Termostat fel?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Christoffer
Nykomling
Nykomling

Termostat fel?

Inlägg av Christoffer »

Hej jag heter Christoffer.

Jag har en -87:a som inte får upp tempen riktigt den blir nämligen bara 80 grader.

Jag undrar hur man byter termosta och kanske givare och var dessa sitter?

MVH

Christoffer
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Tjenare!

Följ övre kylarslangen till den punkt där den är ansluten till motorn (framtill på motorn). Där sitter termostaten monterad. Bara att lossa dom två skruvarna som håller termostathuset (den lite "bulliga" del som slangen är ansluten till!) på plats, lyft huset åt sidan och sedan lyft bort termostaten. En ny termostat kostar kring hundringen.

Jag kommer inte ihåg exakt var tempgivaren sitter på din bil, men om mitt minne inte är helt fel så sitter den i närheten av termostathuset, dvs, ovanpå motorn i framkant.

Mvh, Björn
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Tjenare!

Följ övre kylarslangen till den punkt där den är ansluten till motorn (framtill på motorn). Där sitter termostaten monterad. Bara att lossa dom två skruvarna som håller termostathuset (den lite "bulliga" del som slangen är ansluten till!) på plats, lyft huset åt sidan och sedan lyft bort termostaten. En ny termostat kostar kring hundringen.

Jag kommer inte ihåg exakt var tempgivaren sitter på din bil, men om mitt minne inte är helt fel så sitter den i närheten av termostathuset, dvs, ovanpå motorn i framkant.

Mvh, Björn
Martin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Martin »

Du kanske har ett 160°F ( ca70°C ) termostat. Då brukar inte tempen gå högre när man kör, däremot så kan den stiga högre om man står still en varm dag. Det finns tre ( vad jag vet ) olika temostat att välja mellan 160°F, 180°F och 195°F (orginal).
-- Medlem 900 --
- Svart -89 Cab -
Skriv svar