Sida 1 av 1
LG longtube headers - motorlampan
Postat: mån maj 23, 2011 23:42
av C5 flames
Hej kära Corvette vänner!
Skall inom snar framtid montera headers på bilen så tänkte kolla lite här på forumet då jag vet att det är många som kör med headers på sina bilar
Efter installation kommer motorlampan tändas då? eller klarar det sig i vissa fall eller uppstår detta på alla bilar som bytt headers eller uppstår det i vissa fall eller kommer det garanterat att uppstå?
Isåfall vart har ni fått lampan släckt eller vad har ni gjort åt problemet?
Mvh Johan
Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: tis maj 24, 2011 12:04
av Larzzon
Ja monterade XS longtube headers (Lika som American Racing's) nu i vintras ja, med 3" x-pipa. och mitt system är utan kattar.
Motorlampan tändes efter ca 2 mil, sen slockan denigen efter 2-3mils varierande körning (lungt och lite mer hård körning) sen dess har den inte tänds nåmer å bilen går fint inge ryckningar eller liknande

Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: ons maj 25, 2011 7:32
av velasoraptor
Du måste sätta dom bakre 02 sensorena fram och antingen mappa bort dom främre eller köpa ett kitt som du sätter i dom främre 02 sensorernas kopplingar.Finns att köpa i eftermarknads firmor i USA.Har du inte gjort detta kan check engine börja lysa igen.Vissa headers system är känsligare en andra för just detta. Har man typ LG longtubes måste man göra detta.
Kenta C5 Z05 2004 533hp (451rwhp 579 rwnm)
Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: ons maj 25, 2011 8:18
av vette.se
Med LG brukar man lägga de sensorer som satt längst fram(kort kabel, platt kontakt) i ditt originalsystem på hyllan.
De bakre från originalsystemet(de med långa kabeln, fyrkantig kontakt) sätter du i anslutningarna på headersen, det ska vara med två små korta kabeladaptrar så att du kan sätta sensorkontakten i den platta kontakten i bilens kablage.
Den fyrkantiga kontakten i bilens kablage låter du bara hänga. De bakre hålen i rören brukar det vara med pluggar till så det ska inte vara något problem.
Ovan är som det varit tidigare, de kan ha ändrat konstruktionen och skickar kanske med riktiga förlängningskablar till båda sensorerna nuförtiden.
Oavsett fabrikat så kommer motorlampan att tändas, med LG garanterat för att den bakre sensorn saknas, med andra fabrikat för att den tycker att katalysatorn renar för dåligt. I sistnämda fallet kommer motorlampan komma och gå - ibland släckt en längre tid och helt plötsligt kommer den tillbaks igen.
Det går att ta bort de felkoder som tänder motorlampan efter headersinstallationen i mappen så de aldrig kommer upp igen. Monterar man headers utan att göra något mer så går bilen för fett och man lägger också en hel del hk på hyllan som man kunde haft om man fixat mappen.
Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: ons maj 25, 2011 19:18
av Hans Wijk
Jag har samma funderingar som Johan ……
..... om man monterar LG headers och motorlampan lyser – vad säger man på bilprovningen ?
Vette.se är vad jag har förstått de enda i landet som kan mappa bort att lampan lyser, eller finns det någon annan ??
Har ca 60 mil till Anders, hade varit bra om man hade kunnat lösa problemet på närmre håll / annat sätt.
Någon som nyligen köpt nya LG och vet om det följer med riktiga förlängningar till samtliga 4 sensorer, eller om det går att köpa förlängningar.
Har läst att det ska finnas en O2 simulator, som man pluggar in och slipper dessa problem – någon som har erfarenhet……
Om jag förstår dig rätt Anders, räcker det med att mappa bort de bakre sensorerna eller måste man göra en komplett mappning för att bilen ska gå riktigt.
Full effekt blir det troligtvis endast om man gör en komplett mappning, men kommer bilen att fungera på ett bra sätt om man endast mappar bort de bakre sensorerna ?
Tycker att detta verkar lite omständigt, är det värt besväret ??
Ni som har monterat headers, gärna LG men även andra fabrikat – har det varit bekymmers fritt / värt besväret eller har ni haft problem med lysande lampor, bilprovningen m m
Mycket tacksam för svar / kommentarer !!
P.S Kan man skicka endast "styrbox" till dig Anders eller måste du ha hela bilen ??
Mvh
Hasse
Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: ons maj 25, 2011 21:02
av vette.se
Hans Wijk skrev:Jag har samma funderingar som Johan ……
..... om man monterar LG headers och motorlampan lyser – vad säger man på bilprovningen ?
Vette.se är vad jag har förstått de enda i landet som kan mappa bort att lampan lyser, eller finns det någon annan ??
Har ca 60 mil till Anders, hade varit bra om man hade kunnat lösa problemet på närmre håll / annat sätt.
Någon som nyligen köpt nya LG och vet om det följer med riktiga förlängningar till samtliga 4 sensorer, eller om det går att köpa förlängningar.
Har läst att det ska finnas en O2 simulator, som man pluggar in och slipper dessa problem – någon som har erfarenhet……
Om jag förstår dig rätt Anders, räcker det med att mappa bort de bakre sensorerna eller måste man göra en komplett mappning för att bilen ska gå riktigt.
Full effekt blir det troligtvis endast om man gör en komplett mappning, men kommer bilen att fungera på ett bra sätt om man endast mappar bort de bakre sensorerna ?
Tycker att detta verkar lite omständigt, är det värt besväret ??
Ni som har monterat headers, gärna LG men även andra fabrikat – har det varit bekymmers fritt / värt besväret eller har ni haft problem med lysande lampor, bilprovningen m m
Mycket tacksam för svar / kommentarer !!
P.S Kan man skicka endast "styrbox" till dig Anders eller måste du ha hela bilen ??
Mvh
Hasse
Om inte LG skickar med förlängningskablar nuförtiden så kan man köpa förlängningskablar hos Racetronix men det finns säkerligen flera som har
Tar du bara bort de bakre i mappen och inte gör något mer så blir enda skillnaden att lampan inte tänds. Man kan ju alltid chansa att nolla alla koder precis innan man kör in på bilprovningen och hoppas att de inte hinner sättas innan besiktningen är klar, de flesta felkoder för lambdasensorerna är programmerade så att första gången koden sätts så tänds inte lampan men skulle den sättas en gång till(inom 50 start cykler) så tänds lampan. Kom ihåg att de sätter i sitt diagnostikverktyg i alla bilar from 2001 och finns det då någon felkod relaterad till avgasrening så blir det en tvåa, du kan alltså ha en felkod satt fast lampan INTE är tänd och det upptäcks på besiktningen om det är -01 eller nyare.
Måste tyvärr ha hela bilen för att programmera boxen.
Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: fre jun 03, 2011 15:52
av Lord Melbury
Hans Wijk skrev:Jag har samma funderingar som Johan ……
..... om man monterar LG headers och motorlampan lyser – vad säger man på bilprovningen ?
Vette.se är vad jag har förstått de enda i landet som kan mappa bort att lampan lyser, eller finns det någon annan ??
Har ca 60 mil till Anders, hade varit bra om man hade kunnat lösa problemet på närmre håll / annat sätt.
Någon som nyligen köpt nya LG och vet om det följer med riktiga förlängningar till samtliga 4 sensorer, eller om det går att köpa förlängningar.
Har läst att det ska finnas en O2 simulator, som man pluggar in och slipper dessa problem – någon som har erfarenhet……
Om jag förstår dig rätt Anders, räcker det med att mappa bort de bakre sensorerna eller måste man göra en komplett mappning för att bilen ska gå riktigt.
Full effekt blir det troligtvis endast om man gör en komplett mappning, men kommer bilen att fungera på ett bra sätt om man endast mappar bort de bakre sensorerna ?
Tycker att detta verkar lite omständigt, är det värt besväret ??
Ni som har monterat headers, gärna LG men även andra fabrikat – har det varit bekymmers fritt / värt besväret eller har ni haft problem med lysande lampor, bilprovningen m m
Mycket tacksam för svar / kommentarer !!
P.S Kan man skicka endast "styrbox" till dig Anders eller måste du ha hela bilen ??
Mvh
Hasse
Hej,
jag hade LG street longtubes på min tidigare C5 -02. Jag behöll de bakre o2-sensorerna och kablarna räckte fram, inga problem. Då blir kablarna till de främre för korta, jag köpte värmetålig kopplingstråd och hölje av typ gummerad glasfiberväv och kapade samt förlängde originalkablarna. Aldrig tänd motorlampa ej heller någon anmärkning på besiktning.
Jag hade racekattar, står bilen avstängd på besikningsliften ett tag svalnar kattarna och ger för höga värden. Besikningsmannen tog en runda runt kvarteret (vilket han inte verkade ha något emot), sen var värdena ok, detta upprepades varje gång vid besiktning. Jag hade Corsa Pace dämpare, bilen lät rätt mycket med dessa ihop med headersen men detta anmärktes det inte heller på vid besiktning.
http://imageshack.us/photo/my-images/825/img0170gq.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/594/img0172x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/804/img0169u.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/68 ... 16jxo.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/853/img0015mb.jpg/
/Håkan
Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: ons jun 08, 2011 16:37
av VettePartsSweden
Har hört en del problem med LG Longtube Headers bl.a. också med sönderbrända kattar, som man måst byta. Vet ej om det är kvalitetsproblem eller annat som orsakat detta.
Kör själv en C5 Z06 2001 med KOOKS Longtube Headers 1 7/8" med racekattar och 3" X-pipa sedan 1,5 år. Har både främre och bakre O2-sensorerna inkopplade. Motorn/bilen går mycket bra och har kraftigt förbättrad prestanda från tidigare uppmätta 337 rwhp med bara Vararam-insug. Har troligen idag cirka 370 rwhp med Vararam och dessa KOOKS Longtube Headers - skall mätas upp snart. Allt övrigt är standard i motor. Trots de grövsta KOOKS-headersrören drar bilen fint redan från 1500 varv - alltså inget problem med dåligt vrid vid lägre varv som en del påstår.
Har aldrig mappat om bilen, utan låter motorns egen adaptiva styrning göra nödvändiga justeringar (som den klarar inom +/-20% förändringar).
Jag har fått motorlampan att tända vid några tillfällen (cirka 10 gånger totalt) med felkoder P0420, P0430, som anger att "TWC System Low Efficiency Bank 1 eller 2". Detta betyder att "Three Way Converter" inte fungerar riktigt. Detta fel uppstår endast efter varmkörd bil, när jag stängt av motorn några få minuter och sedan startar och åker iväg i lungt tempo. Orsaken då troligen att kattarna har kallnat lite under stoppet och felrapporteringen kommer innan de hunnit återfå full arbetstemperatur. Bara att resetta koden och köra vidare.
Har sålt många KOOKS-system men aldrig hört om några problem.
Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: tor jun 09, 2011 7:22
av velasoraptor
Detta med utbrända cattar är snarare ihopsmälta cattar som stoppar utflödet från motorn vilket kan orsaka motorhaveri.Jag har kollat ett par bilar hos R-Tune med dessa problem.Då har det alltid varit en kolv som gått p.g.a ihop smälta cattar.Allså inget litet haveri pricis.Vad jag vet har detta bara inträffat bilar med överladdning.Därför är det klokt att köra utan cattar om man kör överladdat.Med orginal motor har jag svårt att tro att sådant kan hända om allt står rätt till med maskinen.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm
Re: LG longtube headers - motorlampan
Postat: sön jun 12, 2011 18:00
av Hans Wijk
Nu sitter headersen på
Får 2 felkoder när jag har kört en stund, är det dessa som "brukar" komma
P1133 Heated Oxygen Sensor (HO2S) Insufficient Switching Bank 1 Sensor 1
P1153 Heated Oxygen Sensor (HO2S) Insufficient Switching Bank 2 Sensor 1
Fritt översatt vet jag vad koderna betyder, men vad har det för betydelse
Samtliga 4 sensorer sitter på plats, är det bara att mappa bort så att inte motorlampan tänds och i övrigt känna sig nöjd
Det blev en jä..a skillnad på ljudet, om den går bättre har jag ingen uppfattning om (ännu) .....
Mvh
Hasse