Vad behöver göras i motorn för att kunna köra på enbart etanol?
Är det någon som har provat? Blir det någon effektökning?
Jag kör en 89:a Cab
Åke
Köra Vetten på etanol E85!
För en Snikkonvertering behöver du:
Bränsletrycks regulator
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
ev bränsletrycksgivare. finns en smut hos summit som passar direkt i fuelrailen.
Sedan skruvar du upp trycket till ca 57 PSI och kör.. skulle du vilja tanka soppa är det bara att återställa bränsletrycket.. Vill du vara helt säker på att du har skruvat rätt sätter du i en A/F meter som mäter lambda i avgasserna..
Är dina spridare dåliga = orginalspridare.. kan du byta dessa till:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Sedan är det bara å gasa..
Effektökning kan du inte räkna med om motorn är orginal... om du mappar bilen kan det tänkas att du kan vinna nån kuse. Det här gör man för att vara en miljömedveten clubmedlem
Bränsletrycks regulator
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
ev bränsletrycksgivare. finns en smut hos summit som passar direkt i fuelrailen.
Sedan skruvar du upp trycket till ca 57 PSI och kör.. skulle du vilja tanka soppa är det bara att återställa bränsletrycket.. Vill du vara helt säker på att du har skruvat rätt sätter du i en A/F meter som mäter lambda i avgasserna..
Är dina spridare dåliga = orginalspridare.. kan du byta dessa till:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Sedan är det bara å gasa..
Effektökning kan du inte räkna med om motorn är orginal... om du mappar bilen kan det tänkas att du kan vinna nån kuse. Det här gör man för att vara en miljömedveten clubmedlem

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Köra Vetten på etanol
Hej!
Tack för upplysningarna!
När det gäller effektökningen så tänkte jag mest på att min bruksbil, en SAAB 9:5 2008 års modell med 2,3 liters motorn, får ju en effektökning från 185 hk till 211 hk med etanolen, det är ju nästan 15%.
Är det mappningen som gör detta eller är det annat också?
Du skriver om snikvariant vad innebär nästa steg?
Åke
Tack för upplysningarna!
När det gäller effektökningen så tänkte jag mest på att min bruksbil, en SAAB 9:5 2008 års modell med 2,3 liters motorn, får ju en effektökning från 185 hk till 211 hk med etanolen, det är ju nästan 15%.
Är det mappningen som gör detta eller är det annat också?
Du skriver om snikvariant vad innebär nästa steg?
Åke
Du har turbo i din saab vilket medför att laddtrycket kan höjas avsevärt med etanol. pga mindre spikningsbenägenhet.
Då är det mycket lättare att få ut mycket mer effekt.
men det bör ge mer på en sugare med. om man justerar/mappar den efter det.. men aldrig så mycket som på en turbo/kompressormatad bil..
Då är det mycket lättare att få ut mycket mer effekt.
men det bör ge mer på en sugare med. om man justerar/mappar den efter det.. men aldrig så mycket som på en turbo/kompressormatad bil..
-69, 502, Coupé
Köra Vetten på etanol E85!
Då kanske man skall komplettera med ett eller alternativt ett dubbellt turboaggregat!
Åke
Åke
Länk till "bakturbo"
Om man plöjer igenom alltihopa så kan man komma fram till att oljepumpen från turbon är en av dom viktigaste delarna.
Det skulle vara kul om någon svensk knåpade ihop något liknande men kör på E85 och utan intercooler.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1629238
Pelle
-90 cab ZF6
Om man plöjer igenom alltihopa så kan man komma fram till att oljepumpen från turbon är en av dom viktigaste delarna.
Det skulle vara kul om någon svensk knåpade ihop något liknande men kör på E85 och utan intercooler.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1629238
Pelle
-90 cab ZF6