farthållare
-
- Corvettefantast
farthållare
hej tänkte höra hur man använder farthålleren får inte min o funka, är det något i datorn du måste sätta "på" eller nåt?
en annan sak, vad drar eller bilar långsträck?
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Min 98 i orginalskick motormässigt drog 1.1 till Ölandsträffen. Det är 50 mil för mig från Täby till Borgholm och tog 3.5 tim (no bullshit). Hade en genomsnittsfart på 142 km och jag vet att vi höll 160-180 stora delar av vägen.
Hemresan höll vi max 20 över gällande gräns och då drog den 0.98.
Jag hade en Audi S4 tidigare och den var mycket törstigare.
Nu känns det som man gör en miljöinsats genom att köra Corre.

LEV SNABBARE !
-
- Corvettefantast
oki hmm då stämmer någ inte min dator i bilen, enligt den så drar den typ 0.8 långsträck... något man kan göra åt saken så den stäm,mer? mvh johan
Jonne skrev:Min 98 i orginalskick motormässigt drog 1.1 till Ölandsträffen. Det är 50 mil för mig från Täby till Borgholm och tog 3.5 tim (no bullshit). Hade en genomsnittsfart på 142 km och jag vet att vi höll 160-180 stora delar av vägen.
-
- Corvetteälskare
Jag tror vi kan konstatera att det handlar väldigt mycket om körstilen. Ligger man och snittar 142 och pressar på så kan jag tänka mig att den drar väldigt mycket. Personligen tycker jag om att trycka på vid rödljus men vid långa sträckor så kör jag verkligen som en kärring. Långsträckor har jag kört farsans -00 och nu hans -02 på kring 0,7 liter/milen.
Det känns som att dessa bilar är extra känsliga för körstilen. Tror nog inte att datorn i bilen visar speciellt mycket fel.
Det känns som att dessa bilar är extra känsliga för körstilen. Tror nog inte att datorn i bilen visar speciellt mycket fel.
-
- Corvettefantast
oki men på fuel knappen för o se vad den drar? det finns ju någon som heter inst och någon som heter avreage(nåt sånt) vad är dessa bådda för värden? mvh johan
Christian Larsson skrev:Jag tror vi kan konstatera att det handlar väldigt mycket om körstilen. Ligger man och snittar 142 och pressar på så kan jag tänka mig att den drar väldigt mycket. Personligen tycker jag om att trycka på vid rödljus men vid långa sträckor så kör jag verkligen som en kärring. Långsträckor har jag kört farsans -00 och nu hans -02 på kring 0,7 liter/milen.
-
- Corvetteälskare
Inst = Instant. Det är vad bilen drar precis för stunden. Dvs om du trycker på så drar den väl 2-3 liter milen, om du snålar så drar den väl typ 0,5 liter milen.turbo_kicken skrev:oki men på fuel knappen för o se vad den drar? det finns ju någon som heter inst och någon som heter avreage(nåt sånt) vad är dessa bådda för värden? mvh johan
Christian Larsson skrev:Jag tror vi kan konstatera att det handlar väldigt mycket om körstilen. Ligger man och snittar 142 och pressar på så kan jag tänka mig att den drar väldigt mycket. Personligen tycker jag om att trycka på vid rödljus men vid långa sträckor så kör jag verkligen som en kärring. Långsträckor har jag kört farsans -00 och nu hans -02 på kring 0,7 liter/milen.
Average är genomsnittsförbrukningen per mil sedan den senast nollställdes.
Det är genomsnittet jag skrev om i mitt förra inlägg alltså.
-
- Corvettefantast
tack så jätte mycket för hjälpen!
Christian Larsson skrev:Inst = Instant. Det är vad bilen drar precis för stunden. Dvs om du trycker på så drar den väl 2-3 liter milen, om du snålar så drar den väl typ 0,5 liter milen.turbo_kicken skrev:oki men på fuel knappen för o se vad den drar? det finns ju någon som heter inst och någon som heter avreage(nåt sånt) vad är dessa bådda för värden? mvh johan
Average är genomsnittsförbrukningen per mil sedan den senast nollställdes.
Det är genomsnittet jag skrev om i mitt förra inlägg alltså.
-
- Nykomling
Ja visst kan de dra en hel del om man trampar till lite. Min automatare drar under 0,9 vid snitt förbrukning om man ligger runt fart gränserna med fart hållare, men så fort jag trampar till lite så studsar den lätt upp över 1,5 i snitt...
Men känslan av att dra lite det är hela grejen med en Vette.

Men känslan av att dra lite det är hela grejen med en Vette.

Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec
, ett monster att köra
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.

Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
-
- Corvettefantast
ja men det funkar tyvärr inte ändå, är min farthållare paj? hmmNutte2 skrev:tänkte ta det om farthållaren
på vänster spak vid ratten så kopplar du in farthållaren så den står on sedan lägger du bilen i den fart du vill ha och trycker in stora fetknappen längst ut på samma spak. blir väl blinkersspaken eller hur?

-
- Corvettefantast
turbo_kicken skrev:tack! ingen som vet vad farthållaren har för felkod??Nutte2 skrev:Hmmmlåter som den är trasig? kolla om säkring är hel. Kan vara någon av knapparna som är trasig på spaken. blir kanske en tur till reparatör? lycka till iallafall.
DTC P0567 Cruise Control Resume Switch Circuit
DTC P0568 Cruise Control Set Switch Circuit
DTC P0571 Cruise Control Brake Switch Circuit
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
http://www.garaget.org/NosZpeed
Re: farthållare
Jag fick oxå problem med min farthållare idag. Helt plötsligt så fick den för sig att sluta fungera :S
Först gick den inte in, men efter några tryckningar och avstängningar så kom den igång. Men sen så vägrade en helt.
Så jag är i behov utav tips å råd.
Först gick den inte in, men efter några tryckningar och avstängningar så kom den igång. Men sen så vägrade en helt.
Så jag är i behov utav tips å råd.
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Min va likadan förra sommaren, funkade bara när den ville. Men i vintras efter att batteriet hade laddats ur och sen laddats mec ctek igen så har den funkat klockrent....fråga mig inte varför ? 

Har en 02 cab aut.körde 110 mil,den tog ca 0.82 mellan tankningarna vid 110-130 hast..
Har även en c6 aut -06:a den var lite törstigare 0.88 vid samma körning..
Har även en c6 aut -06:a den var lite törstigare 0.88 vid samma körning..
- Tommy Larsson
- Rookie
Hej har du fått ordning på Cruise control:en ? om inte ,prova att sätta tån under bromspedalen och "lyft "lite, tryck på "setknappen "funkar den då ?den switchen som sitter vid bromspedalen är självsjusterande och kan ändra läge så den tor att du bromsar och då går det inte att koppla in CC.
Lycka till Hercules.
Lycka till Hercules.
turbo_kicken skrev:hej tänkte höra hur man använder farthålleren får inte min o funka, är det något i datorn du måste sätta "på" eller nåt?
Hercules
Var oxå ute på en långtur i Norge häromåret. Eftersom jag skulle köra länge så tänkte jag att jag skulle se hur snålt man kan köra en C5:a. På första tanken hade jag en förbrukning på 0.76 enligt datorn. Trodde det hade blivit nåt fel så jag mätte manuellt på nästa tank. Nu fick jag 0.74. Helt sjukt, berättar man det för folk som inte kör Vette så tror dom inte på en.turbo_kicken skrev: vad drar eller bilar långsträck?
Det gick otroligt långsamt och var döööööööööööööötråkigt, mäta förbrukningen åt andra hållet går ju lite fortare och är betydligt roligare

Tills man har tankat

Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Det funkade för mig iallfall, att lyfta på bromspedalen med tån. då fungerade farthållaren perfekt....tills man släpper ner den. Då kan den få för sig att sluta fungera.hercules skrev:Hej har du fått ordning på Cruise control:en ? om inte ,prova att sätta tån under bromspedalen och "lyft "lite, tryck på "setknappen "funkar den då ?den switchen som sitter vid bromspedalen är självsjusterande och kan ändra läge så den tor att du bromsar och då går det inte att koppla in CC.
Lycka till Hercules.turbo_kicken skrev:hej tänkte höra hur man använder farthålleren får inte min o funka, är det något i datorn du måste sätta "på" eller nåt?
Hur ställer man in detta??
Jag tittade ner lite snabbt, men såg ingen lättåtkomligt switch. Tips??
C5 -00
Du måste ta bort plastpanelen ovanför fötterna, kika på brompedalen högt upp, där finns en switch som aktiveras när pedalen är högst upp. Det är bara att gänga in den nån mm i plastmuttern så att den aktiveras sen funkar farthållaren. När det fungerar ok så lås den med något för den gängar upp sig av sig själv med tiden på en del bilar av någon anledning.Zeb skrev: Det funkade för mig iallfall, att lyfta på bromspedalen med tån. då fungerade farthållaren perfekt....tills man släpper ner den. Då kan den få för sig att sluta fungera.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
- Tommy Larsson
- Rookie
På min 97:a sitter det 2 st switchar jag "tror"det var den övre som styrde Cc,tryck på bromspedalen med" huvudet på plats" så ser du funktionen,min har ingen plastmutter utan ett slags snäpplås,,bara att trycka hårt så ändrar den läge, du hör när switchen bryter om du lyssnar.
Lycka till
Lycka till
vette.se skrev:Du måste ta bort plastpanelen ovanför fötterna, kika på brompedalen högt upp, där finns en switch som aktiveras när pedalen är högst upp. Det är bara att gänga in den nån mm i plastmuttern så att den aktiveras sen funkar farthållaren. När det fungerar ok så lås den med något för den gängar upp sig av sig själv med tiden på en del bilar av någon anledning.Zeb skrev: Det funkade för mig iallfall, att lyfta på bromspedalen med tån. då fungerade farthållaren perfekt....tills man släpper ner den. Då kan den få för sig att sluta fungera.
Hercules
Ifall någon vill se bild på hur det ser ut där under.
Bild på de två givarna.
Dessa var "bara" att trycka till ett klick.
Trångt var det, å kåpan var lite mekk att få bort. De två närmsta pluggarna är bara att dra ut bestämt men försiktigt.
Den bakre är låst med en brick. Där var det milt våld som gällde.
Skall kåpan bort igen så blir det att gänga upp och använda en vanlig bricka å mutter!
Har inte provkört bilen, men hoppas d ska funka
Bild på de två givarna.
Dessa var "bara" att trycka till ett klick.
Trångt var det, å kåpan var lite mekk att få bort. De två närmsta pluggarna är bara att dra ut bestämt men försiktigt.
Den bakre är låst med en brick. Där var det milt våld som gällde.
Skall kåpan bort igen så blir det att gänga upp och använda en vanlig bricka å mutter!
Har inte provkört bilen, men hoppas d ska funka

C5 -00