Turbo till 350

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
vettedream
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jun 15, 2009 21:37
Ort: Karlskoga

Turbo till 350

Inlägg av vettedream »

Hejsan,
Byggt en ny motor bestående av 350 med lite lullul. Alutoppar, airgap insug, 750 förgasare, mild racing kam, smidda 10:1 kolvar m.m.
Tänkte skicka på lustgas också men har blivit mer intresserad av turbo. Då har man ju liksom kraften jämt. Det här med turbo är dock endjungel för mig. Har föstått att dubbelturbo är bättre för vridet.
Har någon kunskapen om vad för turbo man skall välja till min typ motor?
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Turbo till 350

Inlägg av Smuggler »

Har ingen annan erfarenhet av turbo annat än den jag har i bruksbilen (dock rejält påställd) men, skall du åka överladdat får du nog tänka igenom kompressionsförhållandet. Låter våldsamt mycket med 10.1 på en turbomotor. Nu skriver du ju att det är 10:1 kolvar så vad det ger för kompression i verkligheten är ju en helt annan fråga. Det måste du ju mäta och räkna dig fram till. Skall du åka med turbo måste nog maskinen redan från början byggas för detta. (Förgasare, kam, kompression osv.)

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
fty
Rookie
Rookie
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 06, 2012 21:07
Ort: Stockholm

Re: Turbo till 350

Inlägg av fty »

Hur mycket effekt vill du nå? Det styr ju till största delen valet av turbo.
Då det gäller singel eller dubbelturbo så är nog det smidigaste valet singelturbo, blir enklare installation, mindre komponenter, mindre rördragning, mindre strul. Finns åtskilliga lastbilsaggregat som kan passa bra beroende på effektmål.

Vridmoment är inget du kommer att få för lite av med turbo.. Det gäller snarare att hålla ner vridmomentet för att skona växellåda, drivaxlar, knutkors, bakaxel. Vilken cheva 350" som helst som är lite potent presterar ju >500Nm som sugmotor. Med 1bar laddtryck nosar du på 1000Nm. Gäller att ha en tålig drivlina.

Skulle rekommendera www.savarturbo.se, finns en hel del duktigt folk där som ställt frågor och dessutom byggt liknande koncept med v8 turbo.

Kompressionsförhållande på 10:1 är lite högt, men det går att få det att lira ändå. Tycker det är lämpligt att ta klivet till insprutning med mappningsbar tändning om du skall ge dig på detta..

Läs på lite, fundera på mål och budget och återkom med frågor.
vettedream
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jun 15, 2009 21:37
Ort: Karlskoga

Re: Turbo till 350

Inlägg av vettedream »

Motorn som den ser ut nu skall väl prestera 350-400hp. Kan jag få ut 75-100hp till med lustgas eller turbo så är jag jättenöjd.
Har läst på en del och talat med en firma som sysslar med turbo och som kan hjälpa till med en del praktiska saker. De har dock ingen erfarenhet av av cheva åttor. Förgasare hade jag tänkt en trycktätad Holley. Men detta beror mest på okunskap om insprut. Men om man skall gå på insprut, har någon förslag om vad man kan använda?
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Turbo till 350

Inlägg av axelg89 »

Att montera ett lustgassytem för +75hp är en affär på en dag och 5000 kr. Ett custom turbobygge tar nog 100 timmar och kostar lätt från 20k innan det är klart. Om du köper ett färdigt turbokit av bra standard får du lägga en bra bit över 60000 innan det sitter i bilen. Detta är höftade siffror och det finns alltid duktiga personer som gör det billigare och snabbare men om du inte är en av dem så är det troligtvis ett rätt stort projekt. Ack så coolt när det är klart dock :D :o 8)

Det finns många sätt att trimma v8or men en sak är säker, det finns enklare och betydligt billigare sätt att ta ut 450 hp ur en 5.7L v8 än att turbomata.

Väl sagt så skulle jag som ffy skrev kika på savar turbo site. Finns väldigt många duktiga persor där. Även länken nedan är lite rolig då han nog siktar på ungefär samma mål som du och gör det jobb som ett turbobygge innebär.
http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=15483&p=1

Mvh Axel
PercyBerg
Rookie
Rookie
Inlägg: 74
Blev medlem: tor jan 26, 2012 20:13

Re: Turbo till 350

Inlägg av PercyBerg »

Som påpekats tidigare i tråden så verkar det överkurs att montera turbo, med allt vad det innebär, om det "bara" är är 75-100 hk extra du är ute efter.
Nu ska man ju vara medveten om att med lustgasen så får du "bara" den extra effekten när du trycker på knappen. Med kompressor resp turbo finns den där hela tiden.
Jag hade 100 hk extra i en rallybetonad B20 i min rod som jag hade på 80 och 90-talet, och det är inte ens svårt att få till.
Fördelen med lustgasen är att du får dina extrahästar direkt när du trycker på knappen, dvs inga fördröjningar eller så.
Funkar nog bäst för raktframåkning iofs pga den begränsade mängd gas man har med sig.

I och för sig labbade bla Smokie Yunick med lustgas i Nascar på 1960-talet för att få omkörningsprestanda när det behövdes.

Läs på ordentligt innan du bestämmer dig och prata med folk som har erfarenhet. Mats Appelgren och Janne Wallin på Appelgren Racing Products har gott om erfarenhet av bla sånt i V8 applikationer.

Lycka till vad det än blir.
CCS 3664
1968 Convertible, 427 Tri-Power, 4 speed
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Turbo till 350

Inlägg av Ricky »

Vad som slar mig ar: varfor vill du satsa pa en turbo i bilen?

For att fa till en singelturbo sa blir det en del avgasror som ska dras runt i maskinrummet samt ett glodande turboaggregat..

Utan att egentligen veta vad jag pratar om sa kanns det betydligt svalare med en centrifugalkompressor.

Det finns manga som aker med dessa kompressorer i klubben sa har finns det nog mycket erfarehet tillganglig.

Den forsta installationen jag tanker pa ar "Frasarns" fantastiska C3 smallblock bygge dar hela installationen passar in under en original smallblock huv. :)

Vad ar det for bil vi talar om?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Turbo till 350

Inlägg av hasseh »

Inte en Corvette men en V8 med twin turbo. En riktig sleeper med 1200 hkr.
http://www.youtube.com/watch?v=96Hv_jRQMv8
Det är väl en wet dream eller hur vettedream :wink:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar