bärarmar för breda däck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
johan lu

bärarmar för breda däck

Inlägg av johan lu »

Finns det några här i clubben som kör med svängda bärarmar för att få plats med breda däck o fälgar .Hur mycket mer i mm eller tum gör det på fälg eller däckval utan att det tar i. Eller ngt annat man bör tänka på nu när det är dax för polyretanbussningar,väghållningspaket.osv

vette-70 454
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hur breda däck hade du tänkt köra på? För om du lägger pengarna på bra gummi istället så får du ju bättre grepp, vilket märks tydligt. Eller e det den feta looken du e ute efter?
johan lu

Inlägg av johan lu »

Den feta looken och möjligheten finns ju om man nu sätter på bärarmarna när ändå allt är nerplockat. Fast när det gäller mig och fälgar så tröttnar jag alltid efter ett tag och vill byta igen.
Angående gummi bak och grepp så blir det ett par Mickey thompson et street radial 275/60/15 till mina 8x15 fälgar bak i stället för bfgodrich drag radial.
Vad kör du själv med frisk!

Tanken var att köra med centerline 7x15 225/60/15 fram och bak 275/50/15 et street på 10x15 fälgar med svängda bärarmar. Men det verkar som om den grova krängningshämmaren bak kommer att ta i hjulet

vette 454
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Hej!
Jag kör med sk. offset bärarmar.Enligt reklamen så ska man kunna trycka in 10 tummare utan breddare.Det var ett antal år sedan jag höll på och dribblade med detta och gjorde "misstaget" att köpa 16"s fälgar,idag är ju den storleken i princip iskall.Jag funderar lite på 17 tummare bak för att hitta några vettiga däck men jag har lite svårt för bara två lager eltejp runt fälgen tycker att c3:an gör sig bäst med rejält gummi bak. Det gäller ju också att få in hjulen under skärmarna så man slipper tråkiga skärm breddare.
Jag valde American Racing TT 2 8x16 dessa fälgar var inte optimala när det gäller offset men jag gillar modellen.Jag tillverkade spacer plattor 10mm tjocka för att flytta ut fälgen sedan har Skullman breddat 1,5 tum inåt så bredden är 9,5 och däcken är 275x55x16.Det stämmer att man får hålla koll på hämmaren men även fjäder änden kan spöka.Jag har en grov hämmare men den är flat där den passerar däck och fälg man tjänar säkert en hel massa mm:trar där. :shock: :shock: :shock: Stefan
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Angående gummi bak och grepp så blir det ett par Mickey thompson et street radial 275/60/15 till mina 8x15 fälgar bak i stället för bfgodrich drag radial.
Vad kör du själv med frisk!
Precis dom kör jag på när det e dags för race eller bus. Också på centerlinefälgar. Sen har jag en uppsättning "the claw" (HAHAHA Erkänn coolt namn!?) med radial, nån hankook-variant 255/60/15, som jag slänger på när man ska köra långt m.m. Det ända som jag fick göra var en "Corv1-Micke-special" för att inte däcket skulle ta i i skärmen vid gaspådrag med street-gummit. Det som kanske skulle ta i var bromsvajjern men det klarade sig. Vet att andra har fått flytta sina men jag behövde inte det. Kanske nån redan gjort det på min tidigare?
74Cab
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 74Cab »

Jag har kört med de bärarmar som du pratar om på min 74'a i flera år.
Du får plats med 10" fälgar och 275 däck.
Har provat dessa kombinationer:
9.5x16 med 255x50x16 däck.
9.5x17 med 275x45x17 däck
Kör just nu med 10x18 med 275x40x18.

Sistnämda är den optimala kombinationen tycker jag.

/hälsn Anders Gbg
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Joakim »

Jag har 225:or med vita däcksidor......... 8) :lol: :lol: :lol: 8)

Bild

Mvh//Jocke.....
Corvette SB Convertible -72
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Joakim »

Joakim skrev:Jag har 225:or med vita däcksidor......... 8) :lol: :lol: :lol: 8)

Mvh//Jocke.....
F-låt men jag kunde inte låta bli.... :D

//J
Corvette SB Convertible -72
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

F70/15 med röd rand på däcksidan tycker jag passar bra på en 1968 :lol:
Bild

Men det kanske inte är feta looken direkt :oops: :oops:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Frasse
Rookie
Rookie

Inlägg av Frasse »

Till herrar Johan och Sandberg vill jag bara säga:
Det SER mycket bra ut!!
//Frasse
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

Sandberg: Vad är F70/15? I mina regpapper står det F60 och det fick jag fram att det var 237-257, dvs. att jag kan bredden i detta intervall eller har
jag missuppfattat det hela?
Mellan två bilar!
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Hej, är ingen expert på däck men F70/15 är så vitt jag vet orginal på 68-72 dessa var från Firestone och kallas "Vide Oval". Däcket är mer ovalt än moderna däck och således är slitbanan något smalare än på ett modernt däck av motsvarande storlek t.ex. BFG 255/60R15 som har samma höjd.

Corvette America säljer dessa repro däck.

http://www.corvetteamerica.com/cf/displ ... %3A%201792
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Jag hittade ett Dunlop 70x15 reservdäck när jag öppnade luckan under bensintanken, det såg ut att ha legat där ganska länge.
Det såg mer ut som ett ballongdäck än något annat.
Har haft bilen i tre år, men aldrig bemödat mig att titta i reservbaljan förrän nu :)

Förresten är det någon som tagit bort baljan för däcket under tanken?
Det sitter med 2 stag av något slag längs in. Som vanligt går de ju inte att rubba... några tips någon?
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hade inget reservdäck på min när ja köpte den tycker det ser bäst ut så.
Målade upp bakvagnen dock för man ser ganska mycke av den när däcket är borta :roll:
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

vett74 skrev:hade inget reservdäck på min när ja köpte den tycker det ser bäst ut så.
Målade upp bakvagnen dock för man ser ganska mycke av den när däcket är borta :roll:
Jo, det var det jag tänkte göra också... om jag bara kan få bort baljan... :)
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Coca-Cola,men inte light! :P :P :P
Skriv svar