Kompressor? Aut eller Manuell??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Kompressor? Aut eller Manuell??

Inlägg av MackeC5 »

Har säkert varit uppe förr men hittar inte med sökningen. OM man vill kompressoerkonvertera, vilket är mest hållbart egentligen, aut eller man? Vill egentligen ha automat men känns som det inte håller riktigt.

Mvh Macke
Thommie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 43
Blev medlem: fre sep 15, 2006 12:13
Ort: Örebro

Re: Kompressor? Aut eller Manuell??

Inlägg av Thommie »

MackeC5 skrev:Har säkert varit uppe förr men hittar inte med sökningen. OM man vill kompressoerkonvertera, vilket är mest hållbart egentligen, aut eller man? Vill egentligen ha automat men känns som det inte håller riktigt.

Mvh Macke
Det sägs att de manuella är att föredra, men det går ju alltid att preppa lådan o förstärka.. Jag har automat, trivs kalasbra med den.. växlar snabbt, men även mjukt när man vill de =)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Automaten måste förstäkas och kopplingen brinner upp på de manuella.. Kostnadsskillnaden däremellan är försummabari sammanhanget.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor? Aut eller Manuell??

Inlägg av vette.se »

MackeC5 skrev:Har säkert varit uppe förr men hittar inte med sökningen. OM man vill kompressoerkonvertera, vilket är mest hållbart egentligen, aut eller man? Vill egentligen ha automat men känns som det inte håller riktigt.

Mvh Macke
Om du vill ha automat så fungerar det ganska ok så länge som du håller dig till standard kiten (dvs dynojet glädjesiffror på omkring 520-540hk och motsvarande ökning på vridet) med max 7psi. DU SKA DOCK INTE LIGGA PÅ OVERDRIVEN NÄR DU SKA LEKA, kör då på trean så håller lådan skapligt.
Ny väldigt bra koppling med förbättrad hydraulik ligger på på omkring 10'-12' beroende på modell, lämna in automaten för förstärkning 10'-30' beroende på vad du vill ha gjort.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
fryx
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jan 30, 2006 0:58
Ort: Dalarna

Inlägg av fryx »

Tja..har lyckats med att bränna automaten- räkna med ca 30´om du inte monterar ur lådan själv= dunderjobb!! kolla på nätet på dom som har fixat det själva, halva bilen kommer ner!! men nu håller det, Magnusson/7psi mm. Men om man fått välja skulle det varit säkrare med manuell- lycka till 8)
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

Ok då har man ju lite att fundera över, man får alltså räkna med ca 15´ extra med kompresor OAVSETT låda. Men aut håller ett tag om man tar det lite lugnt (vilket ju är väldigt lätt :roll: )
Tackar.

//Macke
Skriv svar