Tänkte beställa lite delar från Summitracing. Men vad är det för modell på våra bakaxlar
Dana 8, Dana 8.5 eller vad är det vi har?
Samt någon som kan tipps om en lite hårdare diff än standard.
Orginal modell om man säger så.
Man kanske skall fundera om starkare behövs, t.ex; fler splines till utgående axlar, osv.
Hittills har dock denna räckt till mig, men jag har inte speciellt breda däck.
Hej Hånta
Du är välkommen att höra av dig, jag har satt ihop en del axlar, har även några Carriers (diffar) liggandes som är både polerade och spricktestade för bästa hållbarhet. Fiberlameller, nja tror inte det är optimalt för dig. Bra inschimsade diffdrev, bra olja och magnetplugg gör susen. Ett oljebyte efter ett tag så har du en diff som svarar upp!
Kanske skulle fråga här då du Göran verkar veta mycket om bakaxlar.
Min har ett problem med att när den blir varm så låser den sig, känns som det blir heldiffat,hugger när man ska starta och svänger samtidigt,kör man rätt fram går det bra.
Ny olja och GM tillsats gjorde ingen skillnad..
Oj det var en knivig fråga. Har inget bra svar till dig. Oljebyte brukar vara åtgärd nr 1. Du kan alltid prova med ytterligare en halv flaska tillsats för att testa om det blir bättre för att slå i lite till om det blir bättre men inte helt bra. Någon axel jag tagit isär var oljan som tjära och där hade det nog inte räckt med ett oljebyte. Vet du om det sitter stål lameller eller carbon lameller i diffen? Sitter det hårdare förspänningsfjädrar i den?
Nu har jag slut på ideer, nästa blir nog att ta ned och kika i den. För det är väl inte så att du har ett bakhjulslager som har gett upp och skojar med dig?
Fortsättning följer...
Göran
Har känt på lagren och dom känns fina, det är nått i diffen kanske måste ner med den och rengöra,sög ur den gamla oljan och den var ganska otrevlig så kanske ett till byte och mer tillsats så ger sig skiten?
Tjena, jag har såna problem med min diff och när jag plockade med den så såg jag att yoken låg emot kuggaxeln. Den hade nästan svarvats ned till låsbbrickan.
Min fråga är, finns det olika längd på yoken.
Jag såg att det fanns speciella till bb med Heavy duty suspension. Det fanns även till sb suspension.
Svenne Bengtsson Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Hej
Stickaxlarna har alla samma längd, möjligen kan det skilja i längd mellan vä-hö sida har jag noterat på någon axel jag pillat med. Det blir så som du beskriver med slitage då drivaxlarna i sin helhet är en del av bakhjulsupphängningen. Det blir ett axialtryck som skapar detta. Man får köpa nya helt enkelt, tror inte på renoverade med nytt mtrl på axeln men kanske någon har bättre erfarenhet av det än jag...
Kolla på nätet efter Corvette differential rebuild eller youtube tutorial video från Tom´s differentials så får man lite tips om en bra ihopsatt diff.
Du får gärna höra av dig om du har några funderingar.
Hälsningar Göran