Jag pillar med ett projekt, se länk för mer info. http://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?f=35&t=16138
Men undrar kring styrningen.. När jag har styret (ratten) i rakt läge, där bilen ska åka rakt, står hjulen lite för mycket åt vänster så den svänger åt vänster.. Det finns viss justeringsmöjlighet vid bärarmarna men det är lite för mycket för att bara justera där. I vanliga fall hade man löst det genom att rycka ut ratten och vrida den och montera in den i splinsen igen.. Nu är det så att de splines kopplingarna jag har kvar passar bara i ett läge.. Men har kvar original styrväxeln och undrar om man kan typ lossa den, rotera hjulen/kuggarna på nåt sätt och sedan koppla in den igen för att kunna ställa hjulen rätt..?
Lösningen jag helst vill slippa är annars att kapa en hylsa/koppling och rotera på känn och sen svetsa ihop den...
Någon som har koll på hur jag skulle kunna göra?
Justera styrvinkeln i styrväxeln?
Re: Justera styrvinkeln i styrväxeln?
Gick bilen rakt innan när ratten satt där och du hade den rak?
Är styret monterat rakt som ratten satt rak innan?
Är det inte jättemycket hjulen står fel går det väl justera ute vid styrlederna, där du ställer toe in?
Är styret monterat rakt som ratten satt rak innan?
Är det inte jättemycket hjulen står fel går det väl justera ute vid styrlederna, där du ställer toe in?
Den gick förmodligen rakt innan vi skruvade ner den, köpt hos Vettesmåland o tror inte de säljer en bil som styrningen står så fel...
Vi har gjort två skarvar där det kan ha blivit lite snett.. Ett där ett kilspår frästs ut och ett där en hylsa svetsats fast som skarvar ihop med en spines axel.. Det var lite snett innan vi bytte en dåligt tillverkad hylsa och då roterade vi på hylsan så det skulle bli rakt.. Men vi glömde att den kopplingen satt innan utväxlingen.. Så våran justering blev 6ggr mer.. Lite för mycket.. För att slippa plocka ner o kapa o svetsa om den på känn igen så kanske man kan justera in styrningen från styrväxeln? Hittar inget hur styrväxeln ser ut el fungerar mekaniskt...?
Det är lite för mycket för att justera på styrlederna...
Vi har gjort två skarvar där det kan ha blivit lite snett.. Ett där ett kilspår frästs ut och ett där en hylsa svetsats fast som skarvar ihop med en spines axel.. Det var lite snett innan vi bytte en dåligt tillverkad hylsa och då roterade vi på hylsan så det skulle bli rakt.. Men vi glömde att den kopplingen satt innan utväxlingen.. Så våran justering blev 6ggr mer.. Lite för mycket.. För att slippa plocka ner o kapa o svetsa om den på känn igen så kanske man kan justera in styrningen från styrväxeln? Hittar inget hur styrväxeln ser ut el fungerar mekaniskt...?
Det är lite för mycket för att justera på styrlederna...
Hej,
vad ni kan fundera på är att ta isär styrväxeln, det går, sitter en stor låsring på ovansidan av "locket" sedan kan man försiktigt dra uppåt och då följer hela innanmätet med ut. Den sitter tätad med en o-ring precis under "locket" så gör rent och spruta på lite WD40/556 så skall det lossna.
Håll dock noga reda på utgångsläget, eftersom det är en "skruv" som du drar ut så flyttar/vrider sig allt när man demonterar!
Där skulle ni kanske kunna vrida över en kugg' åt rätt håll, för att kompensera rattläget och få mer justermån ute på styrlederna.
Var försiktig dock då det inte finns reservdelar eller nya C5 styrväxlar att köpa...vet av egen erfarenhet när det började läcka olja i min där styrlägesgivarsladden går ut.
Allt går dock att fixa
Med vänlig hälsning, Ralph
vad ni kan fundera på är att ta isär styrväxeln, det går, sitter en stor låsring på ovansidan av "locket" sedan kan man försiktigt dra uppåt och då följer hela innanmätet med ut. Den sitter tätad med en o-ring precis under "locket" så gör rent och spruta på lite WD40/556 så skall det lossna.
Håll dock noga reda på utgångsläget, eftersom det är en "skruv" som du drar ut så flyttar/vrider sig allt när man demonterar!
Där skulle ni kanske kunna vrida över en kugg' åt rätt håll, för att kompensera rattläget och få mer justermån ute på styrlederna.
Var försiktig dock då det inte finns reservdelar eller nya C5 styrväxlar att köpa...vet av egen erfarenhet när det började läcka olja i min där styrlägesgivarsladden går ut.
Allt går dock att fixa

Med vänlig hälsning, Ralph
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
Tackar för svaret! Det var det jag hoppades på!
Jag kom o tänka på en annan lösning o det var om man kan slipa ner "lås" splinesen in i styrväxeln o på så sätt kunna vrida nåt steg o sen trycka in den igen..? Osäker hur den ser ut så blir o kolla upp nästa gång jag är förbi verkstaden..
Jag kom o tänka på en annan lösning o det var om man kan slipa ner "lås" splinesen in i styrväxeln o på så sätt kunna vrida nåt steg o sen trycka in den igen..? Osäker hur den ser ut så blir o kolla upp nästa gång jag är förbi verkstaden..
Tackar Ralph för svaret men jag slapp plocka isär styrväxeln! Jag hittade ett litet "låsspår" i en splineskoppling in till utväxlingen som vi kunde mejsla bort och vrida två steg.. Nu står styret rätt och vi är äntligen klara med prototyp styret. Nu är de dags o beställa jobb till ett företag som ska tillverka styret åt mig efter måtten på prototypstyret! 

Kul att det löste sig
Lycka till med nästa steg/Ralph

Lycka till med nästa steg/Ralph
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld