B&B Fusion, American Racing och vad?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av Hejdarn »

Tjing,

Om det nu visar sig (om den förbannade snön kan försvinna någongång) att muller/bullernivån inte blir olidlig och bygget kan fortsätta så är det om jag förstår det rätt American Racings headers som är bra grejor. Vad skall man då ha till B&B Fusion/AR kombinationen (standard C6 automat)?

Det finns ju ett flertal insug som i vanlig ordning lovar guld och gröna skogar vilket inte brukar vara sant samt hur restriktiva är orginal kattarna egentligen? Ska det på ett par racekattar så ska de gå att besikta med.

Mappning tillkommer så klart.

Jag har två erfarenheter på lite mindre motorer och det är att skillnaden på en racekat (inte dummy rör) är att det gör noll i skillnad i bänken och att bullernivån stiger radikalt. Men då pratar vi tvålitersmotorer.

Åsikter, synpunkter mottages tacksamt. :)
Mvh
Thomas
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av sven erik »

american racing är säkert bäst..du bromsar kanske 3hk mer med dem pga att dem går ihop före cattarna....hosta upp 25 tusen bara:)mina kosta 7000 med racecattar(obx)besikningen är inga problem.jag säger vad jag tycker men v8 skall ha headers........det märks utan tvekan...speciellt när man kommer upp i farter över 200 då märks det extra man får tycker jag och dem som åkt med mej som har orginal grejer
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av Lord Melbury »

Hej,
jag håller på att montera American Racing på min C6:a. Kombinerar dem med original NPP dual-mode slutdämpare. Jag betalade INTE 25' för mina, handlade direkt från US&A 1v levtid. Kollade på XS-power men de kunde inte leverera, OBX kunde inte heller leverera men det var ett tag sedan. För mig är ARH helt rätt, jag betalar även för känslan.......

/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av Hejdarn »

He he, man betalar oftast för flödesoptimeringen (hantering av backpulser, mm) och hur väl hopskruvat det är. 3 meter rör kostar inte så många kronor. :) Sedan finns det alltid firmor som kopierar med mer eller mindre bra resultat. Jag har hört allt om just OBX från riktigt skräp till riktigt bra och det är oftast den ojämna kvaliteten i tillverkningen som gör det billigare.

Men det var egentligen inte frågan om vad headers kostar utan om tillhörande luftfilter och racekattars egenskaper. :)
Mvh
Thomas
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av sven erik »

självklart är obx skräp..jag och en annan här inne hadde tur bara...köpte obx till mini cooper s oxå och turen höll i sig där oxå...perfekt passform och märkbar effektökning.och luftfiltermagin är ju häftig....värre än turbo om du läser amerikanska forum.joe labero grejer nästan :Ddet finns nog bara en i sverige som kan ge dej ärliga svar och det är anders på vette.han ser ju resultaten i bänken.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av Hejdarn »

Njä, nu får du nog läsa vad jag skriver en gång till. :wink:
"har hört allt om just OBX från riktigt skräp till riktigt bra..." Har för mig jag sett bilder på blandad kvalitet på svetsfogarna. Men jag kan ha fel. I vilket fall så var det inte frågan. :wink:

Edit: var tvungen att kolla att jag inte for med osanning.

http://honda-tech.com/showthread.php?t=2709738
http://www.cadillacforums.com/forums/20 ... aking.html
Bild

Nu är det här inte en tråd om OBX är bra eller dålig kvalitet utan om luftfilter och racekattar ihop med B&B Fusion och AMR headers (även om jag uppskattar alla kommentarer). :D
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av Hejdarn »

sven erik skrev:självklart är obx skräp..jag och en annan här inne hadde tur bara...köpte obx till mini cooper s oxå och turen höll i sig där oxå...perfekt passform och märkbar effektökning.och luftfiltermagin är ju häftig....värre än turbo om du läser amerikanska forum.joe labero grejer nästan :Ddet finns nog bara en i sverige som kan ge dej ärliga svar och det är anders på vette.han ser ju resultaten i bänken.
Jo, de där trollerifiltrena är jag väl bekant med. Det är precis samma på hojsidan. Vem behöver överladdning när du kan stoppa i en rund disksvamp i fronten på bilen?! :shock:
På hojarna handlar det egentligen om luftboxens utformning och hur luften strömmar ner i insugen och längden på dessa beroende på om man vill ha mellanregister eller toppeffekt.
Mvh
Thomas
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av Lord Melbury »

sven erik skrev:självklart är obx skräp..jag och en annan här inne hadde tur bara...köpte obx till mini cooper s oxå och turen höll i sig där oxå...perfekt passform och märkbar effektökning.och luftfiltermagin är ju häftig....värre än turbo om du läser amerikanska forum.joe labero grejer nästan :Ddet finns nog bara en i sverige som kan ge dej ärliga svar och det är anders på vette.han ser ju resultaten i bänken.
Hej,
jag tror inte OBX är skräp, de som har dem verkar vara nöjda. Beträffande racekattar, jag hade sådana på min C5:a den gick igenom besiktningen varje gång. Proceduren var som följer; var gång de skulle mäta så var värdena för höga. Besiktningsmännen påstod att det berodde på att kattarna inte var varma, de körde en runda runt kvarteret, gjorde om mätningen och då var det ok. När det gäller ljudnivån kommer jag speciellt ihåg ett tillfälle när besiktningsmannen sade: "jag besiktigade en C5:a igår men den hördes inte alls så gott som denna gör!"

Får se hur det går med headers+racekattar på C6:an, ger sig vid besiktningen ihöst.

/H
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av sven erik »

liten tanke om luftfilter...ta snaken..där lägger du ut så du får luft rakt in från fronten....om du råkar hamna i en åskskur...å du suger på med v8an....undrar om inte risken är stor att du suger in vatten i motorn då????alla vet vi ju vad som händer då???eller du får en sprut från en vattenpöl.insekter oxå..måste bli massa sånt i burken+att du dammsuger vägen för all skit.angående obx...jag är supernöjd, och american racing är säkert nr1 men jag tycker en får betala ett för högt pris för dessa.svetfogarna var superfina på mina headers...(visa svetsarna på jobbet)kom ihåg att säljer du american racing så kastar du skit på obx osv på forumet...var vaksamma på amerikanska forum....många har eget intresse för smutskastning...
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: B&B Fusion, American Racing och vad?

Inlägg av Hejdarn »

Bra poäng med snaken där. :D
Ja, man ska akta sig för internet-tyckande. Man vet aldrig vem som skriver och varför. Då är det bra med små lokala forum som här där man "nästan känner varandra" och det är lättare att värdera erfarenheter. :)
Mvh
Thomas
Skriv svar