Shimsa startmotor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Shimsa startmotor

Inlägg av GETWET »

Monterat ny startmotor och det skorrar en hel del. Någon som kan förklara lite enkelt hur man shimsar in den?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Finns en utmärkt sida i Hansenkatalogen som visar hur. :idea:
Annars kortfattat ett shims under det ena yttre hålet flyttar flyttar startdrevet inåt=mindre spel. schims under bägge hålen flyttar startdrevet utåt=större spel.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

antos skrev:Finns en utmärkt sida i Hansenkatalogen som visar hur. :idea:
Annars kortfattat ett shims under det ena yttre hålet flyttar flyttar startdrevet inåt=mindre spel. schims under bägge hålen flyttar startdrevet utåt=större spel.
Hur lätt som helst alltså med andra ord.
tackar för ett enkelt svar......vädret ser ut att vara på sin sämsta sida så det är väl bara att gå ut i garaget då, tillsammans med fulölen från Puttgarden!

Hur vet jag om det ligger för nära eller långt ifrån drevet? Om det skorrar, tyder det på för nära (tight) (ja vet, svår fråga men det kanske finns något som tyder på det ena eller andra)
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Jag har för mig att det ska vara 1mm spel mellan starmotordrevet och kuggkransen. Det kollas genom att startmotordrevet skjuts in för hand, brukar gå att göra med en skuvmejsel kan dock skilja mellan olika startmotorer, sedan kollar man spelet med en tråd av diameter 1mm.

Vissa startmotorer schimsas också för hur lång in drevet ska gå när solenoiden slår till.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av claesson »

hejsan 0,8 mm tror jag det stod på min startmotor instruktion men det viktiga är väl att det inte blir för tajt så drevet knipper fast. själv så satte jag ström på selenoden tyckte man hade för lite med armar när man låg där under ändå. men man ska nog inte ha på strömen mer än max 1 min åt gången. så att den inte blir överhettat
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Var noga med inshimsningen, jag slarvade lite med det när jag monterade min förra ministarter (som var svårshimsad) vilket resulterade i att startkransen har fått sig några smällar dvs topparna på kuggarna har nötts ner på ett par ställen.

Det får inte slira och låta illa när startmotorn kuggar in.

Här är lite tips från tillverkaren av min nuvarande startmotor som rör ljudet vid startförsök:

"If the starter makes a high pitched whine during cranking the pinion ring gear engagement is TOO GREAT."

If the starter makes a high pitched whine after cranking as the button or key is released, the clearance is TOO SMALL"

Alltså, tjuter det mär du försöker att starta så är spelet för stort och tjuter det när du släpper startnyckeln så är spelet för litet.

Ett annat tips är att du tar ett vanligt metallgem och kollar diametern med ett skjutmått, sedan kan du använda detta för att mäta spelet mellan startmotorns kugg och startkransens kugg, mät på minst fyra ställen (rotera startkransen och dra ut pinionen och mät spelet på fyra olika ställen på startkransen).

Gemets diameter ska vara .020" - 0.035".

Lycka till !

//Hagge
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Hagge skrev:Var noga med inshimsningen, jag slarvade lite med det när jag monterade min förra ministarter (som var svårshimsad) vilket resulterade i att startkransen har fått sig några smällar dvs topparna på kuggarna har nötts ner på ett par ställen.

Det får inte slira och låta illa när startmotorn kuggar in.

Här är lite tips från tillverkaren av min nuvarande startmotor som rör ljudet vid startförsök:

"If the starter makes a high pitched whine during cranking the pinion ring gear engagement is TOO GREAT."

If the starter makes a high pitched whine after cranking as the button or key is released, the clearance is TOO SMALL"

Alltså, tjuter det mär du försöker att starta så är spelet för stort och tjuter det när du släpper startnyckeln så är spelet för litet.

Ett annat tips är att du tar ett vanligt metallgem och kollar diametern med ett skjutmått, sedan kan du använda detta för att mäta spelet mellan startmotorns kugg och startkransens kugg, mät på minst fyra ställen (rotera startkransen och dra ut pinionen och mät spelet på fyra olika ställen på startkransen).

Gemets diameter ska vara .020" - 0.035".

Lycka till !

//Hagge
Den där var guld värd, tack för det Hagge!

Det skorrar till ordentligt när jag vrider igång vilket med andra ord skulle betyda att spelet är för stort.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Japp, stämmer nog bra. Hade själv samma tjutande ljud vid start med förra startmotorn och jag körde lite för länge så som jag skrev, startkransen tog stryk. Bytte sedan till en ministarter från Hansen och shimsade in den korrekt och det funkar ff bra efter drygt ett år.

Vilken ministarter har du köpt ?

//Hagge
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Det blev ingen ministarter, det återmonterades en utbytes bara.
Nu är skorret borta och jag är nöjd o glad. Tack för infot allihop.
Idag skiner solen........blir en tur idag!
Skriv svar