Däck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Däck

Inlägg av Nexxus »

Jaha, fick nedslag på bakdäcken på besiktningen... (Kanske inte så underligt när man har en Corvette 8) ).
Så min fråga är hur feta däck kan man klämma på orginalfälgen på en 74:a?

Bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vad e det för mått du har? dom ser ju inte ut att sticka ut!? eller va mönstret borta? för det e ju vanligt som du säger hehe
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

frisk skrev:Vad e det för mått du har? dom ser ju inte ut att sticka ut!? eller va mönstret borta? för det e ju vanligt som du säger hehe
Just nu sitter det ett par 245x60x15 på den. de måttet gick inte ens att hitta på http://www.dackonline.se, däremot hittade jag likadana som sitter på nu hos http://www.alven-ingvarsson.se/.
Nä, de sticker inte ut alls. Besiktningen klagade på mönsterdjupet på bakdäcken...
Men jag vill gärna ha lite bredare om det går att klämma på fälgen?
jyrgil
Rookie
Rookie
Inlägg: 85
Blev medlem: tor maj 06, 2004 18:39
Ort: jyrgil

Inlägg av jyrgil »

Har samma dilemma men har beställt nya bak idag för en test 255/60 och skall få dem påsatta imorgon.Så då vet jag mer hur det ser ut och hur dom känns.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

jyrgil skrev:Har samma dilemma men har beställt nya bak idag för en test 255/60 och skall få dem påsatta imorgon.Så då vet jag mer hur det ser ut och hur dom känns.
Ja, jag har ju en månad på mig att byta, så du får väl testa och höra av dig om hur det funkar.
Själv skulle jag gärna vilja klämma in ett par 275:or, men det kanske är i fetaste laget? :)
jyrgil
Rookie
Rookie
Inlägg: 85
Blev medlem: tor maj 06, 2004 18:39
Ort: jyrgil

Inlägg av jyrgil »

Jag blev rekommenderad 235/60 men jag måste chansa lite för den e så låg med 3"systemet
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

jyrgil skrev:Jag blev rekommenderad 235/60 men jag måste chansa lite för den e så låg med 3"systemet
235 kan väl ändå inte vara något att ha? Jag har 245 på min vanliga bil.
Bredden på däcket kan väl knappast påverka hur lågt bilen ligger?
jyrgil
Rookie
Rookie
Inlägg: 85
Blev medlem: tor maj 06, 2004 18:39
Ort: jyrgil

Inlägg av jyrgil »

Det finns någon formel (som jag inte har)där 60 är procent av bredden och då får man olika höjd på däcket och därmed mer frigång under bilen fick jag det förklarat för mig
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

jyrgil

Exakt Jyrgil ,profilen är en procentuell höjd av bredden av däcket så har man ett däck med 255/60/15 vilket jag har på min 69:a så blir det 60% av 255,så jumera profil ju högre markfrigång.


Så har jag fått lära mig i alla fall.

Roligt att solen skiner så att man kan åka utan tak.
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

men rullomkretsen på däcket ändras väll om man kör med "fel" profil, dvs hastighetsmätaren kan fela?

man får väll inte ändra rullomkretsen mer än 5% från orginal när det gäller nyare bilar iaf..
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Rätt Keller,omketsen ändras och som du säger så får man ej ändra mer än 5% av omkretsen.Toligtvis så kommer hastighets mätarn att visa fel eftersom man får ju fel slut utväxling då man ändrar omkretsen.

MvH Lars
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har på radialdäcken 255/60/15 och e nöjd. Kan gärna få vara bredare men nu visar mätarn rätt.... så fort jag fixat vajern igen vill säga.
Själv köpte jag Hooker för 2 veckor sen. 1200 kr/st ink. montering. Men det står dock inte Hooker på dom utan nått annat. Men det va tydligen Hooker som gjorde dom!?
jyrgil
Rookie
Rookie
Inlägg: 85
Blev medlem: tor maj 06, 2004 18:39
Ort: jyrgil

Inlägg av jyrgil »

Frisk!Har du oxå 8"på dina originalfälgar?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Nja.... orginalfälgar har jag inga. Mina Centerline-fälgar e 8,5tum och dom har gatslicks på sig nu mera. Mina "the claw" :shock: :D (Hallickfälgar) e på 8 tum.
jyrgil
Rookie
Rookie
Inlägg: 85
Blev medlem: tor maj 06, 2004 18:39
Ort: jyrgil

Inlägg av jyrgil »

Ja nu har jag fått på däcken och har provkört lite.Själva monteringen ser bra ut(vit text)och inte allt för bulligt på sidorna.Körupplevelsen ändrades lite,som om den"rullar lite"vid kurvtagning,kanske lite slalomkänsla.Skönt också att få upp den från marken en bit"har inte skrapat i än".Nu beställdes fram oxå+fyrhjulsinställning så man får väll se hur helheten blir när allt är klart.Man får ju hoppas att slalomkänslan försvinner.Valet av däckfabrikat har har nog oxå betydelse och alla bilar är ju egna individer.men jag är glad just nu att jag inte tog 275.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Hm... blev ju inte mycket klokare på dessa svar ... :roll:
Nu har jag 245/60/15... Kan man öka bredden till låt säga 275 eller ska man som de flesta ha 255?
Om jag ökar till 255 eller 275, ska det då fortfarande vara 60/15?
Tänkte även på det där med hastighetsmätaren, var mäts farten? Är det på bakhjulen eller i växellådan eller hur funkar det?
Det är bara i bak jag vill öka på bredden, inte ifram, där vill jag fortfarande ha lite smalare (245).
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

på den här länken kan man "labba" lite med däcksdimentioner.
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

prask skrev:på den här länken kan man "labba" lite med däcksdimentioner.
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
Det DÄR var ju precis vad jag behövde ... :D
Tackar!
johan lu

Inlägg av johan lu »

Själv kör jag med 275/60/15 samt 235/60/15 på 8" orginal fälgar ser rätt bra ut,men funderar på att gå upp en halv " bak o ner till 7" fram med 225/60/15 på centerline fälgar kanske ngn gång.

Gott mos!
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

johan lu skrev:Själv kör jag med 275/60/15 samt 235/60/15 på 8" orginal fälgar ser rätt bra ut,men funderar på att gå upp en halv " bak o ner till 7" fram med 225/60/15 på centerline fälgar kanske ngn gång.

Gott mos!
Samma som jag skulle kunna tänka mig... men enligt den där däcksberäknaren kör man ju olagligt då. :(

Så här sa den när jag matade in 275/60/15:
"Dina nya däck blir för stora.
Det skiljer 5.3 % i omkrets jämfört med original däcken. Det får högst skilja sig 5%.
Prova med 255/50-16 eller 265/45-17."
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

För mej är 0.3% för höga däck inom felmarginalen :D
Den intressanta frågan är, går 275/60/15 att montera bak utan att det tar i någon stans (med orginal 8" rally wheels).
Jag har själv 245/60 bak och skulle behöva lite högre bakdäck, utan att ändra profilen. Vill man ha bredare däck utan att de blir högre kan man ju alltid gå ner till 50 eller 55 profil (ex 305/50/15), dessa profiler är inte så vanliga och därför säkert svindyra.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört! :roll: :wink:
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"! :)
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!! :lol:
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

[quote="frisk"]Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört! :roll: :wink:
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"! :)
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!! :lol:[/quote

Annars finns det off-set bärarmar,går tydligen att klämma in 10" fälgar.
Vad var det för tricks med skärmen????????????? :roll: :roll: :roll:
Stefan
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

prask skrev:För mej är 0.3% för höga däck inom felmarginalen :D
Den intressanta frågan är, går 275/60/15 att montera bak utan att det tar i någon stans (med orginal 8" rally wheels).
Jag har själv 245/60 bak och skulle behöva lite högre bakdäck, utan att ändra profilen. Vill man ha bredare däck utan att de blir högre kan man ju alltid gå ner till 50 eller 55 profil (ex 305/50/15), dessa profiler är inte så vanliga och därför säkert svindyra.
Ja 0.3% är inget jag bryr mig speciellt om heller. Vet inte ens om min hastighetsmätare visar rätt med de befintliga 245:orna...
Jag tror jag ska prova ett par 275/60/15 i bak iallafall. Går det så går det.
Annars får man väl ta något annat. Jag vill ialla fall ha lite högre och lite bredare än vad jag har just nu.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

frisk skrev:Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört! :roll: :wink:
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"! :)
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!! :lol:
Vad var det för "patent"???
johan lu

Inlägg av johan lu »

Just de! va då för hemligt Göteborg patent
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Svaranångångdå :shock: :shock: :shock:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol det va ju meningen att corv1-micke skulle inflika här..... :lol:
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Han kanske har åkt på semester? Vi ska väl inte behöva vänta till hösten på svaret? :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Nexxus skrev:Tänkte även på det där med hastighetsmätaren, var mäts farten? Är det på bakhjulen eller i växellådan eller hur funkar det?
Farten mäts på utgående axel i växellådan. Den går att dreva om ifall man byter klumpen, men det ska väl inte behövas för att byta däcksdimension hit eller dit...
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar