Hej :lol:
Tack för alla tips ! :o :lol: :lol: :lol:
Har rensat främre kattarna o beställt en ny stor cat direkt från USa.
Den stora catten var igentäppt o vissa bultar var ju rostiga :x som
givetvis gick av o behövdes bytas :evil:
Man lär sig påvägen :lol:
Men nu ser vår och sommarsäsongen ljus ut 8) , bilen går toppen
med rensade kattar.
Detta är en mycket bra tips o fråga sidor som alla bör se i o tipsa
andra med problem :D
Tack från en NÖJD Corvette -88 ägare :lol: :lol: :lol:
Hej
Startade min 88 efter ca 2 månader i garaget , bilen går bra på tomgång :)
men vid fullt pådrag på gasen ca efter 4000 varv orkar inte
motorn gas upp mer, bluddrar endast vid fullt gaspådrag. :(
Trodde att det var fel på automatlådan men inte då.
Byte i somras luftmassemäteren (trasig) gått bra efter bytet. :D
Gjorde i ordning/rent spjällhuset här omdagen men hjälpte inte. :(
Har ej kollat än så alla spridare får bränsle, fungerar.
Mina troliga orsaker till felet: :?:
- Dålig bensin, fukt i bränslet
- Behöver byta bränslefilter
- Katen är full/täppt ? påverkan på fullt gas ?
Behöver hjälp med tips inför kommande sommar, det får inte
bli en sommar till med problem ,,,,,,,,,,,
En glad nöjd Corvette 88 ägare
Jorma Kantonen Skövde
-88 Svarar dåligt på gas efter ca 4000 varv !
-88 Svarar dåligt på gas efter ca 4000 varv !
Senast redigerad av Jorma K den mån feb 23, 2004 15:28, redigerad totalt 1 gånger.
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Hej Jorma.
Det här med katen är något som du kan titta närmare på för när den börjar bli igensatt så kan du inte ventilera ut dina avgaser och därför stryps motorvarvet. Råkade ut för detta själv i somras då förkattarna på min 91:a rasade på ena sidan täppte igen mittenkatten, maxvarv 1500rpm tog fyra månader lösa problemet. Trist men sant.
Stefan
Det här med katen är något som du kan titta närmare på för när den börjar bli igensatt så kan du inte ventilera ut dina avgaser och därför stryps motorvarvet. Råkade ut för detta själv i somras då förkattarna på min 91:a rasade på ena sidan täppte igen mittenkatten, maxvarv 1500rpm tog fyra månader lösa problemet. Trist men sant.
Stefan
Dåligt varv =katproblem
Hade samma problem på min 88,nämligen att den vänstra precaten rämnade och lade sig framför huvudkaten,men jag märkte väl inte direkt att den inte varvade som den skulle utan vad jag reagerade på var att avgasröret blev rött när man körde.Plockade isär(inte kul enormt rostiga bultar,och då var min 88 bara sex år).Jag rensade ur precaten på båda sidor(jag beställde en ny ypipa utan precat,men leveransproblem gjorde att jag fick skära upp precatarna rensa ur kisel bikakorna och svetsa i hop igen ,och åka så första sommaren)Försökte dammsuga ur huvudkaten men fick rådet att köra ett spett genom katen av en avgasexpert,för att man får aldrig bikakan ren igen.På min 88 finns dispenser eftersom det är en flyttgodsbil,men visst är det så på bilar före 89 att bara det ser ok utifrån så bryr sig inte besiktningen?.Om du inte börjat riva avgassystemet så passa på att smörja allaskruvar och muttrar med olja,gärna en gång i månaden och kännpå dom försiktigt kanske dom släpper,men förbered dig på borrning och avdragna bultar.(den varvar lite bättre utan kat,men tappar bottenvrid,ljudet blir klart mer manligt med original ljuddämpare,med tillbehörsdämpare blir det som raka rör)