Köp av C4.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
ÅKEJ
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 24, 2007 13:29
Ort: Göteborg

Köp av C4.

Inlägg av ÅKEJ »

Har börjat mitt sökande efter min 1a Corvette.
Tanken är att hitta en användarvänlig C4.
Kan någon tipsa om vad man bör kolla upp på tilltänkta vagn.
Vad brukar ge sig, vad blir dyrt om det måste bytas mm.
Vilka bilar bör man inte köpa?
Tacksam för alla tips o råd.

MVH Å Jonasson
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Sök

Inlägg av Ingo »

Det finns massor av trådar, sök och du skall finna.
men största frågan är vad du ska använda bilen till,ska du trimma,automat eller manuell,cab etc.

men generellt sett så sök efter fina bilar,alla C4or är gamla nu så det kan dölja sig mycket i bilarna.
En orörd bil är alltid att föredra,är det bytt stereo så dra öronen åt dig,för där kan ske hiskeliga misstag.
En flyttgodsbil är alltid bäst ,därnäst en svensksåld.
är bilen privatimporterad kolla upp att belysningen är ok att besikta med,så du inte måste tjafsa och bygga om för varje besiktning.
men som sagt sök gamla trådar.
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Håller med Ingo, det beror på vad du skall använda bilen till och det beror även på vad du accepterar i åtgärder, reparationer småfix etc.

Jag har själv varit ägare till min första Corvette i två månader nu och jag hade sedan länge bestämt mig för en -93 års modell med manuell växellåda och helst en av de mindre vanliga färgerna. Lågt miltal var också ett krav. Det blev också en 1993 manuell, pologreen med 7700 mil på mätaren. Varför dessa krav?
- 1993 är sista året utan airbag på passagerarsidan - nödvändigt när barnen skall åka med
- Gillar när det är olika fälg- och däckdimension fram och bak (1993 och framåt)
- Ville ha LT1-motorn som finns 1992 och framåt
- Manuell låda innebär också grövre bakaxel med lägre utväxling
- Ovanligare färg kan vara bra vid en framtida försäljning

Bilen är även en flyttgodsbil så jag har dispens för färg på blinkers och avgasrening.

Observera att detta var mina krav och önskemål och att det tog tid att hitta en! Jag har all respekt för andras krav som givetvis kan vara annorlunda.

Lycka till med köpet!
1993 coupé, manuell, medlem 2436
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Jag hade några krav också och helt plötsligt jag ramlade på drömbilen som jag fick loss billigt.

Manuellåda (den tysk byggda ZF lådan)
Rejäl bakaxel Dana44 med 3.33
Tpi motor eftersom jag skruvat sånna i drygt 10 år
Det enda jag saknar är Ride control men va fan man kan int få allt.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
zoddan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor sep 06, 2007 6:57
Ort: Skåne

Inlägg av zoddan »

Ride control?
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Ställbar fjädring genom justerbara dämpare!
1993 coupé, manuell, medlem 2436
zoddan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor sep 06, 2007 6:57
Ort: Skåne

Inlägg av zoddan »

låter dyrt när det går sönder :P

men sammtidigt nice :)
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Det blir ju ett extra reglage och en dyrare stötdämparmodell, men säkert kul att ha.
1993 coupé, manuell, medlem 2436
ÅKEJ
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 24, 2007 13:29
Ort: Göteborg

Tack

Inlägg av ÅKEJ »

Tack för alla tips.
Det lutar åt en svart -91 eller nyare.(ev -88-90)
Helst med inte alltför många mil. "10-15k mil"
Verkar vara rätt tid att leta då det verkar dyka upp en del nu.
Gärna manuell men inget krav....Vi får se vad man hittar till slut.
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

hört att det var en del "barnsjukdomar" på 91:orna då det ofta strulade med optisparcen... Oftast är väl detta åtgärdat för det mesta... men man ju inte ju aldrig.. :roll:
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Jag kommer inte bestrida dig :) Hade för mig att den kom på 91an, men du kan ha helt rätt i att det var först 92 den kom... :D
Annars är det som du säger. Det va vattenpumpen som droppade vatten rakt ner på optisparcen, vilket betydde att fick stora problem med tändningen....
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Tack

Inlägg av Scania »

ÅKEJ skrev:Tack för alla tips.
Det lutar åt en svart -91 eller nyare.(ev -88-90)
Helst med inte alltför många mil. "10-15k mil"
Verkar vara rätt tid att leta då det verkar dyka upp en del nu.
Gärna manuell men inget krav....Vi får se vad man hittar till slut.
Yepp jag kan rekomendera den 6 vxlade zf lådan, skitkul att köra.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

BruumBruum skrev:Optisparc problemen har väl oftast uppstått på grund utav fukt, typ läckande vattenpump eller är jag helt fel på det?
En annan vanlig orsak är motortvättar! Låt bli det :!: :!:
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Grönbladh skrev:
BruumBruum skrev:Optisparc problemen har väl oftast uppstått på grund utav fukt, typ läckande vattenpump eller är jag helt fel på det?
En annan vanlig orsak är motortvättar! Låt bli det :!: :!:

Precis , jag kör med trasa för hand och tar bort det som tillkommit sen senaste tvätten. Även tpi maskiner som inte har optispark brukar inte gilla motortvätt.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

He he

Inlägg av Ingo »

NoTiNg skrev:Jag kommer inte bestrida dig :) Hade för mig att den kom på 91an, men du kan ha helt rätt i att det var först 92 den kom... :D
Annars är det som du säger. Det va vattenpumpen som droppade vatten rakt ner på optisparcen, vilket betydde att fick stora problem med tändningen....
Visst kom LT1,an 91,fast i 92,ans årsmodell.........
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: He he

Inlägg av Ingo »

BruumBruum skrev:
Ingo skrev: Visst kom LT1,an 91,fast i 92,ans årsmodell.........
pratar vi inte zr då?
Nej
ZR1 kom 89 och hade enormt mycket reklam runt sig .
Men ingen 89 såldes utan det var först 90 års modell som såldes till kund.
Men i de första artiklarna om ZR1 så var det gamla inredningen till ecxempel.
Likadant var det med LT1 .
Mycket reklam redan 91 ,men såldes först i bilarna av 92 års modell.
Fast dom kom ju på hösten 91..
LasseW
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön sep 09, 2007 21:04
Ort: Gävle

Köp C4

Inlägg av LasseW »

Verkar som du skall ha en C4 1992 med LT1 motor.
Då får du hyfsad besninförbrukning också(kör min på 1,1l/mil landsväg)
Du behöver heller inte konvertera ac:n till annat köldmedium om det blir aktuellt.
Lasse
Corvette C4 1992 Cab
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

tja min tpi maskin tog 0.89 landsväg från trollhättan till upsala, drar 1.36 stadkörning.

Zr kärran hade en LT5:a och inte LT1, nåja lite paragrafrytteri LOL!!!! :D
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Fantomas
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: sön aug 17, 2008 15:47
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Sök

Inlägg av Fantomas »

Ingo skrev: En orörd bil är alltid att föredra,är det bytt stereo så dra öronen åt dig,för där kan ske hiskeliga misstag.

På vilket sätt då , jag skulle vilja byta stereo i min till en vanlig modell....

Är det ngt speciellt man skall tänka på ?
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sök

Inlägg av Ingo »

Fantomas skrev:
Ingo skrev: En orörd bil är alltid att föredra,är det bytt stereo så dra öronen åt dig,för där kan ske hiskeliga misstag.

På vilket sätt då , jag skulle vilja byta stereo i min till en vanlig modell....

Är det ngt speciellt man skall tänka på ?
Mycket.
Elsystemet i bilen är delvis kopplat genom stereon,det sitter förförstärkare i högtalarna etc.
Men sök det finns massor av trådar om folk som haft enorma problem.
Mitt tips är att koppla till en cdväxlare eller mp3 spelare till orginalstereon.
Skriv svar