Sida 1 av 1
varmt, varmt i kupén
Postat: mån jun 25, 2007 18:51
av Annika
Hej,
I vår bil strömmar varmluften in för fullt, plastlock mjuknar och svetten pärlar trots att reglagen står på kallt. I Haynes verkstadshandbok finns knappast något skrivet om värmepaketet. Kan någon ge goda råd så är jag tacksam.
Annika
Postat: mån jun 25, 2007 20:39
av Sandberg
har samma problem, mitt läcker också
Re: varmt, varmt i kupén
Postat: mån jun 25, 2007 20:41
av gbak
Annika skrev:I vår bil strömmar varmluften in för fullt, plastlock mjuknar och svetten pärlar trots att reglagen står på kallt.
Det är just därför som det sitter takluckor på våra bilar
Kommer värmen från luftintagen så är det väl bara att stänga dessa om de inte rostat fast.
Om de rostat fast så är det bara att riva isär mittkonsolen och smörja upp reglagen ev får du riva mer på passagerarsidan för att nå en del luftventiler.
I motorutrymmet nära torpedväggen på passagerarsidan sitter varm vattenventilen som kanske också rostat ihop.
Annars är väl den troligaste orsaken att kupen blir uppvärmd av avgasrören som ligger nära golvet.
Vill du göra något åt det så skaffa isoleringsmattor, finns massor med trådar om värmeproblem sök så hittar du många svar.
Postat: mån jun 25, 2007 22:35
av Erik
Kolla först igenom så att ventilationsplaströren sitter ihop ordentligt och inte läcker i skarvarna. Där får man MYCKET krypvärme om det inte är tätt. Ta någon bra tejp och dra runt många varv.
Postat: tis jun 26, 2007 0:41
av Björn Leidelöf
Nu skriver du inte vad du har för årsmodell på bilen vilket gör att det inte går att svara exakt på frågan. Men ta t.ex. min 74:a så är ett grundproblem att det fanns aldrig någon ventil monterad på varmvattenslangarna, in till värmepaketet, dvs. oavsett vilket läge tempreglaget står i så strömmar det alltid in varmtvatten till elementet. Temperaturen regleras istället via en stor lucka/dörr inne i värmepaketet. Den reglerar hur mycket av luften som strömmar genom elementet, dvs. står reglaget på helt kallt så styrs all luft förbi elementet och direkt in i bilen. Men, eftersom det alltid strömmar in vatten i elementet så har hela värmepaketet en tendens att bli varmt efter en stund så det är svårt att få in riktigt kall luft, ja, om nu inte din A/C fungerar (vilket min tack och lov gör). På din beskrivning låter det som om vajern eller reglaget som styr dörren/luckan har gått sönder, dvs. den står fast i läget med full värme.
Om nu din årsmodell inte har något ventil som stryper varmvattnet in till kupén så kan du göra som jag gjort, dvs. skaffa en ventil från en annan bil som är vacumreglerad. Under rattstången sitter det en eller två små svarta knappar (beroende på vilken årsmodell du har). 73 och framåt har bara en knapp kvar för nödöppning av framljusen. Dock finns monteringshålen kvar för den andra som var för nödöppning av luckan ovanför vindrutetorkarna på tidigare årsmodeller. Jag skaffade därför helt enkelt en till ventil och monterade på platsen som finns extra i min bil. Ventil styr sedan varmvattenkranen via vakum, dvs. för att jag ska få värme i min bil så måste jag dra ner knappen först. Funkar kanon eftersom värmen sällan behövs på sommaren.
När det gäller värme som kommer genom golvet så fattas det ofta en del saker under bilen som gör att problemet blir värre. Dels ska det vara ett isoleringstäcke mellan växellådan och karossen, dels har i alla fall min 74:a värmesköldar av plåt som ska sitta i nederdelen på torpedväggen och som hindrar värme från avgasrören. Det ska också sitta en värmeisolering mellan golvet och avgasrören under bilen. Till sist så ska det sitta en tjockare skumgummilist mellan framkanten/ovansidan på växellådan (alternativt svepet om du har en manuell låda) och framkanten på kardantunneln, dvs. ända framme vid torpedväggen. Den hindrar att varmluften strömmar in mellan växellådan och undersidan på karossen/kardantunneln. Det finns också extra isoleringsmattor att köpa som man kan lägga under golvmattan, dvs. inne i bilen. Jag har alla mina värmesköldar, isoleringar monterade på min bil och jag har inte något problem med att jag får in värme genom golvet, trots BB motor och headders.
Mvh, Björn
Re: varmt, varmt i kupén
Postat: tis jun 26, 2007 5:24
av Nexxus
Annika skrev:Hej,
I vår bil strömmar varmluften in för fullt, plastlock mjuknar och svetten pärlar trots att reglagen står på kallt. I Haynes verkstadshandbok finns knappast något skrivet om värmepaketet. Kan någon ge goda råd så är jag tacksam.
Annika
Inte för att jag vet om det löser dina problem men
Chilton's verkstadshandbok, är snäppet bättre än Haynes.
Har för mig att även värmepaketet är beskrivet i den.
Postat: tis jun 26, 2007 7:27
av Frasse
Du skriver inte vad det är för bil, AC eller inte.
Är det en AC-bil kan det även vara tjall på vacumhistorien som styr hela ventilationstillställningen.
Angående handok så har jag sagt det förr, och säger det igen.
Köp GMs egen verkstadshandbok (shop manual), finns en till varje årsmodell, där finns det mesta beskrivet.
//Frasse
Postat: tis jun 26, 2007 7:46
av Don Tomaso
Hej!
En liten komplettering till Björns inlägg. Den "stora" luckan skall dessutom vara klädd på båda sidor med ett 2-3 mm tjockt cellgummi för att täta bättre.
Fixade till min förra vintern och det blev bättre men jag skall nog montera en ventil också.

Postat: tis jun 26, 2007 22:29
av Zippman
Det är häftigt med brända fötter!
Min blir tokvarm, mestadels genom golvet. Kan bero på mina krokiga headers

Postat: tis jun 26, 2007 22:48
av Peter
Mitt värmeproblem löste jag genom att montera Sajdpajps.
Postat: tis jun 26, 2007 23:00
av frisk
Jo jag har aldrig råd att köra så långt så det hinner bli varmt inne i cupén...
Skämt åsido... jag har ju ingen fläkt monterad utan bara ett hål in men jag får aldrig in nån värme. Tack vare att spjället e stängt så det borde inte ha med värmepaketet att göra iaf. E problemet detsamma även om ni stänger av fläckten och ac:n? om ni nu har ac? Om fötterna blir det ju varmt när man kör en bit tack vara x-antal hundragradiga kollektorer som sitter precis under fötterna.
varmt, varmt i kupén
Postat: tis jun 26, 2007 23:25
av Annika
Tack för alla inlägg.
Bilen är en -78 med urkopplad AC.
Det blir inte varmt genom golvet, utan genom luftinsläppen, varför jag tänkte att det kanske fanns en ventil att stänga varmvattnet till värmeväxlaren.
Annika
Postat: tis jun 26, 2007 23:40
av Peter
Har läst mig till att många jänkare har upplevt samma problem med detta sedan dom har tagit bort AC anläggningen. Det verkar som om bilar med AC saknar den ventil som gör att man kan stänga av flödet igenom värmepaketet.
Dom har helt sonika monterat en liten ventil på slangen till Värmepaketet.

Postat: ons jun 27, 2007 7:01
av Nexxus
Det går ju oxo bra att helt enkelt ta bort slangarna till värmepaketet, och sedan dra en slang mellan insuget och vattenpumpen.
Postat: ons jun 27, 2007 9:08
av ornet
Nexxus skrev:Det går ju oxo bra att helt enkelt ta bort slangarna till värmepaketet, och sedan dra en slang mellan insuget och vattenpumpen.
Enklast
Har så själv.
generellt
Postat: ons jun 27, 2007 10:28
av Ingo
Det är väl ett generellt problem på Usa bilar med AC att det inte finns något friskluftintag,utan all luft måste genom värmepaket/ evaporator .
Sedan murknar skumgummit eller vad som nu tätat runt spjällen bort ,och det blir läckage,och vidrigt varmt.
Att koppla bort värmepaketet är ju en lösning,men inget kul i septemeber eller tidigt på våren här uppe i Norrland.
dessutom vill jag har värmepaketet för att kunna dra värme från motorn vid kökörning eller liknade problem(tänk på att värmepaketet i en bil har ungefär samma kapacitet som en villapanna...

)
Så går motorn varm då får man lida i kupen,men man kan ju alltid veva ner rutan..
Så kolla hur lufttillförseln skiljer på en bil utan ac och försök få det att fungera liknande(brukar finna extra friskluftintag)
Och en extra kran är ingen dum ide.
Postat: mån jul 02, 2007 23:13
av GETWET
Nexxus skrev:Det går ju oxo bra att helt enkelt ta bort slangarna till värmepaketet, och sedan dra en slang mellan insuget och vattenpumpen.
Och jag monterade in en VVS kran på min slang till värmepaketet. Ni vet en sån där kran som sitter på vattenledningar i badrum o kök. Kallt ute, öppen kran, varmt ute, stängd kran......