Utblåst ventilkåpspackning
Utblåst ventilkåpspackning
En vän till mig lånade min nyrenoverade bil för en vecka sen och något märkligt hände när han skulle startade den. Enligt honom så kom det ett ljudligt poff följt av ett ordentligt moln med blårök. Blåröken kom troligtvis från olja som rann ner på grenrören.
Jag var i USA när det hände och har precis kunnat kolla på det inträffade. Korkpackningen under ventilkåpan var verkligen helt utblåst. Den stod ut i böjar från skruvfästena på långsidorna och kortsidorna var borta. När jag lättade på ventilkåpan så ser allt normalt ut där under.
Det enda jag kan tänka mig är att en baktändning har tagit sig in via insuget och vevhusventilationen och typ antänt oljedimman vid vipporna, men jag har aldrig hört talas om något liknande.
Har inte hunnit skaffa en ny packning ännu, men tror att allt kommer att fungera normalt. Enda jag är lite orolig för är att det skall hända igen, kan bli lite tröttsamt om man är ute på vägen när det händer.
Är det någon som har råkat ut för något liknande någongång? Flera som jag har pratat med har varit väldigt fundersamma när jag beskrivit det hela.
Jag var i USA när det hände och har precis kunnat kolla på det inträffade. Korkpackningen under ventilkåpan var verkligen helt utblåst. Den stod ut i böjar från skruvfästena på långsidorna och kortsidorna var borta. När jag lättade på ventilkåpan så ser allt normalt ut där under.
Det enda jag kan tänka mig är att en baktändning har tagit sig in via insuget och vevhusventilationen och typ antänt oljedimman vid vipporna, men jag har aldrig hört talas om något liknande.
Har inte hunnit skaffa en ny packning ännu, men tror att allt kommer att fungera normalt. Enda jag är lite orolig för är att det skall hända igen, kan bli lite tröttsamt om man är ute på vägen när det händer.
Är det någon som har råkat ut för något liknande någongång? Flera som jag har pratat med har varit väldigt fundersamma när jag beskrivit det hela.
Tyvärr har jag inte kunnat ta några bilder, det brukar ju underlätta.
Men, ja, ventilen går ut ovanpå kåpan, den sitter monterad med en liten gummibussning som man sticker ner i kåpan och från det en slang till nedre delen på förgasaren.
Om man tittar underifrån på kåpan så sitter det en plåt som troligtvis skall hindra att det skvätter olja direkt upp på ventilkopplingen. Den bör också fungera som flamskydd åt båda hållen.
Skulle en blockerad ventilation, igensatt ventil alltså, kunna orsaka det? Det verkar lite otroligt eftersom jag tycker övertrycket bara borde pysa ut vid gummikanten som ventilen sitter i om det byggs upp gradvis. Vilket borde tyda på att trycket ökat snabbt.
Men, ja, ventilen går ut ovanpå kåpan, den sitter monterad med en liten gummibussning som man sticker ner i kåpan och från det en slang till nedre delen på förgasaren.
Om man tittar underifrån på kåpan så sitter det en plåt som troligtvis skall hindra att det skvätter olja direkt upp på ventilkopplingen. Den bör också fungera som flamskydd åt båda hållen.
Skulle en blockerad ventilation, igensatt ventil alltså, kunna orsaka det? Det verkar lite otroligt eftersom jag tycker övertrycket bara borde pysa ut vid gummikanten som ventilen sitter i om det byggs upp gradvis. Vilket borde tyda på att trycket ökat snabbt.
Har varit med om igengeggad vevhusventilation på en volvo 740.
På volvon sitter det en stor fet bricka på baksidan toppen som pressas
ut vid övertryck och det lät som en pistolskott då den sköts in i torpedväggen.
Bara att fundera över vad som åker först, gummibussningen eller korkpackning....troligen packningen då...
På volvon sitter det en stor fet bricka på baksidan toppen som pressas
ut vid övertryck och det lät som en pistolskott då den sköts in i torpedväggen.
Bara att fundera över vad som åker först, gummibussningen eller korkpackning....troligen packningen då...
Mellan två bilar!
Har nu varit och monterat i en ny packning. Lät bilen stå och gå på tomgång i tio minuter och testade sedan att varva den rejält stillastående en stund. Allt verkar fungera som det ska. Det enda som oroade mig var att det verkade som om oljeröken inte försvann helt, jag tyckte mig se en smal strimma även efter fem tio minuter. Men det kanske tar rätt lång tid innan man bränt bort alltihop.
PCV-ventilen VERKAR fungera som den ska. Testade att blåsa i den från kåpans håll och den öppnade. Spärrade från andra hållet.
Vad jag kunde notera var att det verkade som om bultarna som höll kåpan inte var särskilt hårt åtdragna, det är möjligt att det gjorde att packningen kunde krypa ut, fast det såg ju snarare ut som om den var utsprängd än att den bara petats ut. Men det är fortfarande märkligt att ett sånt tryck kunde uppstå med en som det verkar fungerande ventil. Eventuellt är slangen som går till förgasaren lite för smal, den är bara en knapp centimeter i diameter, vilket borde ge en havlcentimeters innerdiameter.
Kan också notera att jag teetade att köra bilen en stund med bara ventil utan slang påkopplad. Kunde inte känns något luftflöde från ventilen alls.
Hur pass mycket övertryck behöver det passera därifrån? Jag har fått för mig att det inte alls är särskilt mycket luft som behöver komma ut där. Det är ju ingen cirkulation i vevhuset + under kåporna?
Har i alla fall en packning i reserv nu om det skulle hända igen ute på vägen.
PCV-ventilen VERKAR fungera som den ska. Testade att blåsa i den från kåpans håll och den öppnade. Spärrade från andra hållet.
Vad jag kunde notera var att det verkade som om bultarna som höll kåpan inte var särskilt hårt åtdragna, det är möjligt att det gjorde att packningen kunde krypa ut, fast det såg ju snarare ut som om den var utsprängd än att den bara petats ut. Men det är fortfarande märkligt att ett sånt tryck kunde uppstå med en som det verkar fungerande ventil. Eventuellt är slangen som går till förgasaren lite för smal, den är bara en knapp centimeter i diameter, vilket borde ge en havlcentimeters innerdiameter.
Kan också notera att jag teetade att köra bilen en stund med bara ventil utan slang påkopplad. Kunde inte känns något luftflöde från ventilen alls.
Hur pass mycket övertryck behöver det passera därifrån? Jag har fått för mig att det inte alls är särskilt mycket luft som behöver komma ut där. Det är ju ingen cirkulation i vevhuset + under kåporna?
Har i alla fall en packning i reserv nu om det skulle hända igen ute på vägen.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 102
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 6:55
- Ort: Bollebygd
packning
Hej Erik.
Peter va noga med att tala om för mig att jag var tvungen att efterdra ventilkåporna.Så om du inte har gjort det,kan det mycket väl vara det som va felet
...Vill håller tummarna.....
m.v.h. henke
Peter va noga med att tala om för mig att jag var tvungen att efterdra ventilkåporna.Så om du inte har gjort det,kan det mycket väl vara det som va felet

m.v.h. henke
Corvette -73 th400
Jag har varit ute för samma sak!!
En tidig vår för några år sedan var motorn svårstartad trots fullt batteri.
Körde länge i omgångar med starten och "snappsade" med gasen då jag saknade choke. Höll på så ganska länge tills plötsligt en skarp knall under huven
Trodde motorn exploderat och hustrun kom in från trädgården med full vattenkanna beredd att rädda livet på mig
Det visade sig att förarsidans ventilkåpa sprängts isär på mitten, ni vet hur en spräckt plåtbrevlåda ser ut efter ett riktigt knallskott på påsken.
Det hela berodde på att motorn surat ner ordentligt och att bensinångor i vevhuset till slut antänts och exploderat.
Som tur var var huven öppen. 2:ans tändstift slaggade igen av sot annars inga skador. Ny ventilkåpa införskaffades, rengjort tändstift, sedan gick allt lugnt och fint igen.
M.a.o. passa er för sura förgasar V8:or.
Hälsningar
701 Ralph
En tidig vår för några år sedan var motorn svårstartad trots fullt batteri.
Körde länge i omgångar med starten och "snappsade" med gasen då jag saknade choke. Höll på så ganska länge tills plötsligt en skarp knall under huven

Trodde motorn exploderat och hustrun kom in från trädgården med full vattenkanna beredd att rädda livet på mig

Det visade sig att förarsidans ventilkåpa sprängts isär på mitten, ni vet hur en spräckt plåtbrevlåda ser ut efter ett riktigt knallskott på påsken.
Det hela berodde på att motorn surat ner ordentligt och att bensinångor i vevhuset till slut antänts och exploderat.
Som tur var var huven öppen. 2:ans tändstift slaggade igen av sot annars inga skador. Ny ventilkåpa införskaffades, rengjort tändstift, sedan gick allt lugnt och fint igen.
M.a.o. passa er för sura förgasar V8:or.
Hälsningar
701 Ralph
Det var säkert det som han råkade ut för när han startade den. Hände ju också precis när hen startade den. Man kunde tydligt se att packningen hade sprängts och inte bara putade ut. Så det kanske var tur att kåpan var dåligt åtdragen, så att inte den gick istället.
Har kört 60 mil efter att det hände. Inga problem alls. Troligtvis en engångsföreteelse.
Har kört 60 mil efter att det hände. Inga problem alls. Troligtvis en engångsföreteelse.