Sprag i TH-400

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Sprag i TH-400

Inlägg av R0ffe »

Hur viktigt är det att byta Sprag'en i en TH-400 som går på strippen med slicks, såg att Hughes har ett kit som heter HP2277 som ska passa min låda?
Jag har lådan upphängd i stället nu för att byta alla slitagedelar (började slira på 3:an..... :cry: ) och byter även ut till manuellt ventilhus(hade ett shiftkit men var inte nöjd med manuella växlingarna).

Läser man rekomendationerna så bör man byta sprag eftersom den tydligen är svagast i lådan, och när man ändå är igång så...varför inte om det behövs?!?
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hur vet man om det behövs?? byte av sprag alltså?
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Sprag

Inlägg av R0ffe »

Det lär nog märkas om/när spragen pajat!
Men det skulle vara enkelt att byta nu när lådan ändå är paj och i uppsatt i stativet, frågan är om det behövs i bracket eller mer i dom tyngre klasserna med högre effekt?!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Jag har pajat två "spraggar". Den första vet jag inte vad det var för sort eftersom den satt i när jag köpte bilen från USA, men den andra var en heavy duty från Hansen. Den som sitter i nu har jag köpt av Olle på EAT som han har omhärdat (så att den skulle bli lite mjukare), allt för hållbarheten skull. Varför spraggarna gick sönder för mig var för att bussningarna i fram och bakkant i lådan var dåliga. Efter byte av dessa så blev det en ny låda och den håller än. Men varför byta spragg om din låda fungerar? eller vill du göra det i förebyggande syfte? isåfall kan du ju ringa till EAT så kan han hjälpa dig. Mycket trevlig person vill jag lova. :D

MVH Pappi
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Förebyggande

Inlägg av R0ffe »

Det är en förebyggande orsak till att jag funderar på att byta upp mig på spragen, Hughes ( http://www.hughesperformance.com/) har sitt ombyggnadskit som enlight utsago ska passa lådor 70 och nyare, och då antar jag att det ska bli lika starkt och slippa otrevliga överraskningar??!?? Men man kanske ska prata med Olle också, information kan man aldrig få för mycket av! :wink:
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Skriv svar