilen i verkligheten. Körbar, dålig lack... men en bigblock bil av rätt årsmodell!
Nu väntade jag bara på att få se vad jag fått. Ett par timmar senare ser jag bilen. Den ser ut som på bilderna. Puuh, skönt:). Sjukt dålig lack, lite småskador på glasfibret, men i övrigt hel bil.
Första tanken. Jävlar, jag kommer aldrig in i bilen! Den ser så sjukt trång ut! Jag är rätt stor (193/105). Men när jag sätter mig är det ju gott om plats! Iofs precis i axelbredd, men bra med takhöjd och benutrymme. Jahapp, då sitter man i en corvette då, skoj skoj.
Bensintanken rutten och bortkopplad (det visste jag) så kopplade en 3m slang till en reservdunk som vi hade i kupén. Kollar vatten/olja. Letar rätt på batteriet. Vrider på nyckeln. "klick". Jahapp. Kopplar in reservbatteriet vi har i bilen. "tugg tugg tugg". Vid det laget har det kommit en hop med nyfikna estländare som mumlar något om "motor kaapuutt".
Farsan skruvar bort luftfiltret och ger den en snapps bensin. Startar direkt på ett par cylindrar. Häller i lite till direkt i förgasaren. VROOOOM så startar den. Går på sådär 4-5 cylindrar. Aja, det duger ska ju bara två mil. Provar bromsarna och förbereder hemfärden. Styrningen glappade sådär 7cm (visade sig vara en justeringsfråga såg jag idag).
Brummar iväg med min nya corvette med sidepipes och säkert 5 cylindrar som tänder vid det här laget. Inga mätare var inkopplade, men alla lampor funkar och lysena poppar upp fint. Ingen tomgång till en början så får köra toe-and-heal hela tiden. Först fattade jag inte varför jag bara fick i "trean". När jag kom ut på en raka testade jag att "räkna växlarna" och det visade sig att "trean" var ettan:) hög etta på bilen och täta lägen hehe
Självklart ska ALLA gå över övergångsställen titt som tätt så jag måste stanna med min numera 6-cylindriga bil utan tomgång och alla tror att jag försöker "skynda på dem" när jag egentligen bara försöker få bilen att inte dö:)
Jaja, nu börjar det flyta på förbi slussen och londonviadukten. Hmm... köer.. vad kan det vara? ---- broöppning:) YES! minuterna går. Hm, hur mkt soppa har vi kvar. typ en liter i tanken. Asch, det räcker över bron iaf. Gör en halvhalt och får en ny reservdunk med bensin av följebilen. Vid det här laget är motorn varm och jag har äntligen lite tomgång.
Den sista milen går bra och jag kan äntligen köra in i garaget där den nu är i tryggt förvar:)
Lite pirrigt var det (grym underdrift). Jag hade nämligen köpt en bil för 9000$ osedd. Kontakt med agenter i usa + bilder + telefon. Men jag hade aldrig sett bilen i verkligheten. Körbar, dålig lack... men en bigblock bil av rätt årsmodell!
Nu väntade jag bara på att få se vad jag fått. Ett par timmar senare ser jag bilen. Den ser ut som på bilderna. Puuh, skönt:). Sjukt dålig lack, lite småskador på glasfibret, men i övrigt hel bil.
Första tanken. Jävlar, jag kommer aldrig in i bilen! Den ser så sjukt trång ut! Jag är rätt stor (193/105). Men när jag sätter mig är det ju gott om plats! Iofs precis i axelbredd, men bra med takhöjd och benutrymme. Jahapp, då sitter man i en corvette då, skoj skoj.
Bensintanken rutten och bortkopplad (det visste jag) så kopplade en 3m slang till en reservdunk som vi hade i kupén. Kollar vatten/olja. Letar rätt på batteriet. Vrider på nyckeln. "klick". Jahapp. Kopplar in reservbatteriet vi har i bilen. "tugg tugg tugg". Vid det laget har det kommit en hop med nyfikna estländare som mumlar något om "motor kaapuutt".
Farsan skruvar bort luftfiltret och ger den en snapps bensin. Startar direkt på ett par cylindrar. Häller i lite till direkt i förgasaren. VROOOOM så startar den. Går på sådär 4-5 cylindrar. Aja, det duger ska ju bara två mil. Provar bromsarna och förbereder hemfärden. Styrningen glappade sådär 7cm (visade sig vara en justeringsfråga såg jag idag).
Brummar iväg med min nya corvette med sidepipes och säkert 5 cylindrar som tänder vid det här laget. Inga mätare var inkopplade, men alla lampor funkar och lysena poppar upp fint. Ingen tomgång till en början så får köra toe-and-heal hela tiden. Först fattade jag inte varför jag bara fick i "trean". När jag kom ut på en raka testade jag att "räkna växlarna" och det visade sig att "trean" var ettan:) hög etta på bilen och täta lägen hehe
Självklart ska ALLA gå över övergångsställen titt som tätt så jag måste stanna med min numera 6-cylindriga bil utan tomgång och alla tror att jag försöker "skynda på dem" när jag egentligen bara försöker få bilen att inte dö:)
Jaja, nu börjar det flyta på förbi slussen och londonviadukten. Hmm... köer.. vad kan det vara? ---- broöppning:) YES! minuterna går. Hm, hur mkt soppa har vi kvar. typ en liter i tanken. Asch, det räcker över bron iaf. Gör en halvhalt och får en ny reservdunk med bensin av följebilen. Vid det här laget är motorn varm och jag har äntligen lite tomgång.
Den sista milen går bra och jag kan äntligen köra in i garaget där den nu är i tryggt förvar:)
ser ju bra ut med tanke på priset. lite ny lack skulle kanske inte skada dock. men annars ser ju allt annat fräsht ut. eller också toktrimmar du den och behåller utsendet som den är
ja ja grattis till köpet och lycka till med henne

c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
Ja, lycka till kan jag nog behöva, hehe. Torgny, en kille som kom trea i birka cup förra året, håller på å bygger en bigblock åt mig. Ska bromsas snart. Så lite pulver blir det nog iaf:)claesson skrev:ser ju bra ut med tanke på priset. lite ny lack skulle kanske inte skada dock. men annars ser ju allt annat fräsht ut. eller också toktrimmar du den och behåller utsendet som den ärja ja grattis till köpet och lycka till med henne
454 4-bultat block borrat .040.
Gm smidd vev slipad .010/.010.
Eagle H-profil stakar.
Kolvar smidda KB ger 11-1 i komp med 111cc
förbränningsrum.
Edelbrock rpm-toppar
Comp alu rullvippor.
Lunati cam med nya Crane mekanlyftare.
Crane stötstänger
Arp bultar till topp o block
Sfi Damper o Sfi flexplatta
Dominator insug
850dp förgasare.
Planen är att få klart det mekaniska i år och fixa lack under vintern. Redo sommarn 2009 alltså:)NOsilence skrev:Nu funkar bilderna helt plötsligt!
Grattis till bilen!
Ser ut som du har att göra en tid framöver