Detta hände min motor!!

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Detta hände min motor!!

Inlägg av velasoraptor »

Eftersom en del undrat vad som hände min motor så berättar jag det här. Det visade sig helt enkelt att topplockspackningen läckte vatten in till 7 ans cylinder. Det blev skyhög temp i cylindern så det blev en kraftig detonation. Mappen var perfekt och safe. Jag märkte detta på att vattnet försvann men kom inte ut någonstans.´Bilen gick skitbra hela tiden konstigt nog. När jag tog den topparna så såg jag vad som hänt. Fodret hade spruckit på 7ans cylinder och 7ans kolv hade gått åt skogen. Konstigt nog gick bilen hur bra som helst en då. Så det var bara att plocka ner motorn i delar vilket jag och Christer gjorde själva i hans garage. När allt var ur så såg jag att även blocket var spräckt. En jäkla otur. Så det blev till att köpa ett nytt block och bygga upp motorn igen med nya delar. Lagren var totalt slut eftersom jag hade hällt i kylartätning och det gillade inte lagren det minsta. Som sagt allt gick fort. Vi byggde den nya motorn på en helg sedan så satt den nya motorn i bilen igen på Måndagen. Det var väntan på delar då främst blocket som tog 3 veckor.Nu går bilen mycket bättre en förut. Hela 8% mindre soppa drar bilen och oljetrycket är högre en innan detonationen.

Jag renoverade också topparna med brons sleevs i styrningarna. Topparna är ju från min 2011 motor så avgas ventilerna var i kanon skick och glappade inte ett dugg. MEN insugs ventilerna var så glappa att dom rörde sig med ventilfjädrarna fortfarande på platts. Detta är vanligt på Ls7 toppar 2009-2013. Avgas styrningarna är oftast ok på dessa modeller men inte insugs styrningarna. Likaså går insugs styrningarna ner sig på Zr1 bilarna 2009-2013. Ombytta roller mot förut. Vad ska man säga. Nog om det!!!

Jag planade annars också topparna 0,5 mm och höjde kompet till 11,5. Jag sänkte i stället tändningen 2 grader p,g,a planingen av topparna och gick ner lite på AFR också. Så motorn har nog inte mer hästar en förut trotts planingen. Motorn lämnade 516 rwhp och 610 hp på dynon i våras. Jag kan ta ut 20 hk till men valde att skruva ner hästarna lite. Det är ju 5% etanol i 98 oktan på alla mackar så man måste ju ta lite hänsyn till det också. Kanske mer också vem vet. Vi är fler som fått spikningar på Statoil 98 oktan. Detta har vi fått på små mackar med liten omsättning på soppan. Bensin är ju färskvara. jag och en Corvette kompis som heter Tomas fick spikningar ifrån samma lilla mack när vi tankade Statoil 98 som ska vara den bästa soppan i dag- Denna nya Miles plus 98 är full av etanol tyvärr. Som sagt jag tankade V Power igen och spikningarna försvann och soppa förbrukningen gick ner en deciliter milen. Tomas tankad på OK Q8( som ska vara den sämsta tänkbara soppan för våra bilar) och spikningarna försvann även för honom. Dessa mackar är stora mackar med hög omsättning. Så soppan blir nog inte så gammal på dessa ställen. Så tanka inte på små bensinmackar är mitt råd.

Som sagt dåligt väder gjorde ju att man inte förlorade någonting när bilen stod still dessa 3 veckor. Nu har jag kört 500 mil med nya motorn och den går såååå jäkla bra.( En så länge haha.)

Ha en bra sommar Kenta
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Detta hände min motor!!

Inlägg av Ubbe »

Tack Kenta för din info:)
Nu ska jag ha lite mer koll på vatten nivån.
På Arlanda Bilfestival ska Statoil prata om deras nya bensin.

"Statoil presenterar sitt nya högoktanbränsle som är perfekt för sportbilar"
http://www.arlandabilfestival.se/

Vi ses på KM:)
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Skriv svar