Tips om hur man får alla vacumklockor mm fräscha.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Tips om hur man får alla vacumklockor mm fräscha.

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej, jag undrar om någon har något tips om hur man får sin vacumklockor till lysena, vacumburken till vindrutetorkarluckan, vacumventilerna som brukar vara någon typ av eloxsering på (stavas det så?) fräscha??
Tacksam för tips och ideer.
Bästa Corvettehälsningar


Svemp@

Håller på och orginalhelrenoverar en 68 coupe.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Eftersom du originalrenoverar antar jag att du skulle vilja ha samma finish på klockorna som originalen dvs eloxerade i en lätt guldton. Annars kan man ju vara lite vulgär och slipa och lacka i tex en saftig guldfärg:

Bild

/Hagge
Användarens profilbild
Stefan Arvidsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 10, 2004 21:13
Ort: Gotlands Tofta

Inlägg av Stefan Arvidsson »

Eastwood har någon sprayfärg som imiterar guldeloxering annars är det nog tyvärr någon specialfirma som håller på med eloxering eller nya som gäller...
De ska ju då krånglas med eloxering ,kadmiumisering ,förzinkning och obehandlat på Corvetten, ibland önskar man att det var som med T-Forden...svart!!!


Stefan ,Visby
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Jag tog bort gammal färg från mina med aceton, då kom eloxeringen fram den var dock inte helt snygg, så jag skickade iväg tillsammans med en lokal mekanisk firma och fick dom eloxerade, blev som nytt.
Kolla med någon lokal firma som tillverkar mojänger i stål och metall, de brukar skicka iväg för eloxering med jämna mellanrum, så kan du säkert skicka med dina utan att det kosta skjortan. Du behöver inte demontera membranen det funkar ändå.

"Janne 289"
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kolla med Edqvist Förnickling i Södertälje. Dom förnicklar och guleloxerar.. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det finns ju kromade kåpor att köpa om man vill... eller göra som jag gjorde innan jag köpte de kromade..... körde scotch brite så dom blev blanka, sedan klarlack ;)
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Tack allihopa för Era tips å ideer.
Det lutar åt att det blir att rengöra alla aktuella delar och lämna in dom på eloxering eftersom jag eftersträvar orginalskick så långt som möjligt.

Bästa Corvettehälsningar


Svemp@

Snart skall karossen monteras tillbaka på den nyrenoverade ramen.
Skriv svar