Åh nej! Tändningslåset pajade ikväll.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Åh nej! Tändningslåset pajade ikväll.

Inlägg av gbak »

När nu äntligen solen behagade sig för att lysa och jag skulle ta en tur in till stan så sade det "knäpp" när jag vred runt nyckeln och sedan gick tändningslåset i botten utan något som helst motstånd.
Inget händer ju givetvis heller.

Är det "bara" att byta låscylindern nu?
Hur svårt är det?
Och vad är det som har pajat?

En olycka kommer sällan ensam.........
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vet inget om tändningslåset men ville bara konstatera att det känns skönt att det finns nån annan än mig som bilen bara krånglar för :wink: Naturligtvis e det ju skit och jag önskar ingen det. Vi får se det possetivt! Snart har man ju varit med om allt.....
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för ditt deltagande!
Vad har du problem med din kärra då?
Trodde dina "problem" var att du sladdade av vägen pga för högt vridmoiment eller så....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol nä jag får ju aldrig hem mina bussningar. Så delarna (drivaxlar, kardan, diffklump och diffbalk) ligger prydligt på garagegolvet och solen skiner ju emellanåt. Frågan e ju om man får köra nått i år?? :evil:
Anders S.
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: tis jun 21, 2005 22:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Anders S. »

Jag hade liknande problem förra året, fast då låste sig den i tändningsläget, vilket gjorde att motorn + startmotorn gick konstant. Då var det ett litet plastkugghjul som sitter efter själva tändningslåset som spruckit och inte gjorde sitt jobb. Kanske har du råkat ut för samma sak, fast vridit sönder det på ett annat sätt?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja det verkar vara nåt åt det hållet, hur fick du ut låset?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Anders S.
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: tis jun 21, 2005 22:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Anders S. »

Det var inget höjdar jobb det där...lossade ratten, rensade det mesta i själva rattstången och sedan ned med skrumejsel i det där lilla hålet som man kommer åt spärren igenom. Ett smalt hål på högersidan som syns efter man tagit bort blinkers plattan om jag inte minns fel. Fanns ganska bra beskrivet i min reparationshandbok. Tog sin lilla stund att få loss det, men med lite bestämdhet gick det 8)
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

för att få lös låset måste du ta lös ratten,sen rattlåset och sist bakom där sitter blinkers bryggan,
den sitter med tre skruvar samt att du tar isär kontakten längst ner under instrumentpanelen,
sen kan du dra ut den en bit för att få den ur vägen,efter det behöver du en tunn mejsel,
om du tittar så ser man ett lite större hål,och ett litet tunt hål tryck in en tunn mejsel där samtidigt som du drar lite i tändningslåset så borde det lossna.
fick lov å byta mitt i vinter när jag lyckats tappa nyckeln på nått jävla vis :oops:
Anders S.
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: tis jun 21, 2005 22:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Anders S. »

Menar precis som vett74 skriver...fast min formulering sög lite... :oops:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för era svar!
Nu har jag nåt att göra i helgen oxå, istället för att bara köra runt och mysa i solskenet :x
Egentligen borde man väl vara glad att låset pajade hemma på tomten och inte på Öland eller på vägen dit.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Jag tror tyvärr att risken finns att det inte är låset utan en annan komponent som sitter lite längre in. Problemet med det är att man måste montera ner styrstången ytterligare några snäpp om inte helt och hållet.

Från tändningslåset går det ner en bygel i aluminium, cirka fem centimeter lång. Den har kuggar på ena sidan som kopplar mot tändningslåset. I nederänden så länkar den till en stålstång som är cirka 15 centimeter lång och går ner i rattstångens förlängning. Den stången i sin tur petar, eller drar, i själva tändningsmekanismen.

Anledningen till att tändningen är så märkligt konstruerad tror jag faktiskt var en fråga om stöldsäkerhet, eftersom själva tändmekanismen då sitter under kåporna runt stången, halvvägs in i motorrummet. Nackdelen är ju att uppbyggnaden av rattstången blev onödigt komplicerad.

Den bygeln som jag beskriver ovan är som sagt var gjord i aluminium och blir ju då med tiden spröd. För mig så snäppte den av på precis det sätt som du beskriver och efteråt så känns det i princip inget motstånd alls i tändningslåset.

Så fungerar det i alla fall på en 72:a.
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

likadant på min 73:a.... plockade ner de på min för inte så längesen.
mitt tändningslås funkade inte heller... då plockade jag bort "tändningsmekanismen " in under rattstången. ta de försiktigt OM du ska öppna den sen. många rull lager som ligger i den där makapären.
i mitt fall så hade " tändningsläget " nöts ner i den. så de blev till att fin fila lite i den så fick den kontakt igen sen funkade de kannon.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Urk!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Erik:
Du har naturligtvis rätt, det är förb.... metall bygeln/kuggstången som gått av.
Jag har kommit så långt så jag har pivotskruvarna (och switchen nere vid pedalerna) kvar nu.
Måste jag lossa switchen för att kunna pilla bort metallbygeln eller räcker det med pivot skruvarna?

Vilket skittrist jobb det här är, jag har iallafall kommit en bra bit på väg.

Var hittade du din metall bygel/kuggstång någonstans?
Den verkar vara svår att få tag i säger Håkan på Corvette Sweden?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar