LG longtube headers - motorlampan

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
C5 flames
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 127
Blev medlem: sön okt 19, 2003 18:38
Ort: Sölvesborg

LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av C5 flames »

Hej kära Corvette vänner!

Skall inom snar framtid montera headers på bilen så tänkte kolla lite här på forumet då jag vet att det är många som kör med headers på sina bilar 8)

Efter installation kommer motorlampan tändas då? eller klarar det sig i vissa fall eller uppstår detta på alla bilar som bytt headers eller uppstår det i vissa fall eller kommer det garanterat att uppstå?

Isåfall vart har ni fått lampan släckt eller vad har ni gjort åt problemet?

Mvh Johan
https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl

Sponsorer

Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av Larzzon »

Ja monterade XS longtube headers (Lika som American Racing's) nu i vintras ja, med 3" x-pipa. och mitt system är utan kattar.

Motorlampan tändes efter ca 2 mil, sen slockan denigen efter 2-3mils varierande körning (lungt och lite mer hård körning) sen dess har den inte tänds nåmer å bilen går fint inge ryckningar eller liknande :)
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av velasoraptor »

Du måste sätta dom bakre 02 sensorena fram och antingen mappa bort dom främre eller köpa ett kitt som du sätter i dom främre 02 sensorernas kopplingar.Finns att köpa i eftermarknads firmor i USA.Har du inte gjort detta kan check engine börja lysa igen.Vissa headers system är känsligare en andra för just detta. Har man typ LG longtubes måste man göra detta.

Kenta C5 Z05 2004 533hp (451rwhp 579 rwnm)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av vette.se »

Med LG brukar man lägga de sensorer som satt längst fram(kort kabel, platt kontakt) i ditt originalsystem på hyllan.

De bakre från originalsystemet(de med långa kabeln, fyrkantig kontakt) sätter du i anslutningarna på headersen, det ska vara med två små korta kabeladaptrar så att du kan sätta sensorkontakten i den platta kontakten i bilens kablage.
Den fyrkantiga kontakten i bilens kablage låter du bara hänga. De bakre hålen i rören brukar det vara med pluggar till så det ska inte vara något problem.

Ovan är som det varit tidigare, de kan ha ändrat konstruktionen och skickar kanske med riktiga förlängningskablar till båda sensorerna nuförtiden.

Oavsett fabrikat så kommer motorlampan att tändas, med LG garanterat för att den bakre sensorn saknas, med andra fabrikat för att den tycker att katalysatorn renar för dåligt. I sistnämda fallet kommer motorlampan komma och gå - ibland släckt en längre tid och helt plötsligt kommer den tillbaks igen.

Det går att ta bort de felkoder som tänder motorlampan efter headersinstallationen i mappen så de aldrig kommer upp igen. Monterar man headers utan att göra något mer så går bilen för fett och man lägger också en hel del hk på hyllan som man kunde haft om man fixat mappen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av Hans Wijk »

Jag har samma funderingar som Johan ……
..... om man monterar LG headers och motorlampan lyser – vad säger man på bilprovningen ?
Vette.se är vad jag har förstått de enda i landet som kan mappa bort att lampan lyser, eller finns det någon annan ??
Har ca 60 mil till Anders, hade varit bra om man hade kunnat lösa problemet på närmre håll / annat sätt.
Någon som nyligen köpt nya LG och vet om det följer med riktiga förlängningar till samtliga 4 sensorer, eller om det går att köpa förlängningar.
Har läst att det ska finnas en O2 simulator, som man pluggar in och slipper dessa problem – någon som har erfarenhet……
Om jag förstår dig rätt Anders, räcker det med att mappa bort de bakre sensorerna eller måste man göra en komplett mappning för att bilen ska gå riktigt.
Full effekt blir det troligtvis endast om man gör en komplett mappning, men kommer bilen att fungera på ett bra sätt om man endast mappar bort de bakre sensorerna ?

Tycker att detta verkar lite omständigt, är det värt besväret ??

Ni som har monterat headers, gärna LG men även andra fabrikat – har det varit bekymmers fritt / värt besväret eller har ni haft problem med lysande lampor, bilprovningen m m

Mycket tacksam för svar / kommentarer !!

P.S Kan man skicka endast "styrbox" till dig Anders eller måste du ha hela bilen ??

Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av vette.se »

Hans Wijk skrev:Jag har samma funderingar som Johan ……
..... om man monterar LG headers och motorlampan lyser – vad säger man på bilprovningen ?
Vette.se är vad jag har förstått de enda i landet som kan mappa bort att lampan lyser, eller finns det någon annan ??
Har ca 60 mil till Anders, hade varit bra om man hade kunnat lösa problemet på närmre håll / annat sätt.
Någon som nyligen köpt nya LG och vet om det följer med riktiga förlängningar till samtliga 4 sensorer, eller om det går att köpa förlängningar.
Har läst att det ska finnas en O2 simulator, som man pluggar in och slipper dessa problem – någon som har erfarenhet……
Om jag förstår dig rätt Anders, räcker det med att mappa bort de bakre sensorerna eller måste man göra en komplett mappning för att bilen ska gå riktigt.
Full effekt blir det troligtvis endast om man gör en komplett mappning, men kommer bilen att fungera på ett bra sätt om man endast mappar bort de bakre sensorerna ?

Tycker att detta verkar lite omständigt, är det värt besväret ??

Ni som har monterat headers, gärna LG men även andra fabrikat – har det varit bekymmers fritt / värt besväret eller har ni haft problem med lysande lampor, bilprovningen m m

Mycket tacksam för svar / kommentarer !!

P.S Kan man skicka endast "styrbox" till dig Anders eller måste du ha hela bilen ??

Mvh
Hasse
Om inte LG skickar med förlängningskablar nuförtiden så kan man köpa förlängningskablar hos Racetronix men det finns säkerligen flera som har ;)

Tar du bara bort de bakre i mappen och inte gör något mer så blir enda skillnaden att lampan inte tänds. Man kan ju alltid chansa att nolla alla koder precis innan man kör in på bilprovningen och hoppas att de inte hinner sättas innan besiktningen är klar, de flesta felkoder för lambdasensorerna är programmerade så att första gången koden sätts så tänds inte lampan men skulle den sättas en gång till(inom 50 start cykler) så tänds lampan. Kom ihåg att de sätter i sitt diagnostikverktyg i alla bilar from 2001 och finns det då någon felkod relaterad till avgasrening så blir det en tvåa, du kan alltså ha en felkod satt fast lampan INTE är tänd och det upptäcks på besiktningen om det är -01 eller nyare.

Måste tyvärr ha hela bilen för att programmera boxen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av Lord Melbury »

Hans Wijk skrev:Jag har samma funderingar som Johan ……
..... om man monterar LG headers och motorlampan lyser – vad säger man på bilprovningen ?
Vette.se är vad jag har förstått de enda i landet som kan mappa bort att lampan lyser, eller finns det någon annan ??
Har ca 60 mil till Anders, hade varit bra om man hade kunnat lösa problemet på närmre håll / annat sätt.
Någon som nyligen köpt nya LG och vet om det följer med riktiga förlängningar till samtliga 4 sensorer, eller om det går att köpa förlängningar.
Har läst att det ska finnas en O2 simulator, som man pluggar in och slipper dessa problem – någon som har erfarenhet……
Om jag förstår dig rätt Anders, räcker det med att mappa bort de bakre sensorerna eller måste man göra en komplett mappning för att bilen ska gå riktigt.
Full effekt blir det troligtvis endast om man gör en komplett mappning, men kommer bilen att fungera på ett bra sätt om man endast mappar bort de bakre sensorerna ?

Tycker att detta verkar lite omständigt, är det värt besväret ??

Ni som har monterat headers, gärna LG men även andra fabrikat – har det varit bekymmers fritt / värt besväret eller har ni haft problem med lysande lampor, bilprovningen m m

Mycket tacksam för svar / kommentarer !!

P.S Kan man skicka endast "styrbox" till dig Anders eller måste du ha hela bilen ??

Mvh
Hasse
Hej,
jag hade LG street longtubes på min tidigare C5 -02. Jag behöll de bakre o2-sensorerna och kablarna räckte fram, inga problem. Då blir kablarna till de främre för korta, jag köpte värmetålig kopplingstråd och hölje av typ gummerad glasfiberväv och kapade samt förlängde originalkablarna. Aldrig tänd motorlampa ej heller någon anmärkning på besiktning.

Jag hade racekattar, står bilen avstängd på besikningsliften ett tag svalnar kattarna och ger för höga värden. Besikningsmannen tog en runda runt kvarteret (vilket han inte verkade ha något emot), sen var värdena ok, detta upprepades varje gång vid besiktning. Jag hade Corsa Pace dämpare, bilen lät rätt mycket med dessa ihop med headersen men detta anmärktes det inte heller på vid besiktning.

http://imageshack.us/photo/my-images/825/img0170gq.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/594/img0172x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/804/img0169u.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/68 ... 16jxo.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/853/img0015mb.jpg/

/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av VettePartsSweden »

Har hört en del problem med LG Longtube Headers bl.a. också med sönderbrända kattar, som man måst byta. Vet ej om det är kvalitetsproblem eller annat som orsakat detta.

Kör själv en C5 Z06 2001 med KOOKS Longtube Headers 1 7/8" med racekattar och 3" X-pipa sedan 1,5 år. Har både främre och bakre O2-sensorerna inkopplade. Motorn/bilen går mycket bra och har kraftigt förbättrad prestanda från tidigare uppmätta 337 rwhp med bara Vararam-insug. Har troligen idag cirka 370 rwhp med Vararam och dessa KOOKS Longtube Headers - skall mätas upp snart. Allt övrigt är standard i motor. Trots de grövsta KOOKS-headersrören drar bilen fint redan från 1500 varv - alltså inget problem med dåligt vrid vid lägre varv som en del påstår.

Har aldrig mappat om bilen, utan låter motorns egen adaptiva styrning göra nödvändiga justeringar (som den klarar inom +/-20% förändringar).

Jag har fått motorlampan att tända vid några tillfällen (cirka 10 gånger totalt) med felkoder P0420, P0430, som anger att "TWC System Low Efficiency Bank 1 eller 2". Detta betyder att "Three Way Converter" inte fungerar riktigt. Detta fel uppstår endast efter varmkörd bil, när jag stängt av motorn några få minuter och sedan startar och åker iväg i lungt tempo. Orsaken då troligen att kattarna har kallnat lite under stoppet och felrapporteringen kommer innan de hunnit återfå full arbetstemperatur. Bara att resetta koden och köra vidare.

Har sålt många KOOKS-system men aldrig hört om några problem.
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av velasoraptor »

Detta med utbrända cattar är snarare ihopsmälta cattar som stoppar utflödet från motorn vilket kan orsaka motorhaveri.Jag har kollat ett par bilar hos R-Tune med dessa problem.Då har det alltid varit en kolv som gått p.g.a ihop smälta cattar.Allså inget litet haveri pricis.Vad jag vet har detta bara inträffat bilar med överladdning.Därför är det klokt att köra utan cattar om man kör överladdat.Med orginal motor har jag svårt att tro att sådant kan hända om allt står rätt till med maskinen.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Re: LG longtube headers - motorlampan

Inlägg av Hans Wijk »

Nu sitter headersen på :D
Får 2 felkoder när jag har kört en stund, är det dessa som "brukar" komma :?:

P1133 Heated Oxygen Sensor (HO2S) Insufficient Switching Bank 1 Sensor 1
P1153 Heated Oxygen Sensor (HO2S) Insufficient Switching Bank 2 Sensor 1

Fritt översatt vet jag vad koderna betyder, men vad har det för betydelse :?:

Samtliga 4 sensorer sitter på plats, är det bara att mappa bort så att inte motorlampan tänds och i övrigt känna sig nöjd :D

Det blev en jä..a skillnad på ljudet, om den går bättre har jag ingen uppfattning om (ännu) .....
Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Skriv svar