Kompressor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Magnus Norling
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 26, 2004 21:28
Ort: Lund

Kompressor

Inlägg av Magnus Norling »

Hej på er.

Jag funderar på att sätta kompressor i min C5:a, -02.
Det har skrivits en del om det på detta forum bl.a. men jag skulle vilja komma i kontakt med någon/några som verkligen har satt i en kompressor och höra deras erfarenheter kring det.

Mvh

Magnus
Medlem 1314
fryx
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jan 30, 2006 0:58
Ort: Dalarna

Inlägg av fryx »

Kul ide´kompressor är manligt. Har själv en Magna charger med intercooler mm mm, har byggt allt själv (nästan) är helnöjd-har kört 2 säsonger nu,inga problem med motor men har du automat får du problem!! :roll: . Har sprängt/smält 2st i år.här får du ett smakprov,hör gärna av dig om du funderar vidare.
http://www.garaget.org/?car=6789
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 101
Blev medlem: ons nov 09, 2005 21:03
Ort: Täby

Inlägg av Jonne »

Tjena, jag funderar på samma sak och har snackat med en kille som har en A&A Vortec compressor med intercooler + headers mm.
Han plockar ut ca 600 hk med orginal drivlina och automat.
Han har kört mer än en säsong med detta och säger att automatens största fiende är slicks och 4e växeln. Man ska alltså dra på 3an istället för Driven. Tydligen växlar den hårdare då, så den slirar inte lika mycket.
Sen går visst 3an upp till 230 i alla fall så man kommer rätt långt ändå.
Jag tänker prova detta och kör man inte race varje helg utan bara vill att det räcker till när någon "kepsvänd M5 brat" kommer :twisted: , så borde det hålla.
Annars går det ju att förstärka lådan och det ska visst inte vara så dyrt i trimmpengar mätt. :roll:
Jag hoppas att stoppa i samma kit i vår nångång :D
LEV SNABBARE !
fryx
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jan 30, 2006 0:58
Ort: Dalarna

Inlägg av fryx »

helt rätt ,kör aldrig på driven när det är race på gång, du slipper då 2st nedväxlingar men med 600? tror nog det blir problem- preppning av låda är ca 15.000.- i delar + arbete ca 12000.- (om du inte klarar att montera ner bakvagn/kardan/axlar mm själv.) kolla runt på forumen så hittar du många med problem med automaten-både med och utan kompressor.
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

fryx skrev:Kul ide´kompressor är manligt. Har själv en Magna charger med intercooler mm mm, har byggt allt själv (nästan) är helnöjd-har kört 2 säsonger nu,inga problem med motor men har du automat får du problem!! :roll: . Har sprängt/smält 2st i år.här får du ett smakprov,hör gärna av dig om du funderar vidare.
http://www.garaget.org/?car=6789
lät ju hur intressant som helst :D
men varför detta
"Bilen finns, men är tagen offline av ägaren just nu. Försök igen senare. " :twisted:
har du lust å skriva lite om det du gjort så man kan bli lite sporrad :lol:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor

Inlägg av vette.se »

Magnus Norling skrev:Hej på er.

Jag funderar på att sätta kompressor i min C5:a, -02.
Det har skrivits en del om det på detta forum bl.a. men jag skulle vilja komma i kontakt med någon/några som verkligen har satt i en kompressor och höra deras erfarenheter kring det.

Mvh

Magnus
Medlem 1314
Är kanske lite färgad men trenden vi ser är att 9 av 10 kit vi säljer till C5/C6 är A&A kitet, ger mest effekt för pengarna och har inte problem med remslir som ATI Procharger kiten.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar