Vevstakslager
Vevstakslager
Hittade en del glittrigt material i oljan som jag misstänkte var lager delar så plockade isär motorn och hittade detta
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499212
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499213
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499214
Misstänker att det varit för tajt spel, eller beror det på nåt annat? Alla andra lager såg skapliga ut lite koppar syntes på några vilket verkar vara från oljehålet i veven som skär in lite. Är det ok eller har de som slipade veven åt mig varit slarviga med finputsningen??
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499212
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499213
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499214
Misstänker att det varit för tajt spel, eller beror det på nåt annat? Alla andra lager såg skapliga ut lite koppar syntes på några vilket verkar vara från oljehålet i veven som skär in lite. Är det ok eller har de som slipade veven åt mig varit slarviga med finputsningen??
Medlemsnummer 3955
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Vevstakslager
Hejsan !
Var det på flera vevstakar som det var så nött?
Är det bara på en så är ju vevaxeln inte OK!
Det såg väldigt konstigt ut !
Var det på flera vevstakar som det var så nött?
Är det bara på en så är ju vevaxeln inte OK!
Det såg väldigt konstigt ut !
Re: Vevstakslager
Såg sen att det var ned nött till kopparn på fler men mest på denna. Vet att toleransen var i lägsta laget men ändå inom spec när jag monterade
Medlemsnummer 3955
Re: Vevstakslager
Är det en total renoverad motor , som t.ex att den är nyborrad innan ihopsättningen ?
För är den det så har det hänt att inte alla pluggar har kommit tillbaka på sin plats, den jag tänker på
är den som sitter vi oljefiltret , då går i stort sätt all olja tillbaka till tråget direkt istället för ut till veven.
För är den det så har det hänt att inte alla pluggar har kommit tillbaka på sin plats, den jag tänker på
är den som sitter vi oljefiltret , då går i stort sätt all olja tillbaka till tråget direkt istället för ut till veven.
/Christer 

Re: Vevstakslager
Lossade lite pluggar idag men inte den du menar tror jag. Men den har gått 2 somrar sen total renovering och hörde inget missljud nu heller. Är en flat tappet kam i och lyftarna ser jättefina ut. Tror jag hade märkt nåt tidigare om den gått torr.
Medlemsnummer 3955
Re: Vevstakslager
Det där ser inte bra ut, jag skulle inte köra vidare med det.
Lämna in vev o stakar till en annan firma för check up!
Min motor hade nyslipad vev när jag köpte den.
Men när jag skulle renovera motorn så visade det sig att veven var slut, stort axialspel...
Inte alla som kan renovera rätt tydligen!
Lämna in vev o stakar till en annan firma för check up!
Min motor hade nyslipad vev när jag köpte den.
Men när jag skulle renovera motorn så visade det sig att veven var slut, stort axialspel...
Inte alla som kan renovera rätt tydligen!
Stingray 72 Cab 468.
Re: Vevstakslager
Alla lager är skadade så blir minst slipad vev och nya lager ska prata med motorfirma i veckan
Vevlager
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499625
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499626
Vevlager
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499625
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2499626
Medlemsnummer 3955
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Re: Vevstakslager
Lite funderingar..
Har du utfört linehoning på blocket med dessa överfall tidigare?
Sitter överfallen på rätt position och rätt håll i förhållande till utförd linehoning (de tre överfallen i mitten)?
Har du mätt lagerspelen på olika punkter för varje lager?
Lycka till.
Har du utfört linehoning på blocket med dessa överfall tidigare?
Sitter överfallen på rätt position och rätt håll i förhållande till utförd linehoning (de tre överfallen i mitten)?
Har du mätt lagerspelen på olika punkter för varje lager?
Lycka till.
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Re: Vevstakslager
Den blev inte linehonad vid förra renoveringen för 3 år sedan. Lagerspelen blev inte mätt som det skulle på vevstakar så därför tror jag att det gick för trångt på vissa. Detta kommer göras nu förstås.Ramlagren blev mätta med plastigauge. Vet att det inte är optimalt men de verkar inte gått trångt heller Men alla lager visar spår av nötning i mitten där oljan kommer ut så verkar ha varit smuts med i oljan som nött ner.
Då kommer man inte på oljefilter och filter hållaren. Där sitter en bypass ventil. Läst att vissa pluggar den så det inte kan komma förbi ofiltrerad olja. Om det har smitit förbi olja där med smuts i. Vissa filter har inbyggd bypass ventil bra eller dåligt? Pluggad bypass samt filter utan bypass så kan ingen ofiltrerad olja komma in i motorn men ventilen finns där av en anledning också. Några som pluggat bypass och forskat i ämnet?
Då kommer man inte på oljefilter och filter hållaren. Där sitter en bypass ventil. Läst att vissa pluggar den så det inte kan komma förbi ofiltrerad olja. Om det har smitit förbi olja där med smuts i. Vissa filter har inbyggd bypass ventil bra eller dåligt? Pluggad bypass samt filter utan bypass så kan ingen ofiltrerad olja komma in i motorn men ventilen finns där av en anledning också. Några som pluggat bypass och forskat i ämnet?
Medlemsnummer 3955
Re: Vevstakslager
Dåligt med hobbymekare här? ☺ efter lite efterforskningar på är jag rätt säker på att min bypass ventil som sitter original har stått öppen nästan hela tiden eftersom jag kör med lite starkare fjäder i pumpen. Då blir oljetrycket så högt att ventilen öppnar vilket gör att jag pumpar runt metall och annat skit i oljan som förstört lagren. Så kommer plugga den och köra med ett bra flödande oljefilter så alltid oljan filtreras. Man behöver kanske byta filter nån gång extra för säkerhets skull bara.
Medlemsnummer 3955
Re: Vevstakslager
Är inte problemet just med alla garageingenjörer som vill överlista GMs egna som orsakar mer bekymmer än de löser? Varför har du en starkare fjäder i oljepumpen? En "tät" motor har inga bekymmer med vad en standardpump ger. 80 psi smörjer inte bättre än 50... Plugga en bypass kan leda till sprängt filter om du har fel kombination temp/oljeviskositet/varvtal.
På smallblocksidan är det ju ännu värre med högkapacitets och bigblockpumpar och så undrar folk varför trågen töms på olja?
MVH
MN
På smallblocksidan är det ju ännu värre med högkapacitets och bigblockpumpar och så undrar folk varför trågen töms på olja?
MVH
MN
Re: Vevstakslager
Jag upplevde att toppen fick dåligt med olja speciellt på tomgång vilket verifierades efter jag bytt fjädern. Melling rekommenderade också den fjädern till Corvette bb. Eftersom jag kör flat tappet ville jag vara säker på att den fick smörjning som det skulle. Håller med om att man inte är bättre än ingenjörerna men gillar inte tanken med att ofiltrerad olja ska gå genom motorn. Vilket händer även fast man kör med originalfjädern vid start om man kör med lite tjock olja och oljan är kall. Ett väldigt fint filtrerande oljefilter eller ett som håller på att sätta igen sig bidrar också till att ventilen öppnar vilket är tanken från början. Att den enstaka procent som inte byter olja och filter som dom ska inte ska skära motorn när den går torr eftersom filtret är igensatt. Att smutsig olja är bättre än ingen alls är många som tycker men nu öppnar inte ventilen bara när det är stopp utan lite då och då vilket jag inte tycker är ok.
Medlemsnummer 3955
Re: Vevstakslager
Kamnockarna smörjs väl inte av återrinningen från topparna? Utan i huvudsak av stänk från vevaxeln? Finns väl zinkadditiv att pytsa i oljan om man inte kör på lastbilsolja.
MN
MN
Re: Vevstakslager
Nej det har du rätt i, men ju mer olja o rörelse desto mer stänk också, körde med zinkadditiv i början men har gått över till helsyntetisk olja av god kvalité istället med gott resultat, för kammen och lyftarna var väldigt fina. Kommer nog byta till rullkam i samband med detta så då slipper jag oroa mig för det iaf.M Nordin skrev:Kamnockarna smörjs väl inte av återrinningen från topparna? Utan i huvudsak av stänk från vevaxeln? Finns väl zinkadditiv att pytsa i oljan om man inte kör på lastbilsolja.
MN
Medlemsnummer 3955
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Vevstakslager
Hejs
Citat: " har gått över till helsyntetisk olja av god kvalité istället med gott resultat".
Jo, det syns ju på vevaxeln, problemet kanske är just det! Gammalt skrot ska ha gammal olje typ!
Den häringa fina oljan har säkert "tvättat" bort en massa skit i motorn och sedan har det snurrat runt i motorn.
Detta är vad jag är övertygad om, men det finns säkert annat tänkande.
Citat: " har gått över till helsyntetisk olja av god kvalité istället med gott resultat".
Jo, det syns ju på vevaxeln, problemet kanske är just det! Gammalt skrot ska ha gammal olje typ!
Den häringa fina oljan har säkert "tvättat" bort en massa skit i motorn och sedan har det snurrat runt i motorn.
Detta är vad jag är övertygad om, men det finns säkert annat tänkande.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Vevstakslager
Anledningen att det syns på vevaxeln är för att oljan tillåtits gå runt i motorn ofiltrerad. Sen så är min motor nyligen renoverad och rengjord så massa gammalt skit finns inte kvarmagnum skrev:Hejs
Citat: " har gått över till helsyntetisk olja av god kvalité istället med gott resultat".
Jo, det syns ju på vevaxeln, problemet kanske är just det! Gammalt skrot ska ha gammal olje typ!
Den häringa fina oljan har säkert "tvättat" bort en massa skit i motorn och sedan har det snurrat runt i motorn.
Detta är vad jag är övertygad om, men det finns säkert annat tänkande.

Medlemsnummer 3955
Re: Vevstakslager
Agrololja? Något jag undviker, särskilt efter att deras sajt sedan en tid mest är riktad mot ÅF. Gå in på Lantmännen och fråga vilken av oljorna du funderar på som innehåller mest zinkditiophoisfat.
Måste väl finnas bättre saker att skvalpa i din motor?
MVH
MN

Måste väl finnas bättre saker att skvalpa i din motor?
MVH
MN
Re: Vevstakslager
Deras mega truck/syntet är den som är mest i enligt deras datablad men inte så noga specificerat bara mellan 500-1500ppm. Annars är kendall gt1 en bra olja. Deras 20-50 är inriktad på äldre och race motorer med mycket zink i. Lucas har en hotrod olja med mycket zink men dyr. Gulf max plus som bla hansen säljer ska också innehålla en del zddp. Finns en del, handlar mer om att hitta rätt viskositet också efter lagspelen som blir i motorn nu. Strävar efter en tunnare olja som flödar lättare men ändå håller kan hålla trycket bra.M Nordin skrev:Agrololja? Något jag undviker, särskilt efter att deras sajt sedan en tid mest är riktad mot ÅF. Gå in på Lantmännen och fråga vilken av oljorna du funderar på som innehåller mest zinkditiophoisfat.![]()
Måste väl finnas bättre saker att skvalpa i din motor?
MVH
MN
Medlemsnummer 3955