ABS-problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
dbrannwik
Nykomling
Nykomling

ABS-problem

Inlägg av dbrannwik »

Hej!
Har en Corvette -91 med larmande ABS-lampa. Den lyser alltid, slocknar alltså inte när man startar och tänds igen när man kommer upp i hastigheten för självtest. Jag har försökt läsa ut felkoder för ABS men får ingen respons på lampan. Enligt vad jag läst mig till ska man få fram felkoderna om man kortsluter A och H i diagnosuttaget, men jag får som sagt ingen reaktion. Några tips om hur jag går vidare?
Mvh
Daniel
Johan Å
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Johan Å »

Man ska göra som du skriver, bygla A och H sedan slå på tändningen. Prova igen! Får du en felkod har jag felsöknings schema. Oftast brukar det vara någon givare vid hjulen som ger fel signal.
Hans-O
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hans-O »

Om någon av coderna 41, 45, 55, 61, eller 63 är "current" kan man bara
läsa av dom och andra coder med Tech 1.
Det är bara om 41, 45, 55, 61, eller 63 är "History" man ser dom med A och H, om jag uppfattat det rätt.
41, 45 och 55 solenoid valve.
61 pumpmotor el. motorrelay.
63 solenoid valve relay.
Bara att hoppas på ett felande relä eller nåt jordfel.

Hw
1991 L98 ZF6
dbrannwik
Nykomling
Nykomling

Fixat

Inlägg av dbrannwik »

Hej!
Har nu fått ordning på ABS:en. Det var ett av reläerna som hade avbrott i spolen. Har i och med detta verifierat att det tydligen bara är när larmen är klassade som history som felkoderna kring detta kan läsas ut. Efter byte av reläerna kunde jag nämligen läsa ut felkod 63 som enl. inlägget ovan betyder solenoid valve relay. Någon som vet varför man valt att bara visa larmen när de inte längre gäller? Man kan ju tycka att det är innan felet är fixat som man vill veta vad som är fel.
Stort tack för hjälpen!
Mvh
Daniel
Skriv svar