
Koppling..
Koppling..
Ni som åker med manuella lådor,vad använder ni för koppling?Hays,Mcleod,Centerforce osv osv 

Kasta inte bäver i trähus.
Jag har en Ceterforce DF koppling och den funkar mycket bra lätt trampad och bra bett i den.
Kollahttp://www.centerforce.com/flash/gen_main.html
Kollahttp://www.centerforce.com/flash/gen_main.html
Billös...
Jo,jag har tittat på dom men en kommer nog inte att hålla(?) enligt centerforce..Men dom e ruggigt ballaGide skrev:Jag har en Ceterforce DF koppling och den funkar mycket bra lätt trampad och bra bett i den.
Kollahttp://www.centerforce.com/flash/gen_main.html

Lutar mot en RAM koppling..
Kasta inte bäver i trähus.
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
håller inte Centerforce Dual Friction?, mot vad?Peter skrev:Jo,jag har tittat på dom men en kommer nog inte att hålla(?) enligt centerforce..Men dom e ruggigt ballaGide skrev:Jag har en Ceterforce DF koppling och den funkar mycket bra lätt trampad och bra bett i den.
Kollahttp://www.centerforce.com/flash/gen_main.html![]()
Lutar mot en RAM koppling..
kör själv denna i 454:an, funkar utmärkt... se bara till å svarva svänghjulet, å kör in kopplingen rätt så håller den nog för det mesta..

Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Jag kör Hays S&S setup med min kompressor 350.. Lite tungtrampad men går in fint och mjukt.. Centerforce höll knappt en säsong för en annan kille (383 kompressor).. RAM skippade jag pga att den skulle ha blivit för aggresiv(deras RACE version)..
och vad du än gör svarva INTE svänghjulet, skärplattan kommer nämligen att studsa på svänghjulen eftersom det blir ojämt pga värmeflytningardessa är ruggit hårda.. .. Detta lededr till en ojämn yta och sliter en aggresiv lamell tex RAM på nolltid..
SLIPA ALLTID SVÄNGHJULET..
och vad du än gör svarva INTE svänghjulet, skärplattan kommer nämligen att studsa på svänghjulen eftersom det blir ojämt pga värmeflytningardessa är ruggit hårda.. .. Detta lededr till en ojämn yta och sliter en aggresiv lamell tex RAM på nolltid..
SLIPA ALLTID SVÄNGHJULET..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
ääum... jag menade ju planslipa svänghjulet...Jake skrev:Jag kör Hays S&S setup med min kompressor 350.. Lite tungtrampad men går in fint och mjukt.. Centerforce höll knappt en säsong för en annan kille (383 kompressor).. RAM skippade jag pga att den skulle ha blivit för aggresiv(deras RACE version)..
och vad du än gör svarva INTE svänghjulet, skärplattan kommer nämligen att studsa på svänghjulen eftersom det blir ojämt pga värmeflytningardessa är ruggit hårda.. .. Detta lededr till en ojämn yta och sliter en aggresiv lamell tex RAM på nolltid..
SLIPA ALLTID SVÄNGHJULET..

Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Centerforce Dualfriction ska ju palla 90% mer än orginal. Har pratat med många som åker denna bakom väldigt vridstarka motorer och den funkar bra för dom,men jag känner att jag vill inte göra om detta jobb igen om ett tag.
Har inte köpt någon koppling än,men det lutar åt en RAM koppling som ska hålla bra..
McLeod har jag ochså funderat på men inte fått något svar av dom om vad man ska ha för något.
Sachs ska jag kontakta o se om dom kan skramla ihop något.
Har inte köpt någon koppling än,men det lutar åt en RAM koppling som ska hålla bra..
McLeod har jag ochså funderat på men inte fått något svar av dom om vad man ska ha för något.
Sachs ska jag kontakta o se om dom kan skramla ihop något.

Kasta inte bäver i trähus.
Jag letade efter siffor på centerforce när jag skulle köpa koppling.. Men jag hittade inge och när jag mailade dom så sa dom att den tål 90% mer än org.. och vad har man för nytta av det
?? Det är samma sak med många av de andra kopplingarna, kan väl ha med risken att bli stämd att göra...

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jake Hur mkt MOS har du i maskin då?? vi kan ju börja göra en egen undersökning och se var gränsen går,,,,,fast det beror oxå mkt på hur man kör,,,,jag har själv aldrig hört nån som kört sönder en Centerforce....men de flest a kör ju rätt snällt med...min kompis Lasse körde sönder en i en Nova -66 med en 331 framför och den bör inte vara SÅ stark(fast jag byggt den åt honom)att den knäcker gränsen,,,,annars är det risk att jag köper en MCLeod som jag vet håller,,,,fast det är nästan lite overkill....
mvh
mvh
Peter, tror att du gjorde ett bra val med RAM kopplingen med tanke på din effekt.. Vad som återstår att se är om jag kommer att få problem med min Hays S/S koppling?? Vet inte hur mycket mos jag har i bitarna
.. och det kommer att bli mer till nästa år.. Med den setupen jag hade i sommras så spottar DD2003 ur sig 400 hk & 550 lb/ft (och nej DD är ingen absolutsanning, och jag gillar det inte men det ger en uppskattning).. Jag har en känsla av att HK'n ligger hyffsad när jag kollar på soppan som går in i motorn.. Men 750 Nm..... njae.. Polarns 383 som tog död på centerforcekopplingen, höll knappt 200 mil, har runt 800Nm..

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jag skickade ett mail till RAM med lite fakta om motorn och hur bilen skulle användas.
Jag fick då ett svar som innehöll två olika "setups", en för gata och för Racing.
Jag valde deras gatsetup. I racesetupen ville dom att man skulle använda deras stålsvänghjul som är Sfi taggat men annars sa dom inget ang org svänghjul.

Jag fick då ett svar som innehöll två olika "setups", en för gata och för Racing.
Jag valde deras gatsetup. I racesetupen ville dom att man skulle använda deras stålsvänghjul som är Sfi taggat men annars sa dom inget ang org svänghjul.

Kasta inte bäver i trähus.