Växellåda 4+3

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Jan Erik
Nykomling
Nykomling

Växellåda 4+3

Inlägg av Jan Erik »

Hej jag har köpt en c4 88 med 4800 mil på mätaren, bilen går bra men jag har ett problem? Växellådan låter illa när motorn har blivit varm, när motorn är kall låter inget alls men när jag kört ett tag låter lådan vid gaspådrag, det liksom skrapar i den, ljudet hörs mest på 1 o 2 växel jag tror att ljudet finns kvar även på 3 o 4. Den låter illa på tomgång utan växel i och när jag trampar ur försvinner ljudet, när lådan är kall hörs inget alls. Jag har pratat med så kallade experter och dom har föreslagit lager vid ingående axel eller lager i bottenstocken. jag har aldrig meckat växellåda så jag har ingen erfarenhet. Jag har även fått höra att lådan ska låta så för det är rakskurna drev i den vilket jag tycker låter konstigt.

Jag är tacksam om någon vänlig corvette ägare kan tipsa mig om jag skall lyfta ur lådan och få någon duktig mek att titta på den eller om allt är som det ska

Jan Erik 0240 14466 070 5774466 email teleakuten@telia.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min släkting har en 84a med den lådan och det skrapar inget ur den.
Jag har mycket svårt att tänka mig att det ska skrapa i den, om jag vore dig så skulle jag lämna in den!
Mvh Martin.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Några rakskurna drev har den då rakt inte, så den ska inte låta. I princip är lådan en 4 växlad T10 låda med en extra överväxeltillsats. Jag gissar också på något av lagren i lådan. För att vara en växellåda så är den inte speciellt komplicerad, men det är klart att det är lite pyssel med att plocka isär lådan och sedan få ihop det hela igen. Att plocka ur lådan är inte heller mera komplicerat än att t.ex. plocka ur den ur en 245:a med överväxel.

Men, svårt eller inte beror på din vana med mekning. Köper du en komplett Servicemanual till den bil från Chevrolet (Helms Publications), så ingår en "Overhaul Manual" som bland annat beskriver hur lådan renoveras.

Mvh, Björn
Martin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Martin »

Att renovera växellådan själv är inget som jag rekommenderar om du inte har gjort detta förut, lämna lådan till någon som du vet kan renovera lådor. Jag och en kompis plockade ner lådan på hans Corvette och det tog ca 12 timmar att göra det. Det var första gången vi gjorde detta på någon bil, så det tog väl lite extra tid. Att sätta tillbaka den gick på ”snabba” 11timmar :wink: . Vi jobbade i ett sträck så det blev ju en del missar pga trötthet. Skaffa en riktig verkstadshandbok så du vet hur och i vilken ordning du ska göra saker.

Ps: Jag tycker att det är lite tidigt med växellåderas vid 4800mil. Du har inte gjort den klassiska missen med mil Vs. Mile dvs. mätaren visar 48000mile= ca 77000km (jag gjorde det :oops: )
-- Medlem 900 --
- Svart -89 Cab -
Jan Erik
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Jan Erik »

bilen har gått precis 31000 miles
häls Jan Erik
Skriv svar