varmt, varmt i kupén

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Annika
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 16, 2003 13:01

varmt, varmt i kupén

Inlägg av Annika »

Hej,
I vår bil strömmar varmluften in för fullt, plastlock mjuknar och svetten pärlar trots att reglagen står på kallt. I Haynes verkstadshandbok finns knappast något skrivet om värmepaketet. Kan någon ge goda råd så är jag tacksam.
:?
Annika
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

har samma problem, mitt läcker också
Senast redigerad av Sandberg den mån jun 25, 2007 20:49, redigerad totalt 2 gång.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: varmt, varmt i kupén

Inlägg av gbak »

Annika skrev:I vår bil strömmar varmluften in för fullt, plastlock mjuknar och svetten pärlar trots att reglagen står på kallt.
Det är just därför som det sitter takluckor på våra bilar :D


Kommer värmen från luftintagen så är det väl bara att stänga dessa om de inte rostat fast.
Om de rostat fast så är det bara att riva isär mittkonsolen och smörja upp reglagen ev får du riva mer på passagerarsidan för att nå en del luftventiler.
I motorutrymmet nära torpedväggen på passagerarsidan sitter varm vattenventilen som kanske också rostat ihop.

Annars är väl den troligaste orsaken att kupen blir uppvärmd av avgasrören som ligger nära golvet.
Vill du göra något åt det så skaffa isoleringsmattor, finns massor med trådar om värmeproblem sök så hittar du många svar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Kolla först igenom så att ventilationsplaströren sitter ihop ordentligt och inte läcker i skarvarna. Där får man MYCKET krypvärme om det inte är tätt. Ta någon bra tejp och dra runt många varv.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Nu skriver du inte vad du har för årsmodell på bilen vilket gör att det inte går att svara exakt på frågan. Men ta t.ex. min 74:a så är ett grundproblem att det fanns aldrig någon ventil monterad på varmvattenslangarna, in till värmepaketet, dvs. oavsett vilket läge tempreglaget står i så strömmar det alltid in varmtvatten till elementet. Temperaturen regleras istället via en stor lucka/dörr inne i värmepaketet. Den reglerar hur mycket av luften som strömmar genom elementet, dvs. står reglaget på helt kallt så styrs all luft förbi elementet och direkt in i bilen. Men, eftersom det alltid strömmar in vatten i elementet så har hela värmepaketet en tendens att bli varmt efter en stund så det är svårt att få in riktigt kall luft, ja, om nu inte din A/C fungerar (vilket min tack och lov gör). På din beskrivning låter det som om vajern eller reglaget som styr dörren/luckan har gått sönder, dvs. den står fast i läget med full värme.

Om nu din årsmodell inte har något ventil som stryper varmvattnet in till kupén så kan du göra som jag gjort, dvs. skaffa en ventil från en annan bil som är vacumreglerad. Under rattstången sitter det en eller två små svarta knappar (beroende på vilken årsmodell du har). 73 och framåt har bara en knapp kvar för nödöppning av framljusen. Dock finns monteringshålen kvar för den andra som var för nödöppning av luckan ovanför vindrutetorkarna på tidigare årsmodeller. Jag skaffade därför helt enkelt en till ventil och monterade på platsen som finns extra i min bil. Ventil styr sedan varmvattenkranen via vakum, dvs. för att jag ska få värme i min bil så måste jag dra ner knappen först. Funkar kanon eftersom värmen sällan behövs på sommaren.

När det gäller värme som kommer genom golvet så fattas det ofta en del saker under bilen som gör att problemet blir värre. Dels ska det vara ett isoleringstäcke mellan växellådan och karossen, dels har i alla fall min 74:a värmesköldar av plåt som ska sitta i nederdelen på torpedväggen och som hindrar värme från avgasrören. Det ska också sitta en värmeisolering mellan golvet och avgasrören under bilen. Till sist så ska det sitta en tjockare skumgummilist mellan framkanten/ovansidan på växellådan (alternativt svepet om du har en manuell låda) och framkanten på kardantunneln, dvs. ända framme vid torpedväggen. Den hindrar att varmluften strömmar in mellan växellådan och undersidan på karossen/kardantunneln. Det finns också extra isoleringsmattor att köpa som man kan lägga under golvmattan, dvs. inne i bilen. Jag har alla mina värmesköldar, isoleringar monterade på min bil och jag har inte något problem med att jag får in värme genom golvet, trots BB motor och headders.

Mvh, Björn
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Re: varmt, varmt i kupén

Inlägg av Nexxus »

Annika skrev:Hej,
I vår bil strömmar varmluften in för fullt, plastlock mjuknar och svetten pärlar trots att reglagen står på kallt. I Haynes verkstadshandbok finns knappast något skrivet om värmepaketet. Kan någon ge goda råd så är jag tacksam.
:?
Annika
Inte för att jag vet om det löser dina problem men Chilton's verkstadshandbok, är snäppet bättre än Haynes.
Har för mig att även värmepaketet är beskrivet i den.
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Du skriver inte vad det är för bil, AC eller inte.
Är det en AC-bil kan det även vara tjall på vacumhistorien som styr hela ventilationstillställningen.
Angående handok så har jag sagt det förr, och säger det igen.
Köp GMs egen verkstadshandbok (shop manual), finns en till varje årsmodell, där finns det mesta beskrivet.
//Frasse
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

En liten komplettering till Björns inlägg. Den "stora" luckan skall dessutom vara klädd på båda sidor med ett 2-3 mm tjockt cellgummi för att täta bättre.
Fixade till min förra vintern och det blev bättre men jag skall nog montera en ventil också. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Zippman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 29, 2007 23:34
Ort: Tierp

Inlägg av Zippman »

Det är häftigt med brända fötter! :lol:

Min blir tokvarm, mestadels genom golvet. Kan bero på mina krokiga headers :?
Siktar på 500hk till julen 08! Corvette Stingray -75
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Mitt värmeproblem löste jag genom att montera Sajdpajps.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo jag har aldrig råd att köra så långt så det hinner bli varmt inne i cupén... :lol:

Skämt åsido... jag har ju ingen fläkt monterad utan bara ett hål in men jag får aldrig in nån värme. Tack vare att spjället e stängt så det borde inte ha med värmepaketet att göra iaf. E problemet detsamma även om ni stänger av fläckten och ac:n? om ni nu har ac? Om fötterna blir det ju varmt när man kör en bit tack vara x-antal hundragradiga kollektorer som sitter precis under fötterna.
Annika
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 16, 2003 13:01

varmt, varmt i kupén

Inlägg av Annika »

Tack för alla inlägg.
Bilen är en -78 med urkopplad AC.
Det blir inte varmt genom golvet, utan genom luftinsläppen, varför jag tänkte att det kanske fanns en ventil att stänga varmvattnet till värmeväxlaren.
Annika
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Har läst mig till att många jänkare har upplevt samma problem med detta sedan dom har tagit bort AC anläggningen. Det verkar som om bilar med AC saknar den ventil som gör att man kan stänga av flödet igenom värmepaketet.
Dom har helt sonika monterat en liten ventil på slangen till Värmepaketet. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Det går ju oxo bra att helt enkelt ta bort slangarna till värmepaketet, och sedan dra en slang mellan insuget och vattenpumpen.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Nexxus skrev:Det går ju oxo bra att helt enkelt ta bort slangarna till värmepaketet, och sedan dra en slang mellan insuget och vattenpumpen.
Enklast :wink:
Har så själv.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

generellt

Inlägg av Ingo »

Det är väl ett generellt problem på Usa bilar med AC att det inte finns något friskluftintag,utan all luft måste genom värmepaket/ evaporator .
Sedan murknar skumgummit eller vad som nu tätat runt spjällen bort ,och det blir läckage,och vidrigt varmt.
Att koppla bort värmepaketet är ju en lösning,men inget kul i septemeber eller tidigt på våren här uppe i Norrland.
dessutom vill jag har värmepaketet för att kunna dra värme från motorn vid kökörning eller liknade problem(tänk på att värmepaketet i en bil har ungefär samma kapacitet som en villapanna... :lol: )
Så går motorn varm då får man lida i kupen,men man kan ju alltid veva ner rutan.. :idea:
Så kolla hur lufttillförseln skiljer på en bil utan ac och försök få det att fungera liknande(brukar finna extra friskluftintag)
Och en extra kran är ingen dum ide.
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Nexxus skrev:Det går ju oxo bra att helt enkelt ta bort slangarna till värmepaketet, och sedan dra en slang mellan insuget och vattenpumpen.
Och jag monterade in en VVS kran på min slang till värmepaketet. Ni vet en sån där kran som sitter på vattenledningar i badrum o kök. Kallt ute, öppen kran, varmt ute, stängd kran......
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Skriv svar