Billjud?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Anders S.
Rookie
Rookie

Billjud?

Inlägg av Anders S. »

Ok, nu vet jag att en del här inne på forumet tycket att stereo i bilen är lite överkurs när man har två pipor med vaker sång baktill... Men jag skulle föredra att bygga mig en liten anläggning som komplement. Jag har en ej fungerande originalstereo sittandes i, men tänkte behålla den för att den är ball och att jag inte vill modifiera konsolen allt för mycket. Den nya huvudenheten måste således installeras på annat ställe i bilen, vilket väcker lite funderingar...

-Är det någon som gjort en liknande lösning eller kan ge mig lite inspiration eller tips? :wink:
-Någon som har lyckats med att få en en baslåda på ett bra sätt i de minimala utrymmena och fortfarande ha plats för T-tops:en? :wink:
Användarens profilbild
Black`n Mad
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Black`n Mad »

jag har satt stereo+cdväxlare i lådan för domkraften+en joystick i mella stolarna vid ryggstöden så det enda man ser är joysticken.finns säkert många sätt o dölja stereon.mvh Benny/ Karlskrona/svart-73-coupe
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Eftersom du ska ha kvar förvaringsfacket för luckorna så kan du ju inte efterapa min stereolösning men ett tips e att skita i cd-växlare. Det e ju trots allt föråldrat och i våra skumpiga vrålande maskiner så e ju mp3 att föredra, tycker jag! Nått som jag iaf ska ändra i min, men spelarn som sitter i nu e en jättebra,dyr, alpine (bandspelare) och jag vill inte lägga en massa pengar just nu på en dyr mp3-spelare.
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Billjud?

Inlägg av GETWET »

Anders S. skrev:Ok, nu vet jag att en del här inne på forumet tycket att stereo i bilen är lite överkurs när man har två pipor med vaker sång baktill... Men jag skulle föredra att bygga mig en liten anläggning som komplement. Jag har en ej fungerande originalstereo sittandes i, men tänkte behålla den för att den är ball och att jag inte vill modifiera konsolen allt för mycket. Den nya huvudenheten måste således installeras på annat ställe i bilen, vilket väcker lite funderingar...

-Är det någon som gjort en liknande lösning eller kan ge mig lite inspiration eller tips? :wink:
-Någon som har lyckats med att få en en baslåda på ett bra sätt i de minimala utrymmena och fortfarande ha plats för T-tops:en? :wink:
I vår vette(73) sitter det en fullt fungerande originalradio och det kändes inte helt rätt att plocka ut den ansåg jag.
Byggde därför en låda i MDF som kilas in bakom stolarna men batteriluckan och de övriga två luckorna är fortfarande fria. I den lådan monterades sedan både högtalare samt stereo med fjärrkontrollsstyrning.
Lådan är även försedd med ett handtag och snabbkopplingar till el för att lätt kunna lyftas ur när den inte ska med. Klädd med biltemas högtalar tyg som "svärtats" ned till samma kulör som den övriga inredningen där bak.
Nästa steg för min del blir nog att fortsätta med ett par högtalare längre fram, troligen i vent luckorna vid golvet, jag vill nämligen inte att dom ska synas. Troligen kommer väl även ett extra slutsteg monteras in för att förhöja basen ytterligare ett snäpp. Tyvärr får jag inte in någon baslåda........men det får duga på så sätt, utan att ha monterat in något med fast installation vilket jag tycker är ett helgerån i en helt orörd bil.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
Gide
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Gide »

Jag har en Sony 850ca tror jag den heter i orginalhålet var redan uppsågat,joystick på dörrsidan,funkar mycket bra man behöver ej sträcka sig till stereon.
Vidare har jag en baslåda med två MDS 8" basar bak med tillhörande slutsteg.(och jag får in luckorna men det är inte mer)
Fram har jag ett DLS 3-vägs system (6,5") med tillhörande slutsteg(MDS),var redan hål i dörrsidorna.
Låter mycket bra ett jättelyft när jag satt i DLS systemet.
Och sen har jag två diskanter bakom stolarna under bakrutan.
(bara 10st högtalare)
Billös...
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag ville inte heller offra utrymmet för takluckorna (eller ev väskor) så jag byggde en trälåda och sänkte ner en 8" sub-bas och offrade domkrafts lådan istället!
Jag är helt nöjd med min baslåda den är liten men låter mycket bra!

Att sätta en CD spelare/radio baktill blir ju lite minst sagt bakvänt när man inte ser eller för den delen knappt når CD spelaren utan att kliva ur bilen och fälla fram sätet.
Köp istället en ny konsol som är anpassad för nya CD spelare och spara din orginal konsol om du inte vill sätta sågen i den.
Jag använde en gammal redan söndersågad konsol (som Johan Fräjdin skänkte mig) och spacklade upp den så att den passade för en ny CD spelare.

Bild

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

fick ihop min inredning i torsdags, och änn så länge är inte stereobygget advancerat.. men jag satt i samma sits som du, med en orginalstereo fast med bara en fungerande högtalare..

så jag beställde en sån här; http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1029

anledningen till att jag valde kassett var att det finns en kabel man kopplar in i "kassettutaget" som man sen kan koppla till mp3spelare/cdspelare.. när jag fick hem den blev jag glatt överraskad då det fanns "cd in" på baksidan och tillhörande sladd till ev cd/mp3spelare..

drog sladden så den sticker ut strax framför stolen på passagerarsidan så man lätt kan koppla in mp3spelaren när man ska åka längre sträckor..

i högtalarväg beställde jag ett par som passade i orginalfästena vid vindrutan, sen hade jag ett par 4" mds fanatic högtalare som passade utmärkt innanför kickpanelen utan att det syns utanpå..

lär ju inte vara nått monsterljud med det funkar.. har också dratt lågnivåsladd till mittlådan bakom stolarna.. tanken är att, om det behövs, lägga ett litet slutsteg där och driva 2 st 6"9 i någon sorts löstagbar låda, men det blir nångång i framtiden isåfall..
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Anders S.
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders S. »

Man tackar för alla tips och inspiration!

Jag tror att det kommer bli såhär att jag sätter en huvudenhet som klarar mp3 någon stans mellan sätena eller om man kan hänga den i bagageutrymmestaket. Domkraftslådan ger mig en viss inspiration att nyttja för baslådan, hitta man en vettig 8" bas så borde de kunna räcka. Framtill får det nog bli ett 2-vägs system typ DLS, har ett av deras i min saab som låter grymt bra! Lär ju behöva fylla ut med ett par högtalare baktill men det får jag fnula vidare på.

Största problemet är att min bil står i ett "storgarage" och att det inte går att mecka där....hoppas på en tidig vår...eller är det någon som har en plats över i Stockholmstrakten, börjar klia ordentlig i meckarfingrarna!

Ni som har rotat runt lite, vad finns det utrymme för typ av högtalare i kickpanelerna och instrumentbrädan? Vad var original (har en -75:a)? :?
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1020

dom här passar till orginalfästena i instrumentbrädan.. 4"6, höjdmässigt är det inte speciellt mycket plats, iaf inte på förarsidan.. passar också i kickpanelerna..!

lycka till :)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Satte sågen i kickpanelerna och tryckte i ett par 6,5" bas/mellanreg.
Tätade utrymmet bakom högtalaren så att det blev som en liten låda.
Trångt var det, men det gick efter att jag också satte sågen i högtalarna också. (Plåten som håller själva konen måste trimas lite)
Utrymmet bakom kickpanelen gör att det går att fälla in en högtalare om plåten som håller konen inte är för bred, vilket mina var.
Skall du också ha bra ljud så måste du täta ganska noga.
Jag använde högdensitets skum som jag skar till med kniv och limmade fast bakom panelen så att det blev tätt överallt.
Det var rätt så jobbigt och knöligt att få det bra, så jag skulle nog valt en annan lite mindre högtalare om jag skulle göra det igen.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Fredriksson »

jag har löst mitt ljud med ett par 4" i sidorna fram bakom plastgallret, å sen en aktiv bas 8" bakom sätet med en snabbkontakt så jag kan ta ut hela paketet med slutsteg å allt om jag behöver mer plats, luckorna får iof plats ändå...
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
paros
Nykomling
Nykomling

Varför inte bara en mp3-spelare+slutsteg?

Inlägg av paros »

Varför inte bara använda en vanlig mp3-spelare kopplad till ett slutsteg. Vill man sedan ha kvar originalskick, bygg en borttagbar låda (eler köp färdig).

Alternativ:
Köp en FM-sändare, koppla till mp3-spelare och använd original-stereo.

Hur är det med original-högtalarna, är det enkelt att byta ut dessa?
(förbereder min nyköpta -82:a som kommer från tyskland nästa vecka)

Yamaha har högtalarer som simulerar 5.1 ljud, borde det inte gå att hitta någonting liknande till bilen?
paros
Nykomling
Nykomling

Billjud till -82

Inlägg av paros »

Om du letar efter nya högtalare till en 82:a:
Köpte först högtalare på BRL till bak/fram enligt monteringsdjupet på de bifintliga högtalarna.
När jag kom hem upptäckte jag att både bak (6*9) samt fram (4*6) hade för stor diameter på magneten. Hittade då dessa: Sony XS-F6934 (på brl.se) samt BLAUPUNKT GTx 462 (på pixmania.com). Bytte även ut stereon till en Sony CDX-A250.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Funderar själv på att lägga en sådan här i "skuffen" och komplettera med ett par små "skrikor":

Bild

Tror att det blir bra,

//Hagge
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hagge skrev:Funderar själv på att lägga en sådan här i "skuffen" och komplettera med ett par små "skrikor":

Bild

Tror att det blir bra,

//Hagge
Jo, lite komplettering, det är en GAS Tube 8" aktiv baslåda på 160W, finns just nu hos BRL för 998 SEK,

//Hagge
Skriv svar