Hej på er!!
Gnislar lite bakifrån bilen när jag är ute och åker med den.
Låter som att det kommer högerifrån bak, kommer ett gnisel per varv som hjulet snurrar.
Finns det nånstanns där man kan/bör trycka in lite fett där bak?
Ideer vartifrån det kan komma?
//David
Gnisel bak
- Black`n Mad
- Rookie
- Inlägg: 59
- Blev medlem: mån mar 01, 2004 20:25
- Ort: fridlevstad/Karlskrona
- Kontakt:
Det är klossarna bak inte handbromsen tro jag , på min gnisslar
det bak ,om man håller på bromsen medans man kör och det
slutar. Det kan vara klossarna som kärva vid gavlarna
så dom ligger i mot skivan som resulterar till att klossarna rör sig,
skiva kan va lite skev.
Kan hjälpa att sätta kopparpasta på baksidan samt slipa lite
på gavlarna på klossarna, finns även nåt plast bitar att sätta på
gavlarna hos Ecklers samt sätta skikdämpning plattor i mellan
kloss och kolv så blir det tyst.
det bak ,om man håller på bromsen medans man kör och det
slutar. Det kan vara klossarna som kärva vid gavlarna
så dom ligger i mot skivan som resulterar till att klossarna rör sig,
skiva kan va lite skev.
Kan hjälpa att sätta kopparpasta på baksidan samt slipa lite
på gavlarna på klossarna, finns även nåt plast bitar att sätta på
gavlarna hos Ecklers samt sätta skikdämpning plattor i mellan
kloss och kolv så blir det tyst.
Nytt försök..
Om jag skall reparera oket för att det gnislar, tydligen nån kolv som kärvar lite.
Vad är det för saker jag skall köpa, är det typ nya packningar eller köper man en ny kolv??
Har aldrig gjort sånt här innan så jag har ingen som helst koll på vad jag skall skaffa innan jag sätter igång.
Om någon kan ge mig lite hjälp på vägen så vore det tacksamt..
mvh David
Om jag skall reparera oket för att det gnislar, tydligen nån kolv som kärvar lite.
Vad är det för saker jag skall köpa, är det typ nya packningar eller köper man en ny kolv??
Har aldrig gjort sånt här innan så jag har ingen som helst koll på vad jag skall skaffa innan jag sätter igång.
Om någon kan ge mig lite hjälp på vägen så vore det tacksamt..
mvh David
Om det nu är en kolv som kärvar så måste du lossa oket och bryta bort bälgtätningen på den kärvande kolven.
När du lossat kolvarna så skall du titta så att du inte har porositeter och andra skador i loppen. Har du porositeter måste du köpa ett nytt eller utbytesok.
Bälgtätningen kommer att vara oanvändbar efter att du brutit bort den så du måste köpa ett renoveringskit bestående av bälgtätning och läpptätningar.
Det går att renovera en cylinder åt gången men jag rek dig att ta alla fyra när du ändå är på gång.
Det finns även o-rings kit att byta till, i det kitet ingår då en ny kolv också. De kiten lär skall hålla längre men jag har använt den ursprungliga läpptätningen.
Du bör även köpa/låna ett honings verktyg och hona loppen innan du smackar dit nya tätningar. Använd bromsolja som "honingsolja".
Små fina svarv/sliprepor som löper radiellt får finnas i loppen men inga grova eller längsgående repor får finnas för då kommer tätningarna inte att hålla tätt.
Orginalkit (700:-) finns att köpa hos bl.a Corvette Sweden, Klantbergs.
Piratkit som är mycket billigare hittar du hos Ecklers, Midamerican, EAT.....
Håkan på Corvette Sweden hävdar att bälgtätningen på piratkiten ibland ramlar bort (det kanske stämmer) och säljer därför bara orginaldelar.
Se även den här tråden:
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=4978
När du lossat kolvarna så skall du titta så att du inte har porositeter och andra skador i loppen. Har du porositeter måste du köpa ett nytt eller utbytesok.
Bälgtätningen kommer att vara oanvändbar efter att du brutit bort den så du måste köpa ett renoveringskit bestående av bälgtätning och läpptätningar.
Det går att renovera en cylinder åt gången men jag rek dig att ta alla fyra när du ändå är på gång.
Det finns även o-rings kit att byta till, i det kitet ingår då en ny kolv också. De kiten lär skall hålla längre men jag har använt den ursprungliga läpptätningen.
Du bör även köpa/låna ett honings verktyg och hona loppen innan du smackar dit nya tätningar. Använd bromsolja som "honingsolja".
Små fina svarv/sliprepor som löper radiellt får finnas i loppen men inga grova eller längsgående repor får finnas för då kommer tätningarna inte att hålla tätt.
Orginalkit (700:-) finns att köpa hos bl.a Corvette Sweden, Klantbergs.
Piratkit som är mycket billigare hittar du hos Ecklers, Midamerican, EAT.....
Håkan på Corvette Sweden hävdar att bälgtätningen på piratkiten ibland ramlar bort (det kanske stämmer) och säljer därför bara orginaldelar.
Se även den här tråden:
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=4978
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h