Om man nu funderar på att sälja för att börja på något nytt,hur ska man prissätta bilen?
Ska man studera den inhemska marknanden alt den utländska för att kunna sätta en prisnivå?
Vad e det som sätter priset,ere Numbers matching,stil/skick eller historia.
Att sälja...
Att sälja...
Kasta inte bäver i trähus.
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Peter.
Intressant ämne. Prissättning av en Corvette är inte speciellt lätt.
Jag har funderat i samma banor. Om man skall sälja sin egen bil när den blir färdig, vad skall man sätta för pris? Skall man köra högstbjudande eller skall man auktionera ut den? (Man måste ändå ha någon typ av uppfattning ändå).
Fördelen med dessa bilar är att det är lätt att få tag på delar.
Skicket tycker jag är det viktigaste. För en eventuell köpare kan man väl tänka sig att vissa vill ha en ”nyckelfärdig” bil och är beredda att betala för det medan vissa gillar att meka lite och tycker det är OK att köpa en bil med lite ”fix” på. Oftast så är det ”billigare” att köpa en färdig fungerande bil. Jag har försökt att ”hålla koll” både på den inhemska och den amerikanska marknaden. Tyvärr vet man inte till vilket pris dom bilar som blir sålda går för. Något som jag har noterat är att bilar upp mot 230000 och över verkar det inte vara helt lätt att sälja (jag har ej varit och tittat på någon av dessa, så jag vet ej skick å så, förmodligen motsvaras inte skicket det begärda priserna). Matching Numbers är mer värt för den som gillar original så klart och det kan man se på prissättningen (högre) i USA. Intressant historia finns nog också ett mervärde i, men hur mycket det kan påverka priset??
Om man har byggt om Corvetten mycket så gäller det nog att hitta köparen som tycker att ombyggnaden/modifieringarna tilltalar honom/henne. I mitt fall så när jag tittar på en ombyggd/modifierad bil så blir det oftast ”tilltalar mig” eller ”nej, det var inte i min smak”.
Jag tycker det är en svår fråga men det man skall komma ihåg att det är ”marknaden” som styr priset.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Intressant ämne. Prissättning av en Corvette är inte speciellt lätt.
Jag har funderat i samma banor. Om man skall sälja sin egen bil när den blir färdig, vad skall man sätta för pris? Skall man köra högstbjudande eller skall man auktionera ut den? (Man måste ändå ha någon typ av uppfattning ändå).
Fördelen med dessa bilar är att det är lätt att få tag på delar.
Skicket tycker jag är det viktigaste. För en eventuell köpare kan man väl tänka sig att vissa vill ha en ”nyckelfärdig” bil och är beredda att betala för det medan vissa gillar att meka lite och tycker det är OK att köpa en bil med lite ”fix” på. Oftast så är det ”billigare” att köpa en färdig fungerande bil. Jag har försökt att ”hålla koll” både på den inhemska och den amerikanska marknaden. Tyvärr vet man inte till vilket pris dom bilar som blir sålda går för. Något som jag har noterat är att bilar upp mot 230000 och över verkar det inte vara helt lätt att sälja (jag har ej varit och tittat på någon av dessa, så jag vet ej skick å så, förmodligen motsvaras inte skicket det begärda priserna). Matching Numbers är mer värt för den som gillar original så klart och det kan man se på prissättningen (högre) i USA. Intressant historia finns nog också ett mervärde i, men hur mycket det kan påverka priset??
Om man har byggt om Corvetten mycket så gäller det nog att hitta köparen som tycker att ombyggnaden/modifieringarna tilltalar honom/henne. I mitt fall så när jag tittar på en ombyggd/modifierad bil så blir det oftast ”tilltalar mig” eller ”nej, det var inte i min smak”.
Jag tycker det är en svår fråga men det man skall komma ihåg att det är ”marknaden” som styr priset.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Efter att ha studerat prissättningen i USA i några år nu så tycker jag mig se att trenden pekar på att det inte är lika hypat med matchin numbers o.s.v utan att dom går efter skicket. En totalsnygg bil betalr folk mer för oavsett om den är orginal eller inte. Jag skulle dock tro att en bil som går att återställa i orginalskick kan vara något dyrare än en som är helt omgjord.
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån jan 31, 2005 17:31
- Ort: Blacka
Re: Att sälja...
Har du sett mitt PM?Peter skrev:Om man nu funderar på att sälja för att börja på något nytt,hur ska man prissätta bilen?
Ska man studera den inhemska marknanden alt den utländska för att kunna sätta en prisnivå?
Vad e det som sätter priset,ere Numbers matching,stil/skick eller historia.
Som sagt intressant ämne! Jag har ju både sålt min -75:a i vår och dessutom köpt en -70:a och haft mycket "span" på marknaden kollat i det närmaste allt som finns utannonserat. Jag tror som Tommy det är inte lika upphaussat längre jag tror det är svårt att få mer än 250´för en C3 "oavsett" skick. Riktiga rariteter kan nog säljas för lite mer men inte mycket mer. Kanske är anledningen att dom flesta av oss har dessa som hobbybilar och då sätter man kanske automatiskt någon slags gräns. "Bilsamlare" som betalar hur mycket som helst för en jänkare tror jag mest finns i USA. Jag har sett här hemma bla flera Mopar bilar som för några år sedan utannonserades till priser runt 4-500' dessa tror jag man idag kan köpa under 300' och då pratar vi renoverade bilar, dock inte i något utställningsskick.
Ända saken e väl att testa Peter!? Försök få 500tusen! Även om det e fantasi så kanske nån köper den?? Vi här på forumet vill väl aldrig betala mer än 100 000kr hehe Testa på ebay först och sen nån annan stans... ser inget fel i att gå ner i pris om den inte blir såld, så länge man har tid att sälja den och inte bråttom.