Start motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Start motor

Inlägg av Hånta »

Hej

Tänkte starta motorn lite provisoriskt rätt så snart.förhoppningsvis.
Men på start motorn sitter det en +pol,sen finns det två mindre poler, en med S osh en med R beteckning.Vilken är själva tillslaget för att motorn ska börja att dra/snurra :?:

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån feb 19, 2007 15:30
Ort: Jönköping

Inlägg av banka »

Om jag inte minns fel så är det "S" polen som är för tillslag.

MVH Daniel
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

S bör vara = solenoid och R skulle kunna vara = Remote dvs förbikoppling av tändningslåset.

//Hagge
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

okej så det är S polen som startar bilen kan man säga, eller fattade jag det hela fel :?:

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

På min 1968 så är det som beskrivet 3 kontakter den stora med 12 V direkt från batteriet två mindre varav den ena är den som kommer från tändningslåset och aktiverar solenoiden den andra går till tändspolen och bypassar motståndet i orginal kabeln så att tändspolen får 12V vid start.

Kommer inte ihåg hur dom är märkta, har dock ett svagt minne att det skulle vara den som sitter närmast motorn som aktiverar solenoiden men det kan vara fel.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

S går till tändning, och R till tändspolen om jag inte minns fel.
Dom kan vara i olika färger på olika årsmodeller tyvärr.
Det är bara att prova sig fram...
Eftersom det är så bökigt att komma åt, så fixade jag en snabbkoppling ifall jag skulle koppla fel :)
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Sandberg skrev:På min 1968 så är det som beskrivet 3 kontakter den stora med 12 V direkt från batteriet två mindre varav den ena är den som kommer från tändningslåset och aktiverar solenoiden den andra går till tändspolen och bypassar motståndet i orginal kabeln så att tändspolen får 12V vid start.

Kommer inte ihåg hur dom är märkta, har dock ett svagt minne att det skulle vara den som sitter närmast motorn som aktiverar solenoiden men det kan vara fel.
Jo, Hånta, Sandberg har rätt här. S är solenoiden som plus-kabeln från tändningsswitchen ska anslutas till.
R i det här fallet står nog för Resistance, men hur är det har du originalstartern monterad ?

//Hagge
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Japp Hagge,jag har en orginal startmotor monterad på bilen.Tror att det blir en uppgradering på den sidan till vintern,alltså en ministarter.Men just nu rullar pengarna ganska friskt på andra saker till bilen :wink: .

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Skriv svar