Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Fast jag tror i alla fall att det är j-t mycket roligare att köra själv... ska bilen köra själv kan jag ju lika gärna ta tåget (om det går i tid förstås...).
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
om 7-10 år kommer i stort sett ALLA bilar som säljs att vara autonoma. Frågan är dock hur det kommer att vara med sportbilar som man ju har för att det är kul att just köra
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Jake skrev:om 7-10 år kommer i stort sett ALLA bilar som säljs att vara autonoma. Frågan är dock hur det kommer att vara med sportbilar som man ju har för att det är kul att just köra
Gissningsvis kommer funktionen finnas även på sportbilar då den förmodligen kommer att vara billig och urkopplingsbar.
MEN i ett längre perspektiv kanske det blir ett miljö & säkerhetskrav som inte går att koppla ur.
Jag kan inte tänka mig att detta blir standard så länge vägarna ser ut som de gör idag. Alla som har en dator och en GPS vet att det inte alltid funkar som det ska. Idag är det irriterande men tänk er själva att ni sitter i bilen på en mindre väg där det knappt går att mötas utan att köra försiktigt. Vad tror ni händer om systemet fallerar där? För att detta ska fungera klanderfritt krävs det dels att samtliga fordon har systemet och att de kan identifiera alla andra på vägen på samma sätt som flyget gör idag (tack Håkan Lans), dessutom måste alla vägar utrustas med någon form av sändare som ger exakta positioner på de ställen där GPS:en inte fungerar (under broar och på platser med berg och hus som stör). Så jag tror att detta kan bli ett komplement ungefär som ABS, antisladd, automatbroms m.m men inte att bilen tar över själv. Hur känner ni när ni åker med någon som ni tycker kör lite konstigt? Kopplar ni av och tänker att det här går nog bra eller sitter ni och "kör med" för säkerhets skull? Tekniknördar har alltid velat krångla till livet.
Häromdagen kunde vi läsa lite intressant statistik från USA, där förarlösa bilar testas av bland annat Google. Det visar sig att dessa krockar oftare jämfört med bilar där en människa sitter bakom ratten.
Fast det dröjer nog inte så länge innan de lyckats få datorerna att köra bil som folk... om det nu är nåt att sträva efter, luttrad trafikant som jag är.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart