oljor hehe...
oljor hehe...
Vet att oljor har varit ett hett debattämne här... men jag resonerar som såhär att jag lägger hellre lite mer pengar och får det riktigt bra syntetolja än chansar. Så jag har tänkt byta alla oljor, Vore GULD om någon vill berätta vilken sort och hur mycket som går åt till motor, automatlåda, bakaxel, styrservo och bromsolja!
Senast redigerad av Vette-88 den sön apr 29, 2007 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
denna olja
Du kallar dig vette 88 ,alltså borde du ha en bil av den gudabenådade 35 årgången,enligt mig och många fler absolut bäst och snyggast...
Kravet på oljan är SF/CC eller SF/CD (c delen kan du strunta i den berör dieselfordon.. men i instruktionen kräver man både och,)
Lägre klass än SF finns nästan inte att köpa idag.
viskositeten är nästa fråga..
Ska du kallstarta bilen när det är kallare än -18 grader bör du gå ner till 5w-30, som duger till - 29 grader celsius.
Är det ännu kallare bör du satsa på 0-
Är det aldrig varmare än 38 grader duger alltså duger en 30 olja
för de flesta så är en billig 10/30 olja bästa valet..
villman vara säker på att den håller trycket när det är varmt en 10/40
ett bra alternativ.
De nyare bilarna ska ju också ha en olja som rekommenderas i instruktionsboken,bättre än det är pärlor för svin.

Kravet på oljan är SF/CC eller SF/CD (c delen kan du strunta i den berör dieselfordon.. men i instruktionen kräver man både och,)
Lägre klass än SF finns nästan inte att köpa idag.
viskositeten är nästa fråga..
Ska du kallstarta bilen när det är kallare än -18 grader bör du gå ner till 5w-30, som duger till - 29 grader celsius.
Är det ännu kallare bör du satsa på 0-

Är det aldrig varmare än 38 grader duger alltså duger en 30 olja
för de flesta så är en billig 10/30 olja bästa valet..
villman vara säker på att den håller trycket när det är varmt en 10/40
ett bra alternativ.
De nyare bilarna ska ju också ha en olja som rekommenderas i instruktionsboken,bättre än det är pärlor för svin.