Hjälp! Kylarvattnet försvinner......

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Mizan
Nykomling
Nykomling

Hjälp! Kylarvattnet försvinner......

Inlägg av Mizan »

Kan någon ge mig en hint var vattnet tar vägen ?

Övre kylarslangen blir varm men den undre blir inte varm. Vilken slang går med kylarvatten från kylarn och vilken kommer från motorn?
Taskig cirkulation ?
Hittar inget läckage runt kylarn.
Oljan i motorn har inget vatten i sig

Jag behöver råd vad det kan vara.
När vi provtryckt kylarn vid kylarlocket så visar det på ett läckage
Kan inte mecka själv men behöver veta mer innan jag lämnar bort älsklingen
:cry: :cry: :cry:

/Mizan
Hälsningar Maj 8) 🏎

MAJCAR
1989
C4
6-vxl
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Det kan kanse vara värmepaketet som har börjat läcka??
Användarens profilbild
Mizan
Nykomling
Nykomling

ok

Inlägg av Mizan »

hmmmm

Vid ett tillfälle när jag körde så steg temp på vattnet till 122 grader och när jag skulle försöka öka värmen i kupen med fläkten så tyckte jag inte det hände någonting!
Man ska ju kunna sänka temp på det sättet.

När jag sen fick hjälp att kolla trycket så upptäckte vi att nivån i kylarn sjunkit och då tänkte vi bara på det-läckage någonstans

Värmepaketet säger du -ok.
Dyr historia att byta ut eller? :roll:

/MIzan
Hälsningar Maj 8) 🏎

MAJCAR
1989
C4
6-vxl
Användarens profilbild
Mizan
Nykomling
Nykomling

Bar Leaks ?

Inlägg av Mizan »

Kan man testa detta innan man målar f-n på väggen?
Någon som provat?

/Mizan
Hälsningar Maj 8) 🏎

MAJCAR
1989
C4
6-vxl
PL
Nykomling
Nykomling

Känner tyvär igen din beskrivning :-(

Inlägg av PL »

Samma hände mig när jag ställde på bilen i våras. Fyllde på vatten ett par ggr. å körke vidare. Några dar senare när jag skulle starta bilen så var det tvärstopp när jag skulle starta bilen (motorn gick ej runt). Fick hem bilen å skruvade ur stiften, körde sen runt startmotorn å ur 7:e cyl. for det ur en massa vatten :-( Toppen planad å nya packningar mm å så är bilen körbar igen :-) Vet ju inte om du har samma problem men låt bilen stå över natten, plocka ur stiften å se vad som händer.... Lycka till.
Användarens profilbild
Mizan
Nykomling
Nykomling

Tack!

Inlägg av Mizan »

Alla tips är bra och det är ju därför detta forum finns!
Och tack alla ni som kan och vill dela med er!
Ha en bra kväll! :D

/Mizan
Hälsningar Maj 8) 🏎

MAJCAR
1989
C4
6-vxl
Johan Å
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Johan Å »

Den övre slangen ska vara varmare. Den kylda vätskan går ut neråt, värme stiger så man kör kylvattnet åt de hållet. Genom att öka fläkthastigheten på kupefläkten så händer det igentligen inte mycket med temperaturen. Om du däremot drar på med full värme i bilen ska temperaturen sjunka. Detta under förutsättning att det sitter en värmekran till värmepaketet, sitter det spjäll till värmepaketet kommer det inte att hända något.

Se till att kylsystemet är riktigt luftat. Det kan vara lite trickigt att lufta det om man tömt systemet.
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Har hänt mig oxå det där som PL råkat ut för. Men om du fortfarande kan köra din utan problem så borde den ryka vitt när den antingen står på tomgång el precis när du kör iväg. Den nedre kylarslangen ska ju vara kallare än den övre men när motorn e genomvarm så ska det ju inte va en vansinnig skillnad. kolla för skoj skull dom 2 slangarna som sitter på höger sida som liksom går in i torpedväggen. Om du sätter på full värme ska den ena vara ngot kallare än den andra. är det så så har du iallafall cirkulation till värmepaketet. OBS, se till att du inte har ac:n på. Den stänger nämligen vattenkranen som sitter på en av slangarna.Tror inte att det är värmepaketet som läcker, kan ju förstås kolla efter vatten på högersidan. Men du borde kunna känna en svag doft av kylarvätska i cupen isåfall. Om det är där felet är så är delarna inte så farligt dyra men det är ett h-vete att byta.
jag har provat... Det kan ju naturligtvis vara vattenpumpen som spökar för dig. Kan ibland va svårt att se var det läcker eftersom du säger att den gör av med vattnet. försök att se om du kan vatten nånstans strax under vattenpumpen. det är förmodligen så att den inte trycker ut det förrän den blir varm.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

ÄR det värmepaketet så brukar man kunna få kylarvätska i kupen på passagerarsidan. Värmepaketet sitter där ngnstans så känn på mattorna óch så , om du upptäcker ngt blött och sliskigt så är det kylarvätska.
Dock så är det hyfsat enkelt att fixa ett nytt värmepacket , lite pilligt bara att få dit nya elementet.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Mizan
Nykomling
Nykomling

Tack!

Inlägg av Mizan »

Tack för alla tips
Det luktar inte i cupén så jag håller mig till motorrummet-dyker ner där idag! :D

/Mizan
Hälsningar Maj 8) 🏎

MAJCAR
1989
C4
6-vxl
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Känn på mattan bara försäkerhetsskull , man känner om den är fuktig längst in.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Mizan
Nykomling
Nykomling

Bar Leaks

Inlägg av Mizan »

Det finns inte tillstymmelse till fukt på mattan vid passagerarstolen så då kan jag sluta fundera på om värmepaketet är paj.

Ni har jag fyllt i BarLeaks i kylarn-kört 15-20 min med bilen utan AC och max värme på,puh!!! :lol:
Tur att man har rutor att dra ner-synd att det regnade annnars kunde man ha plockat av takluckan men men.

Nu får "snyggingen" stå i garaget tills i morgon så blir det en ny åktur-testtur!

/Mizan som hoppas på underverk
Hälsningar Maj 8) 🏎

MAJCAR
1989
C4
6-vxl
Skriv svar