Gasfjädrar bagagelucka.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Gasfjädrar bagagelucka.

Inlägg av Latsmurf »

Då mina gasfjädrar till bagageluckan på bilen numera endast tjänstgör som cykelpumpar och jag tröttnat på att ha ett kvastskaft som stötta tänkte jag beställa ett par nya. Dock får de ju inte skickas med flygfrakt från andra sidan pölen samt att de kostar en duktig slant om man ska ha orginal.

Hittade denna sida http://www.fjadrar.se/online-shop/gasfj ... s_gf6.aspx
och att mäta sig fram till rätt längd är inga problem men hur många newton kan jag tänkas behöva för att få upp luckan (samt kunna stänga den igen utan att behöva sätta mig på rutan) ? :D

/Mattias
Corvette C4 -84
CCS 3414
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Gasfjädrar bagagelucka.

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Det borde stå nånstans på gasfjädern hur mycket
tryck den är laddad med !? Annars så köpte jag gasfjädrar
för nåt år sen på Mekonomen, köper du där så kan du ju byta
tills du får rätt tryck på dom ! :roll: :D !!
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Står inget på dom, kan ju alltid svänga förbi biltema och rota runt i deras hyllor, borde finnas någon som passar och som är billigare än 50$ + tull, moms & snigelfrakt :)
Corvette C4 -84
CCS 3414
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej Mattias.
Biltema har en som passar. Men med den får man ta i lite extra när man ska stänga luckan. Vet inte om det finns något detaljnummer på den dämparen. Men om du vill kan jag kanske undersöka.
Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Hej leif,
Ja du får gärna kolla om du kan luska fram något artikelnummer så slipper jag riva upp varenda förpackning gasfjädrar på biltema. :)
Corvette C4 -84
CCS 3414
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Latsmurf skrev:Hej leif,
Ja du får gärna kolla om du kan luska fram något artikelnummer så slipper jag riva upp varenda förpackning gasfjädrar på biltema. :)
Hej.
68.304 400 N. Står det på dämparen. Kollade i biltemakatalogen. Men hittade den inte. Kanske ersatts med annat artikelnummer. I så fall har ju biltema detta.
Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bigmoose »

då kanske någon vet något om hjälpdämparna till motorhuven 2 stycken,slagläng tryck beteckning för mina kan man inte ens kallas för cykelpumpar dom liksom bara är där. bigmoose
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Kan meddela att Biltemas gasfjädrar med artikelnr 68175 passande Mercedes W 201 enligt katalogen passar utmärkt även på en Corvette -84. Bagageluckan flyger nu glatt upp när man trycker på knappen. 229kr per styck kostar dessa fjädrar. :)
Corvette C4 -84
CCS 3414
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av redtroll »

bigmoose skrev:då kanske någon vet något om hjälpdämparna till motorhuven 2 stycken,slagläng tryck beteckning för mina kan man inte ens kallas för cykelpumpar dom liksom bara är där. bigmoose
Det ska väl inte vara någon fjädring i motorhuvens stag?
Tror inte att det ens är tillåtet att ha det, eftersom det kan finnas en risk att huven går upp under körning.

Paul
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

redtroll skrev:
bigmoose skrev:då kanske någon vet något om hjälpdämparna till motorhuven 2 stycken,slagläng tryck beteckning för mina kan man inte ens kallas för cykelpumpar dom liksom bara är där. bigmoose
Det ska väl inte vara någon fjädring i motorhuvens stag?
Tror inte att det ens är tillåtet att ha det, eftersom det kan finnas en risk att huven går upp under körning.

Paul

Jodå, det ska finnas två "hjälpdämpare" se artikel D här: http://www.mamotorworks.com/corvette-3-382-946.html
Bild
Corvette C4 -84
CCS 3414
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av redtroll »

Jag tror faktiskt inte att det finns i min 96'a... Det är ett tudelat stag som låses genom att man förskjuter övre delen.

Bild
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Det tudelade staget är en säkerhetsåtgärd så att man inte ska krossas av huven :D
det sitter gasfjäder på huven också,motsvarar gamla sortens huvfjädrar,dels lyfter och så blir den lättare att hantera..
Men lite olika vad som sitter därnere.
På min 88,a sitter det bara en gasfjäder..
Skriv svar