Däck
Just nu sitter det ett par 245x60x15 på den. de måttet gick inte ens att hitta på http://www.dackonline.se, däremot hittade jag likadana som sitter på nu hos http://www.alven-ingvarsson.se/.frisk skrev:Vad e det för mått du har? dom ser ju inte ut att sticka ut!? eller va mönstret borta? för det e ju vanligt som du säger hehe
Nä, de sticker inte ut alls. Besiktningen klagade på mönsterdjupet på bakdäcken...
Men jag vill gärna ha lite bredare om det går att klämma på fälgen?
Ja, jag har ju en månad på mig att byta, så du får väl testa och höra av dig om hur det funkar.jyrgil skrev:Har samma dilemma men har beställt nya bak idag för en test 255/60 och skall få dem påsatta imorgon.Så då vet jag mer hur det ser ut och hur dom känns.
Själv skulle jag gärna vilja klämma in ett par 275:or, men det kanske är i fetaste laget?
Har på radialdäcken 255/60/15 och e nöjd. Kan gärna få vara bredare men nu visar mätarn rätt.... så fort jag fixat vajern igen vill säga.
Själv köpte jag Hooker för 2 veckor sen. 1200 kr/st ink. montering. Men det står dock inte Hooker på dom utan nått annat. Men det va tydligen Hooker som gjorde dom!?
Själv köpte jag Hooker för 2 veckor sen. 1200 kr/st ink. montering. Men det står dock inte Hooker på dom utan nått annat. Men det va tydligen Hooker som gjorde dom!?
Ja nu har jag fått på däcken och har provkört lite.Själva monteringen ser bra ut(vit text)och inte allt för bulligt på sidorna.Körupplevelsen ändrades lite,som om den"rullar lite"vid kurvtagning,kanske lite slalomkänsla.Skönt också att få upp den från marken en bit"har inte skrapat i än".Nu beställdes fram oxå+fyrhjulsinställning så man får väll se hur helheten blir när allt är klart.Man får ju hoppas att slalomkänslan försvinner.Valet av däckfabrikat har har nog oxå betydelse och alla bilar är ju egna individer.men jag är glad just nu att jag inte tog 275.
Hm... blev ju inte mycket klokare på dessa svar ...
Nu har jag 245/60/15... Kan man öka bredden till låt säga 275 eller ska man som de flesta ha 255?
Om jag ökar till 255 eller 275, ska det då fortfarande vara 60/15?
Tänkte även på det där med hastighetsmätaren, var mäts farten? Är det på bakhjulen eller i växellådan eller hur funkar det?
Det är bara i bak jag vill öka på bredden, inte ifram, där vill jag fortfarande ha lite smalare (245).
Nu har jag 245/60/15... Kan man öka bredden till låt säga 275 eller ska man som de flesta ha 255?
Om jag ökar till 255 eller 275, ska det då fortfarande vara 60/15?
Tänkte även på det där med hastighetsmätaren, var mäts farten? Är det på bakhjulen eller i växellådan eller hur funkar det?
Det är bara i bak jag vill öka på bredden, inte ifram, där vill jag fortfarande ha lite smalare (245).
på den här länken kan man "labba" lite med däcksdimentioner.
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
Det DÄR var ju precis vad jag behövde ...prask skrev:på den här länken kan man "labba" lite med däcksdimentioner.
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
Tackar!
Samma som jag skulle kunna tänka mig... men enligt den där däcksberäknaren kör man ju olagligt då.johan lu skrev:Själv kör jag med 275/60/15 samt 235/60/15 på 8" orginal fälgar ser rätt bra ut,men funderar på att gå upp en halv " bak o ner till 7" fram med 225/60/15 på centerline fälgar kanske ngn gång.
Gott mos!
Så här sa den när jag matade in 275/60/15:
"Dina nya däck blir för stora.
Det skiljer 5.3 % i omkrets jämfört med original däcken. Det får högst skilja sig 5%.
Prova med 255/50-16 eller 265/45-17."
För mej är 0.3% för höga däck inom felmarginalen
Den intressanta frågan är, går 275/60/15 att montera bak utan att det tar i någon stans (med orginal 8" rally wheels).
Jag har själv 245/60 bak och skulle behöva lite högre bakdäck, utan att ändra profilen. Vill man ha bredare däck utan att de blir högre kan man ju alltid gå ner till 50 eller 55 profil (ex 305/50/15), dessa profiler är inte så vanliga och därför säkert svindyra.
Den intressanta frågan är, går 275/60/15 att montera bak utan att det tar i någon stans (med orginal 8" rally wheels).
Jag har själv 245/60 bak och skulle behöva lite högre bakdäck, utan att ändra profilen. Vill man ha bredare däck utan att de blir högre kan man ju alltid gå ner till 50 eller 55 profil (ex 305/50/15), dessa profiler är inte så vanliga och därför säkert svindyra.
Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört!
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"!
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!!
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"!
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!!
[quote="frisk"]Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört!
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"!
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!! [/quote
Annars finns det off-set bärarmar,går tydligen att klämma in 10" fälgar.
Vad var det för tricks med skärmen?????????????
Stefan
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"!
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!! [/quote
Annars finns det off-set bärarmar,går tydligen att klämma in 10" fälgar.
Vad var det för tricks med skärmen?????????????
Stefan
Ja 0.3% är inget jag bryr mig speciellt om heller. Vet inte ens om min hastighetsmätare visar rätt med de befintliga 245:orna...prask skrev:För mej är 0.3% för höga däck inom felmarginalen
Den intressanta frågan är, går 275/60/15 att montera bak utan att det tar i någon stans (med orginal 8" rally wheels).
Jag har själv 245/60 bak och skulle behöva lite högre bakdäck, utan att ändra profilen. Vill man ha bredare däck utan att de blir högre kan man ju alltid gå ner till 50 eller 55 profil (ex 305/50/15), dessa profiler är inte så vanliga och därför säkert svindyra.
Jag tror jag ska prova ett par 275/60/15 i bak iallafall. Går det så går det.
Annars får man väl ta något annat. Jag vill ialla fall ha lite högre och lite bredare än vad jag har just nu.
Vad var det för "patent"???frisk skrev:Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört!
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"!
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!!
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Farten mäts på utgående axel i växellådan. Den går att dreva om ifall man byter klumpen, men det ska väl inte behövas för att byta däcksdimension hit eller dit...Nexxus skrev:Tänkte även på det där med hastighetsmätaren, var mäts farten? Är det på bakhjulen eller i växellådan eller hur funkar det?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'